Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2002 #21 Del Skrevet 3. mai 2002 Vel,tror jeg betaler skatten min selv jeg.Og dessuten var jeg ute i arbeidslivet fra jeg var 9 år,så dårlig samvittighet har jeg ikke.Men skulle gjerne byttet ut både den brukket ryggen min,og nakkeskadene.Ledd problemer vet bare de som har hvordal livet er.Dere er innmari heldig som får til og jobbe.At enkelte fungerer i Norge er deres sak,jeg hadde et smertehelv.i de siste 10 årne,jeg gikk så lenge som 7 år på rehabelitering forde jeg ville ikke gi meg så lett for å så bli satt på uføretrygden.Og det og være "narkoman" avhengig av pillene er no det så gjevt i Norge,tilføre kroppen gift hver dag.Ja ja dere uvitende,Spania skal og ha sin skatt,jeg har ikke lagt opp "systemet" med at en får trygden med seg til utlandet,Dere burde sette dere inn i systemet før dere hakker løs på noe dere ikke vet hva dere snakker om.Og du med bekkenløsningen,jeg har hatt det og jobbet meg tilbake med det problemet.Det tok tid,å jeg var i Norge.Men p.g.a.bruddet i ryggen som alltid vil være der,så ligger det en prolaps alltid der som INGEN leger i Norge ville gjøre noe med.Vel,ikke andre en det private medesinske senter.Vel,er dere her fortsatt etter 4 år,så skal vi nok se på velferdsordningene,kontra Norge/Spania.Når jeg kommer inn under regelverket her,så skattes det lite til Spania,fri medesiner,lege osv.Du slipper egenandel på 900.- på blåresept,og andre resepter.Husk Norge er med i EØS,det har ikke jeg valgt men må følge de regler som er.Så foreløpig dere "store" dere betaler ikke min trygd,jeg har bet skatt i alle de år og har vel betalt inn for meg selv.Dere er innmari trangsynte.Ikke noen fordeler ser dere.Jeg grøss over enkeltes holdninger,men sjalusien er og en farlig sykdom.Jeg er glad jeg slipper rulle stol om få år,og kan leve godt etterhvert her og.Fungere i det daglige.Jeg har ikke sagt jeg er smertefri,men er oppegående i forhold til i Norge.Hva med de som har syke barn og som ikke tåler klimaet i Norge,fordømmer dere de med som reiser ned hit og bosetter seg for barna sin del.De får med seg endel økonomiske velferdsordninger fra Norge,skulle de ha levet et uverdig og smertefullt liv bare forde Norge er så bra,putt i dem tabletter,inn på sykehuset for behandlig både to og tre ganger pr.år.Har Norske venner her nede,de hadde sønnen sin med åpne sår 8 mnd'er i året i Norge,han tålte ikke kulde/Vinteren osv.Her har han no vært et år og aldri har han hatt så fin hud.NEI,kan ikke annet å riste på hodet av dere.De er familie på 5.OG får heller ike mye fra Norge som er å skryte av.Men de tenker helse og et lettere liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 3. mai 2002 #22 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg betaler min skatt med glede! Og jeg får sykehusopphold og tannleger, leger, skoler etc. Og derfor er jeg takknemlig. Er enig med EmmaK som undrer seg over at dte er så mange som klager på skatten. Det er masse ting jeg gjerne skulle hatt rett til, men det meste av det synes jeg faktisk ikke at jeg kan kreve (jfr. diskusjonen om egenandeler på assistert befruktning). Men dette er generelle holdninger, og alle har holdninger som kommer fra sitt eget ståsted. At Anonym er i en spesiell situasjon, er én ting, men dette handler faktisk ikke bare om henne. Dette handler om den gjengse holdningen folk har til skatten. Jeg tror vi stille og rolig skal være gald for endel av det jeg, så vi har noe å falle tilbake på den dagen vi trenger det. (og jeg snakker ikke om veiskatter og sånn nå, men den skatten vi betaler inn til velferdssamfunnet og sosiale goder). Men Anonym, du tar da alt fryktelig personlig også da! Og du må finne deg i at folk reagerer på et generelt grunnlag. Det var masse vi ikke fikk vite før innlegg nr ørten. Og alle vet om en som snylter og utnytter og er sinte for det. Og dermed kommer med synspunkter fra det ståstedet. Tror alle sider i denne diskusjonen kan gjøre noe med holdningene sine. Ellers kan vi kanskje alle være happy for at Anonym (aargh... å kalle folk anonym - kan dere ikke registrere dere!) har mulighet til å bo et sted hun kan være oppegående. Blir hun frisk kan hun jo jobbe der hun er, ikke sant? Og vi kan være glad på dine vegne for at systemet gir deg sånne muligheter, isteden for å være sinte for at vi/du ikke får mer. _________________ Klem fra Tusenfryd 1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-05-03 12:06 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 3. mai 2002 #23 Del Skrevet 3. mai 2002 Det du får, det har du rett på. Og hvis du har en prolaps i ryggen, hvorfor gjorde ingen leger noe med den? De må jo gjøre noe. Du er mer "skadet" enn meg og da skjønner jeg at du ikke har det lett. Jeg føler av og til at enkelte leger driter i hva jeg sier når jeg snakker om bekkenløsningen. Når jeg var gravid med andremann, så hadde jeg vondt i nesten hele svangerskapet. Hadde lettere bekkenløsning og Isjiasnerven var i klem og det var et smertehelvete. Nå 5 mnd etter fødsel, så kjenner jeg ikke mye til det, men likevel......Legene så sikkert på meg som en hypokonder, for jeg møtte opp på legevakten 2 dager på rad. Jeg vil ikke akkurat kalle meg trangsynt eller sjalu. Ok, så du har det bedre i Spania med fri lege, fri medisin osv, men du sier selv at du må betale offentlig skole og skolebuss. Hvis jeg noen gang skulle bli alenemor, bli uføretrygdet eller noe, så har jeg rett på de stønadene jeg får da. Jeg har da betalt skatt jeg og. Men jeg skal ikke gå mer inn på det. Du har det bra der du er nå. Og vi har det bra her i Norge. Jeg kommer fremdeles til å være her etter 4 år, det er sikkert. Jeg har ikke tenkt å flytte fra Norge i det hele tatt. Uansett, så håper jeg det går bra med ryggen din o.l og at du og barna dine har det bra. Ha en god helg )12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 3. mai 2002 #24 Del Skrevet 3. mai 2002 Skulle være et smil på slutten...12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. mai 2002 #25 Del Skrevet 3. mai 2002 Jeg bare må ta en "milla" på denne, for jeg blir så provosert at jeg har vondt i magen. Kjære anonym: Det du gjør kalles i min terminologi "Kos med misnøye". Det er ikke konstruktivt, det er ikke kreativt og det hjelper deg ikke en centimeter frem i livet. Dersom verden behandler deg så fryktelig urettferdig, syns jeg du skal trekke ut fingeren fra hvor du nå har satt den og gjøre noe med det!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2002 #26 Del Skrevet 4. mai 2002 Skulle sittet på "tinget du" det er slik politikerne er.Bare de har det bra selv,så kan de drite i andre.Tror do må fjerne flere fingre selv før du uttaler deg slik.Må være perfekt du.............................. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trudelutt Skrevet 4. mai 2002 #27 Del Skrevet 4. mai 2002 Ærlig talt Anonym! Jeg synes naturligvis synd på deg som er syk - det er ikke derfor jeg reagerer. MEN - du har nytt godt av trygdeordningene i Norge. Du har gått sykemeldt og i rehabilitering i mange år. Du har barn, fått fødselspenger, barnetrygd etc. Hadde du bodd i USA ville du og dine barn endt opp på gaten. Greit nok kan man diskutere om størrelsen på utbetalingene dine er tilfredsstillende, men du får faktisk penger hver måned!! Helt enig med de som betaler sin skatt med glede. Folk flest har det godt i Norge. Vi har goder som vi tar for gitt, som mennesker i andre land bare kan drømme om. Og Anonym: Blir ikke helt klok på deg. Går du virkelig rundt med så mye sinne i deg? Trude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. mai 2002 #28 Del Skrevet 4. mai 2002 Jeg ville ikke sittet på tinget om jeg ble bedt om det. Til det har de for mange vanskelige og ubehagelige beslutninger som må tas. Jeg er heller ikke perfekt, og jeg kommer fra et hjem uten puter under armene, med aleneforsørger og søsken. Jeg regner meg som vellykket i dag, og jeg har kommet hit jeg er fordi jeg aldri puttet fingeren inn... Jeg er stolt av det, ja. Jeg er klar over at livet farer ille med enkelte. Men min erfaring er at de som har det verst ofte er positive mennesker som forsøker å se de lyse sidene ved tilværelsen. Mennesker som jobber for at de selv skal få det bedre og for at mennesker som er nær dem skal ha det bedre. Mennesker som forstår at de ikke oppnår noe ved å bli sure, sinte og bitre. Så er det noen som velger å skylde på systemet hver gang livet ikke gir dem det de mener de har rettmessig krav på. Mennesker som heller murer seg inne og lar andre får skylden for det de selv ikke klarer å ta fatt i. Selv om vi har styre og støtteordninger her i landet, har alle individer ansvar for å gjøre sitt eget beste for å få det livet de ønsker seg. Hvis du er frisk der du er nå, så ta deg en jobb, da vel. Det er ikke frekt ment i det hele tatt, det må være mye du kan gjøre. Du er sikkert tospråklig, du behersker datamaskin, og du har tid. Selv en deltidsjobb vil jo kunne bedre din situasjon vesentlig, siden det virker som om det nå er først og fremst penger som er problemet ditt. Jeg sier virkelig ikke dette for å være ekkel. Ser du ikke at du selv kan bedre din situasjon med bare små grep? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turte Skrevet 6. mai 2002 #29 Del Skrevet 6. mai 2002 Synes vi snart på innse hvor heldige vi er som bor i Norge, med både skatter og avgifter, og trygder og støtteordninger som finnes! Skjønner ikke hvorfor man må klage når man egentlig bor i et av verdens beste land på dette området!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2002 #30 Del Skrevet 6. mai 2002 ooooops. Tenk før dere skriver.Ikke jeg som skrev det innlegget,som dere har klaget over så er det mange anonyme.Jeg har desverre vært syk og innom lege siden sist,p.g.a. prolapsen,så dataen har jeg ikke rørt på dager. Du som lurte på om hvorfor prolapsen ikke ble gjort noe med.Var til utredning på sykehuset og legen sa den var for liten til at de ville gjøre noe med den.DET kunne gjøre vondt verre,en er ikke 100% sikker på slike opperasjoner.Mammaen til en gutt i kl. til sønnen min i Norge,gjorde et slikt inngrep,hun endte med avstivning i ryggen og havnet desverre på uføretrygd,noe hun selv var sterkt imot og tok imot tilbudet med tro på det beste,utfallet ble stikk motsatt.Spør leger selv og dere får svar. JEG er frustrert at jeg ikke fungerer i det 100% daglige liv,lettere jo du verden,men en dag ligger en,neste dag kan en ha det bra.Jeg er ikke sinna,jeg skulle så mer enn gjerne jobbet og tjent mer enn jeg gjør i dag,jeg er ikke glad for en tillstand som denne som tydeligvis dere her inne må være veldig sikkre på etter utalelsene dere's.Å den med "svindlig på trygdesystemet" ja den kan jeg ta til meg,krenkende så langt.Vel,jeg bor ikke i USA og det var heller ikke det diskusjonen kom an på,Bor heller ikke i Thailand,eller andre steder uten trygdesystem.Men bli voksen folkens,en dag kan det vaære dere det handler om,så ikke vær så kjepphøy.Jeg er glad jeg kan ta vare på ungen min,tross det som er.Å atter engang,hadde dere hatt min kropp skulle jeg likt å sett svarene deres da.Jeg kan ikke sette meg inn i en lam persons liv,men kreftsyk (har vært det selv men frisk).Ikke forstå slagpasienter som ikke blir mere enn 30 - 40 % bra.De kommer og faktisk hit ned,forde de fungerer bedre.kal dere dømme dem og etter å betale saktt med glede.Mange har vært selvstendig næringsdrivende,hjulpet mange med arbeid,å så plutselig sitter de der.Liten inntekt og har bare ikke valgt det selv.Hvor mange "grønnsaker" ville det sittet i Norge om de ikke gjorde det som var best for dem selv,istedet for å ligge på et sykehjem til flere tusen kr,pr dag.Her fungerer de har et sosialt liv,og får hjelp.Hvorfor tror dere at Bærum,bygget sykehjem i Spania,forde dere betaler skatt med glede så at de gamle skal få et glimt av verdig liv,eller.Nei,jeg mener og tror dere er noen uvitende,lite skolerte mennesker så langt.Jeg synes heller ikke det var gøy med sykehusopphold i Norge,hva var så gjevt med den fri behandlingen,bortsett fra egenandel og medesinen kostet en formue.Jeg synes slett ikke det å ligge i en trang sykehuskorridor var gøy,heller nedverdigende.Nesten så jeg håper dere en dag får føle på kroppen selv,komme i systemet.Det hadde vært greit med en diskusjon da.Mot det evt en da må kjempe mot.Heller ville jeg ikke sittet å vente på middagsmat skulle blitt servert på døra,jeg vil lage den selv,ha rimelig god mat og et godt kosthold.DET er det mange av i Norge som får lite av og det er ikke bare de eldre.Til slutt,hvilken samvittighet hadde dere hatt ovenfor en arb.giver med kanskje 1/2 mnd'en med sykefravær.Stadige sykehusopphold,og sykmeldinger.Nei,jeg bare spør.Ikke kom med den aktive sykmeldingen,det fungere nare ei tid,ikke resten av livet,ei heller en arbeidsplass som er avhengig av en.Så stikk nok fingrene et annet sted enn på tastaturet for å kritisere før dere vet hva det her er snakk om.Å sist men ikke minst ikke skum igjennom de første linjene,men les og forstå,før dere angriper.Og får dere rettet på lover og regler så gjør gjerne det.Jeg retter meg etter de inntil vidre.Her takker jeg for meg og finner på noe som er mere gøy og oppløftende.En tur på reuma sol blant likesinnede smilende "oppegående syke" og tar behandling.Ha en fin dag til dere,det skal jeg ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 6. mai 2002 #31 Del Skrevet 6. mai 2002 Jeg skjønner nå at du har det ille, og at det er synd på deg. Jeg er så lite utdannet og så frisk i kroppen at jeg ikke har forutsetninger for å si noe om skattetrykket i landet her (4 års økonomisk høgskole hjelper ikke noe, og jeg skulle jo sittet på tinget, for jeg eier ikke empati). Jeg burde skjønne at jeg skatter for mye, flere hundre tusen hvert år. Allikevel skatter jeg med glede. Jeg må være fryktelig dum. Jeg ser at midlene i samfunnet blir brukt feil, jeg ser ineffektivitet i offentlige organer, og jeg forsøker å stemme frem partier og representanter jeg tror kan endre på dette. Jeg skjønner jeg burde flytte utenlands istedet. ~Ignorant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #32 Del Skrevet 10. mai 2002 Normenn er noen voldsomme sytere som helst ville ha sittet foran TV'n og motatt alla tenkelige og utenkelige velferdsgoder uten å løfte en finger. Og da stryker jeg de fleste under en kam med rette. Jeg tror at valutagaven vår (olje) har gått de fleste til hodet og tror at alt kan derfor bli utopisk i går. SV og Frp bygger jo en del på den teorien. Vi lever i en VERDEN og de som ikke har fått med seg det har ikke fått med seg det og ikke så mye annet heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #33 Del Skrevet 10. mai 2002 du har vel barnetrygd også småbarnsmor? Om du har barn under tre år så har du også noe ekstra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #34 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg har aldri hørt maken til syting! Er vel heldig som er frisk og rask, men jeg får vondt i hodet av å høre om all denne sykdommen. Jeg håper at dere tenker positivt og er takknemmelige for at dere får det dere trenger av trygd og støtte. Norge er vel ikke det verste landet dere kan bo i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2002 #35 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg og ser urettferdigheten rundt meg. Jeg betaler mye skatt. Jeg og min mann betaler fire uføretrygdede. Så lenge du har hodet ditt med deg, står på bena kn du gjøre noe nyttig for deg. Når folk blir ufør uten å ha prøvd å jobbe i ung alder, bare for ar trygdeuvesenet mister tolmodigheten da er det noe gale. Unge jenter på trygd. så spretter det ut to tre barn og de blir hemmafru. Jævlig mye jobb med tre barn og hus,mann og hund. Mer enn å gå på jobb 7,5 time iallefall. Da viser de at de klarer f...så lange dager. da får en sette foten ned etter noen år. Værsegod, du har vist at du kan. Nå må du ut å prøve deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 11. mai 2002 #36 Del Skrevet 11. mai 2002 Hvilken interesse har det for deg? Jeg bor sammen med barnefaren, får barnetrygd for 2 barn, kontantstøtte og småbarnstillegg. So what? Betyr det at jeg snylter eller a jeg tar ditt og datt fra den og den personen? Alle får disse godene når de får barn. Og til den som sier at vi nordmenn sitter foran tv og syter.......Tror du må lengre ut på landet med den der, for sånn er i hvertfall ikke jeg. Sånn, nå MÅ denne diskusjonen være over, for den blir bare mer og mer latterlig.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå