Gjest Hege Skrevet 12. september 2003 #1 Skrevet 12. september 2003 http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article134744.ece Sleipe saker..
Gjest sunshine-t Skrevet 12. september 2003 #2 Skrevet 12. september 2003 godt du er her og sier i fra!!!
Gjest Anonymous Skrevet 13. september 2003 #4 Skrevet 13. september 2003 Bare en liten ting: Ifølge oppslaget på nettavisen er dette viruset "utkledd som en sikkerhetsoppdatering fra Microsoft". Det blir omtrent som å si at en mann med klovnenese og stor flosshatt med blomst i, er "utkledd som politimann" fordi han presenterer seg som "lensmann Bozo". Det har nemlig, siden den tid dinosaurene vandret på jorden, aldri noensinne hendt at Microsoft (eller Symantec eller egentlig noen andre) har distribuert sikkerhetsoppdateringer ved masseutsendt e-post. Og det bør vi alle huske på når sånt tull detter inn i mailboksen.
VesleBråka Skrevet 13. september 2003 #5 Skrevet 13. september 2003 1) aldri åpne vedlegg fra ukjente 2) ikke bruk outlook (mange virus er designet for å spre seg selv v.hj.av outlook 3) Microsoft har aldri sent ut noe som helst massepost. Du får ikke en gratis datamaskin eller redder et kreftsykt barn hvis du åpner vedlegget eller setter navnet og adressen din på en liste og sender videre til 15 personer.
Væren Skrevet 13. september 2003 #7 Skrevet 13. september 2003 Jeg fikk en mail med emne "Disc Doctor", med tilbud om å kjøpe en Norton antivirus pakke til kun 29.90 dollar. Er dette også juks, noen som vet? Slettet denne mailen, jeg... Takk for tipset, Hege!
Gjest Hege Skrevet 13. september 2003 #8 Skrevet 13. september 2003 Alt som handler om Norton skal komme fra Norton selv. Hos meg betyr det at jeg får det via "Live Update", alt slikt som kommer via mail blir slettet uansett. Jeg er ganske sikker på at det var et virus, Væren. Det har nemlig, siden den tid dinosaurene vandret på jorden, aldri noensinne hendt at Microsoft (eller Symantec eller egentlig noen andre) har distribuert sikkerhetsoppdateringer ved masseutsendt e-post. Og det bør vi alle huske på når sånt tull detter inn i mailboksen. Riktig, men det vet kanskje ikke en som nylig har funnet internett. Virusskaperne blir mer og mer avanserte..
Gjest Tex Skrevet 14. september 2003 #10 Skrevet 14. september 2003 :o Jeg er her inne sånn omtrent hvert skuddår, og nå hadde jeg tenkt meg inn hit for å spørre om noen ante hva den mailen skulle bety... Har fått den omtrent førti ganger siste uka, men har vært klok nok til å motstå fristelsen til å trykke..... Tusen takk Hege!!!
Gjest Zalomine Skrevet 14. september 2003 #11 Skrevet 14. september 2003 Oppdateringer fra MS, det sier pc'n fra om via et lite ikon nede der sammen mde klokken og alle de andre ikonene (sambo gjorde slik at den sier fra der, og klar beskjed: ingen andre steder fra!) Enkelt og greit. Den mailen der har jeg også fått, men jeg falt ikke for fristelsen nei, derimot oppdaterte jeg via det lille ikonet som kom torsdag morgen da jeg slo på... Forøvrig har jeg et utmerket (og helt gratis, lovlig gratis og fungerende) virusprogram som faktsik funker. Dvs, da jeg fikk noen virusmailer, som jeg selvsagt ville slette ulest, så sa programmet fra om at vedlegget til disse mailene hadde virus. Jepp, slett, fjern, og kjør scan.. ingen skalde skjedd. Dette burde være en selvfølge egentlig, men, huff så mang som faller for slike feller... forsiktig må man være ja.
Gjest Tex Skrevet 22. september 2003 #12 Skrevet 22. september 2003 Er ikke dette samme greie? http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=49318 Eller er jeg helt på bærtur (noe som IKKE er usannsynlig) Jeg får denne mailen fremdeles, og begynner å bli lei. Hva skal jeg gjøre for å stoppe det? ps.... jeg må ha det inn m teskje..... :oops:
Fakse Skrevet 22. september 2003 #13 Skrevet 22. september 2003 Nei Tex, det er to helt forskjellige ting. Den det er snakk om her er et virus, den du linker til er en helt ekte og normal oppdatering fra Microsoft, som gjør noe du kanskje ikke vil at den skal gjøre med pc'en din.
Gjest Tex Skrevet 22. september 2003 #14 Skrevet 22. september 2003 Så når jeg får en mail fra Microsoft, med et vedlegg, og mailen har "use this patch immediately" som overskrift.....?? ....så er det.....?
Gjest Tex Skrevet 22. september 2003 #16 Skrevet 22. september 2003 ....og det blir jeg kvitt på denne måten: (fyll inn her)
Gjest Tex Skrevet 22. september 2003 #18 Skrevet 22. september 2003 men det gjør jeg jo hele tiden!! Åssen kan jeg ordne det slik at jeg ikke får den teite mailen?? Ragnhild er snillest i verden *tralalalalaaaa*
14062003 Skrevet 22. september 2003 #19 Skrevet 22. september 2003 Tex: Du kan lage en regel i Outlook for å slippe å se de virusmailene som kommer inn. Eller du kan rett og slett bytte mailadresse. Det finnes sikkert virusprogram/-vaskere som kan hjelpe deg også. Jeg byttet alias i går (en mailadresse som blir videresendt til en annen mailadresse liksom). Jeg ble drittlei disse virusmailene som ramla inn i hopetall - og jeg sleit med å lage en regel i Outlook for å bli kvitt dem. Jeg har en mailadresse som brukes privat og så har jeg et alias som jeg bruker til å registrere meg på nettet og på news. Den private er helt spam- og virusfri, den offentlige bytter jeg en gang eller to i året. Jeg har nå et Excelark med brukernavn, passord og mailadresse/alias slik at jeg enkelt kan oppdatere alt på nett når jeg bytter mailadresse. Mine mailadresse er typ [email protected] og mitt alias er [email protected]. Jeg stiller bare inn Outlook til å hente mail fra [email protected] og da kommer mail fra aliaset [email protected] automatisk inn. Aliaset har ikke brukernavn og passord en gang. Jeg bruker imidlertid aldri alias til mine bekjente. Det må være såååå kjipt å endre adresseboken sin til meg flere ganger i året. Min løsning fungerer utmerket!
Fakse Skrevet 22. september 2003 #20 Skrevet 22. september 2003 Det er umulig å sørge for at du ikke får mailen, men du kan jo sette opp mailprogrammet ditt sånn at den blir automatisk sletta. Hvordan du gjør dette kommer an på hvilket mailprogram du bruker. Forøvrig burde antivirusprogrammet ditt varsle om at det kommer inn en mail med virus, gjør det ikek det? I såfall er det på tide å installere/oppdatere antivirus snarest!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå