EmmaK Skrevet 29. april 2002 #1 Del Skrevet 29. april 2002 Helt seriøst så skjønner jeg ikke hvorfor alle går rundt å klager på denne skatten. Tenk på alt vi får igjen for de pengene vi betaler inn! Dette mener jeg helt seriøst! Vi får gratis skole, sykehusopphold, trygd osv. Staten hindrer bedrifter fra å gå konkurs, og ønsker faktisk i bunn og grunn kun å gjøre det greiest mulig for oss å bo her i landet. Se bare på USA hvor de driver med markedsøkonomi, antallet mennesker som er under fattigdomgrensen, det er skremmende høyt! Sånn vil iallfall ikke jeg har det her i Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #2 Del Skrevet 29. april 2002 Jeg får hverken gratis gratis sykehusopphold eller gratis skole til barnet mitt.ALT må jeg betale selv.SÅ tull og tøys,har et helvete med kroppen min og kan ikke betale for medesinene engang.7550.- utbet i trygd og da er ikke det mye til resept som koster 900.-.SKITPRAT Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 29. april 2002 #3 Del Skrevet 29. april 2002 Anonym: Vi her i Norge har råd til å betale skatt. Hvis egenandelen på helsetjenester (iberegnet medisiner på blå resept og transport) hos deg og barnet ditt tilsammen blir på mer enn ca 1400 kroner (husker ikke akkurat) i ÅRET, får du resten dekket. Hvis skatten hadde vært lavere, hadde du ikke det. Da hadde du ikke hatt råd til disse medisinene (eller hva det var) allikevel, for da hadde egenandelen vært høyere. Tingene henger sammen, jenta mi. Hvis du ikke hadde betalt skatt, måtte du betalt for alle offentlige tjenester. Hvordan tror du samfunnet ville blitt da??? Velferdssamfunnet i Norge trenger skattepengene for å fungere. Vi nordmenn har faktisk råd til å betale skatt. Skatten er tilpasset det vi tjener. Systemet kan selvfølgelig bli bedre, men det blir det ikke hvis folk ikke skal betale skatt... bare så det er sagt. Hva slags skole går dattera di på, da??? Som du må betale for?? Ha en flott dag. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #4 Del Skrevet 29. april 2002 SØNNEN min går på NORSK skole (ikke privat engang)JEG må betale mer enn vanlig egenandel til norske leger,forde jeg valgte helsa mi foran (trodde jeg) og flyttet utenlands.MEN,jeg betaler FULL skatt til NORGE.Så fortsatt mener jeg det er skitprat om å betale skatten med glede.Jeg kjenner flere eldre med større problemer enn meg.Hva tror du de gjør etter legebesøk og kan ikke hente ut medesinen sin,forde de har mindre enn meg,ikke barn og forsørge engang,men jaggu skal de betale av knappe 5000.- opptil 1400.- i skatt.Nei,kom ned på jorda,dere vil så gjerne tro at NORGE det er landet det.Jeg vet bedre,å har sett så mye elendighet at jeg vet hva jeg snakker om og blir så inni granskauen forbanna på SYSYEMET. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2002 #5 Del Skrevet 29. april 2002 Glemte å si at når du ikke har penger til resepten får du heller ikke noen fritak.Å nei jeg får heller ikke fradrag på skatten for skolepenger 1200 pr mnd.+ 5000.-utenom i egenandel om du vil kalle det det.Jo er jeg heldig får jeg deler av transporten dekket p.g.a. 4,2 km til skolen.Ikke vil de forskutere bidragtil barnet forde pappaen ikke betaler.Grine meg til barnetrygd klarte jeg omsider,men hva er 974.- for et barn i mnd'en når skolen er på 1200.- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #6 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg skjønner ikke at du må betale skolepenger på en offentlig skole....? Det får ikke jeg til å stemme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #7 Del Skrevet 1. mai 2002 Pensjonister er fritatt for skatt. (inntektsskatt),men de må betale for sin formue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #8 Del Skrevet 2. mai 2002 Du betaler ikke for offentlig skole da vettu. Hvis du ikke har barnet ditt på SFO eller noe, da koster det penger. Men hvis ikke, så er det gratis. Betaling begynner du med når barnet ditt begynner på videregående. Er du litt uheldig så må du betale bussen selv hvis det er mindre enn 4 km til skolen ( eller noe i den duren der ). Jeg har selv gått på NORSK skole, som du så fint sier det og når jeg gikk på grunnskolen, så betalte ikke mine foreldre noe som helst til skolen. Og du får faktisk resten dekket av trygdekontoret hvis det blir så og så mye tilsammen i året som en annen sier. Og sykehusopphold er gratis. Jeg har selv vært innlagt på sykehus og betalte ikke noe som helst. Da gjennomgikk jeg også en mindre brystoperasjon pga brystbetennelse. Det eneste vi betalte for, var for lesestoff og mat/drikke/snacks utenom sykehusmaten. Og parkeringen selvfølgelig. Sønnen min har til og med vært innlagt på sykehuset og da var det også gratis. Jeg betaler med glede skatt for alt det vi får igjen. Hvordan tror du det hadde blitt hvis vi ikke hadde betalt skatt og måtte betalt for offentlige tjenester? Mange av oss hadde ikke hatt råd til det i det hele tatt. Jeg vil ikke at Norge skal bli som USA. Nei takk! Men jeg skjønner heller ikke hvorfor du betlater 1200,- i skolepenger og 5000,- i egenandel til skolen ( hvis det var til skolen da ). Hva er det du betaler for da?12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #9 Del Skrevet 2. mai 2002 Og du skriver at er du heldig så får du dekket deler av skoleveien på 4,2 km. Man får busskort som man bruker til og fra skolen hvis skoleveien er 4 km eller lengre og det betaler du heller ikke noe for. Det gjorde i hvertfall ikke jeg.... Hvis jeg husker rett nå da.... Men jeg fikk i hvertfall busskort fra skolen, gratis, til å komme meg til og fra skolen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #10 Del Skrevet 2. mai 2002 Les innleggene skikkelig da folkens.JEG skrev at jeg flyttet utenlands.Ungen går på den norske skolen costa blanca.VI MÅ betale 1200.- pr.mnde,Jeg skatt fullt ut til NORGE og når jeg er i "hjemlandet" så må jeg betale mer enn dere der oppe gjør forde jeg bor som jeg gjør.Pansjonister har ikke alle fritak,der er foreldrene mine et bevis på,min mor har knapt 4800.- utbetalt etter at skatten er trukket,hun er 73 år.Hvem av dere hadde klart dere på 7547.- som jeg har pr mnd'e + 974.- i barnetrygd.DA er skatt til norge trukket.MEN ikke skolepenger betalt,ikke husleie/strøm.Hvem av dere betaler da skatt med glede og samtidlig får høre at en enslig m/1 barn skal ha opp til 7900.-- å leve for.????Det er sannheten.PS!vi har ikke "skolebuss eller bussforbindelse i det hele tatt" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #11 Del Skrevet 2. mai 2002 Til småbarnsmor. Hva koster det på videregående da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #12 Del Skrevet 2. mai 2002 Hvorfor betaler din mor så mye skatt? Pensjonister er fritatt for det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #13 Del Skrevet 2. mai 2002 På videregående betaler du for bøkene, hvis du er så uheldig å ikke få stipend og du betaler får skriveutstyr, notatbøker, permer og i verste fall skolebussen og. Jeg fikk stipend etter å ha klaget, men det var mange som ikke fikk det og de må jo da punge ut av egen lomme og det er snakk om en del tusen da.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #14 Del Skrevet 2. mai 2002 Du skriver: " VI MÅ betale 1200.- pr.mnd. Jeg skatt fullt ut til NORGE og når jeg er i "hjemlandet" så må jeg betale mer enn dere der oppe gjør fordi jeg bor som jeg gjør. Pensjonister har ikke alle fritak, der er foreldrene mine et bevis på. Min mor har knapt 4800.- utbetalt etter at skatten er trukket, hun er 73 år. Hvem av dere hadde klart dere på 7547.- som jeg har pr mnd'e + 974.- i barnetrygd. Da er skatt til norge trukket. Men ikke skolepenger betalt,ikke husleie/strøm. Hvem av dere betaler da skatt med glede og samtidlig får høre at en enslig m/1 barn skal ha opp til 7900.-- å leve for.????Det er sannheten. PS!vi har ikke "skolebuss eller bussforbindelse i det hele tatt" " Utlandet er en ting. Beklager, fikk det ikke med meg. Han får utbetalt 15000,- etter skatt. Omtrent hele beløpet går til faste utgifter. Jeg får 5601,- utbetalt. Så kan du trekke fra penger til dagpark, bok-klubb og treningssenter og da sitter vi igjen med 4266,-. Og det skal vi klare oss med i 4 uker. Og ha nok til bensin, bleier, mat, hygieniske artikler, også er det bursdager osv osv. Da vil det si at du har mer enn oss.....tror jeg...Hvis jeg tar feil her nå, så beklager jeg. Det var ikke ment som provokasjon eller noe. Men uansett, bor du i norge, så slipper du å betale for offentlig skole, du slipper å betale buss til skolen ( hvis du bor langt nok unna ) og du får dekket utgifter over 1400,- fra trygdekontoret. Og jeg vil ikke tro at en pensjonist må betale skatt av pensjonen sin o.l. Men jeg vet jo ikke hvordan ting fungerer i utlandet. Men her i Norge betaler jeg med glede skatt for alt vi får igjen. Vi slipper til og med å betale for legen inntil barna våre er 7 år.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. mai 2002 #15 Del Skrevet 2. mai 2002 Man får gratis buss dersom avstanden er over 4 kilometer. Dersom avstanden er under 4 kilometer er det ingen ungdommer i sin beste alder som har vondt av å gå den distansen.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #16 Del Skrevet 2. mai 2002 Du får sørge for å bo i det landet du skatter til da vet du! Det er HER fordelene er, ikke i utlandet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #17 Del Skrevet 2. mai 2002 Det er ingen fordeler med det å bo i Norge.Er jeg heldig så slipper jeg kanskje skatten etter 4 år her.OG nei,jeg har ikke 7500 å leve for.Det er det jeg har utbetalt,deretter - 1200.- i skolepenger - 2500.- i hus - 1000.- på lån. Og jeg har hatt både bleieutgifter og andre aktivitetsutgifter til barna mine.Har to men den ene voksen no.Vel,jeg har betalt 60 euro så ungen får gå i den norske speideren. Et spørsmål til dere som mener jeg skulle holdt meg i NORGE.Jeg sliter med ledd,brukket rygg og påkjørt to gang bak.I norge lå jeg for det meste,spiste 4 - 8 paralgin forte PR.DAG.Ungene hadde ei utslitt mamma som aldri gadd noen ting.Sjelden blid og fornøyd,og smerter omtrent hele tiden.I mens perioden ble jeg sengeliggende 3 hele dager.Her er jeg oppegående,kan bevege meg fritt,er sammen med barnet og han har ei blid og koselig mamma som orker å lese lekser med han og gjøre mer sammen.HVA HADDE DERE VALGT,TROR DERE DERE HADDE BETALT SKATTEN MED GLEDE DA? Jeg kjemper en bedre kamp her enn i norge som jeg vil kalle for spesielt inntresserte.Jeg har vært enslig mamma lenge og hadde kun 3127.- hver mnd'e i norge å leve for og da var det en på 1 år og en på 14 år å forsørge.Av det skulle det betales tlf,bleier og fornøyelser og lege......Men kjære betal deres skatt og vær fornøyd.Jeg er det ikke,og synes ingen burde kritiseres for om de ikke gjør det.Det offentlige forklarte meg alt grundig hva som skjedde om jeg flyttet hit,sjekket alt i flere mnd'er før beslutningen ble tatt.HVA skjer,jo alt stikk motsatt,jeg skulle hatt fritak på uføretrygden,barnetrygd og FFU skulle kunne utbet forskudd på barnebidraget.Ingentig er slik i det virkelige liv,jeg må bare ta ansvar for livet her,forde likning/trygdekontor/kemner/folkeregister kan en ikke gjøre noe med.Vel,et brev til sivilombudsmannen er sendt i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 2. mai 2002 #18 Del Skrevet 2. mai 2002 Du skriver at du er frisk der du er nå og oppegående. Men det går jo an å være det her og da. Jeg sliter med vondt i hoften, vondt i begge armer, vondt i rygg og nakke og lettere bekkenløsning og det er et under at jeg er oppegående. Jeg har smerter veldig ofte og da er det ikke kjekt å ha 2 unger å ta seg av. Men jeg klarer å være oppegående i hvertfall og gjøre både det ene og det andre. Og ja jeg hadde betalt skatten med glede da og. Fordelene med å bo her i Norge er jo at du slipper å betale for offentlig skole, sykehusopphold, du får dekket medisiner hvis det overstiger et fast beløp, får dekket legeundersøkelsene ved graviditet......og det er mye mye mer enn dette. Hva du velger å gjøre er helt opp til deg. Hvis du mener det er mye bedre der du bor nå, så er det fint det, men jeg ville ikke bodd der hvis det hadde vært sånn. Men det er meg. Jeg er nå fornøyd med Norge jeg. Håper du får det bedre i framtiden i hvertfall. Ønsker deg lykke til videre i livet. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2002 #19 Del Skrevet 2. mai 2002 On 2002-05-02 22:44, anonym wrote: Det offentlige forklarte meg alt grundig hva som skjedde om jeg flyttet hit,sjekket alt i flere mnd'er før beslutningen ble tatt.HVA skjer,jo alt stikk motsatt,jeg skulle hatt fritak på uføretrygden,barnetrygd og FFU skulle kunne utbet forskudd på barnebidraget. Så du får altså både uføretrygd og barnetrygd utbetalt fra det offentlige? Hvordan VÅGER du å klage på at vi betaler skatt i dette landet da? DIN uføretrygd betales med skattetrekk fra MIN lønn, men hadde man sluppet skatten slik du vil hadde det jammen meg ikke vært mye å gi deg uføretrygd for! Spar meg for sutringen, takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussi* Skrevet 3. mai 2002 #20 Del Skrevet 3. mai 2002 En av grunnene til at vi har relativt høye skatter er at det finnes svært mange som utnytter trygdesystemet maksimalt og det finnes mange med uføretrygd som ikke burde hatt det. Trygdemisbruk er dessverre er økende problem. Dette er en av flere grunner til at vi alle må betale så pass høy skatt. Du annonyme som skriver her, du er en av de som nyter godt av trygdesystemet vårt, vi som jobber, betaler faktisk din trygd. Muligens du burde vurdere om du kan gå tilbake til yrkeslivet....du sier selv at du er rimelig frisk der du oppholder deg og da burde du vel kunne jobbe for å forsørge deg og ungene dine.... At det går an å syte slik, jeg har selv vært eneforsørger for to barn og ikke hatt topp helse, men gått i jobb og forsørget meg og barna uten å klage selv om det ikke alttid var like enkelt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå