Yummy_Mummy Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 En nabo fortalte oss at han hadde sett noen snoke i postkassene i natt, og vi hadde glemt å ta inn posten i går. De hadde visstnok fått selvangivelsen sin i posten i går, så da er jeg jo litt redd for at også vår skal ha kommet da. Andre naboer sier de fikk det i forrige uke, men vi har bare fått på nett foreløpig. Likningskontoret sier at selvangivelser ikke blir sendt ut i påskeuka, men dersom de fikk den i går er det jo selvsagt fare for at vi også fikk det. (er vel kanskje mer sannsynlig at det er noen som vil finne ut om vi er hjemme eller ikke, men blir jo litt skeptisk). Vet at det er mulig å kun få selvangivelse elektronisk, men husker ikke sikkert om jeg har krysset av for der. Er det noe sted inne på altinn hvor jeg kan sjekke det? Jeg klarer ikke å finne ut av det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 Ja, gå inn på mottatte dokumenter og åpne selvangivelsen. Hos meg står det, enkelt og greit, "Dette er selvangivelsen for deg som har valgt å bli eAktør." Er postkassen din brutt opp? Vet at en del folk på landet ikke har lås på postkassen, men det er jo rett og slett galematias i disse dager.
zuperduper Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Hvis man kun får selvangivelse elektronisk, får man beskjed om dette på sms og/eller epost.
cogito Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 (endret) Hvis man kun får selvangivelse elektronisk, får man beskjed om dette på sms og/eller epost. Og i tillegg står det i den meldinga at dersom du ikkje opnar den elektroniske versjonen innan 7 dagar, kjem dei til å sende den på på papir. Endret 30. mars 2010 av cogito
Vindmølle Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Men, hvis man allerede har åpnet den på nett - vil man da likevel få beskjed via sms/epost? Jeg har sjekket ligningen på nett med en gang den kom, og har ikke fått sms/epost om at den kun er tilgjengelig elektronisk. Har heller ikke mottatt den i posten. Prøvde å logge med inn for å sjekke om det sto noe om det på Altinn, men fikk opp at brukeren min var sperret i en time, og det etter første forsøk på innlogging. Merkelig.
cogito Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 Men, hvis man allerede har åpnet den på nett - vil man da likevel få beskjed via sms/epost? Jeg har sjekket ligningen på nett med en gang den kom, og har ikke fått sms/epost om at den kun er tilgjengelig elektronisk. Har heller ikke mottatt den i posten. Prøvde å logge med inn for å sjekke om det sto noe om det på Altinn, men fikk opp at brukeren min var sperret i en time, og det etter første forsøk på innlogging. Merkelig. Ja, eg fekk iallfall både sms og e-post etter at eg hadde opna sjølvmeldinga på nett. Eg opna på nett på morgonen, fekk sms på ettermiddagen og e-posten først dagen etterpå. Viss du ikkje er eAktør, skal du vel få den i posten uansett. Høyrast litt merkeleg ut, ja!
Vindmølle Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Fikk logget meg inn nå, og det står der at jeg er eaktør. Så TS skal hvertfall få sjekket der om hun er eaktør eller ikke. Men rart at jeg hverken at fått sms eller epost da. Trodde det var noe de bare sendte til de som ikke sjekket ligningen på nett i løpet av første uken den har ligget ute, så har derfor ikke reagert på det tidligere. Jeg hadde glemt passordet og fikk det tilsendt på mail da jeg logget inn, og engangskode fikk jeg jo via sms - så de har jo tydeligvis riktige opplysninger registrert på meg. Men men, samma det.
zuperduper Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Men, hvis man allerede har åpnet den på nett - vil man da likevel få beskjed via sms/epost? Ja.
Rosalie Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 Jeg har ikke fått melding hverken ved SMS eller mail selv om jeg kun er eAktør.
zuperduper Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 Hmm.. det var pussig. Blir like situasjoner behandlet forskjellig? Kanskje verdt å sjekke opp.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2010 #11 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har heller ikke fått papirversjon og kan aldri huske å ha hørt ordet "eaktør" før. Jeg har ikke fått noen sms eller e-post - men selvang. ligger der på nett den. Så ... her er det noe rart.
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Er postkassen din brutt opp? Vet at en del folk på landet ikke har lås på postkassen, men det er jo rett og slett galematias i disse dager. Beklager, litt utenfor temaet dette her... men er det normalt å ha lås på postkassa? Har faktisk aldri falt meg inn engang (bor i storby)
ToveM Skrevet 1. april 2010 #13 Skrevet 1. april 2010 Alle selvangivelsene er ikke sent ut enda. de begynte i forrige uke (24 mars) og det skal ta 3 uker. Denne uken skulle ingen levers ut, såvidt jeg forstod, da de ikke ville at det skulle ligge i postkassen til folk som reiser bort. De som ikke har fått den til nå, vil nok sannsynligvis få den i løpet av neste uke. Jeg valgte kun å få den elektronisk og fikk sms at den var tilgjenelig og at den måtte åpnes innen 7 dager. Vi har så langt fått ut alt det vi har mottatt til vår terminal. I alle fall var vi ajour med den utsendelsen sist jeg var på jobb.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2010 #14 Skrevet 1. april 2010 Beklager, litt utenfor temaet dette her... men er det normalt å ha lås på postkassa? Har faktisk aldri falt meg inn engang (bor i storby) Jeg vil sterkt anbefale deg dette ja. Det har vært tyveri av ting som inneholdt personnummer fra postkasser tidlgere, og vips så kan noen få kredittkort og bestille alt mulig i ditt navn (inkludert flytting til en annen adresse så de kan få varene dit). Pass på at låsen ikke forhindrer levering av post.
Cata Skrevet 1. april 2010 #15 Skrevet 1. april 2010 Ja, eg fekk iallfall både sms og e-post etter at eg hadde opna sjølvmeldinga på nett. Eg opna på nett på morgonen, fekk sms på ettermiddagen og e-posten først dagen etterpå. Viss du ikkje er eAktør, skal du vel få den i posten uansett. Høyrast litt merkeleg ut, ja! Mystisk. Jeg trodde ikke jeg var e-aktør men har i allfall ikke sett snurten av selve selvangivelsen enda. Ikke har jeg fått noe SMS eller email heller. Men ettersom det har vært såpass mye skriverier om selvangivelsen i det siste så gikk jeg "frivillig" inn på altinn og sjekket. (Burde vel egentlig sørget for å bli e-aktør for jeg avskyr alt det papiret som deiser inn i posten, men er litt redd for at jeg skal klare å få PC havari akkurat vel selvangivelsestider, så det føles trygt å få akkurat det papiret i handa i tillegg. *noia* )
Gjest AnonymBruker Skrevet 1. april 2010 #16 Skrevet 1. april 2010 Beklager, litt utenfor temaet dette her... men er det normalt å ha lås på postkassa? Har faktisk aldri falt meg inn engang (bor i storby) Det er vanlig ja. Begriper ikke at noen har postkasse uten lås i disse dager. I boligblokker er det vel i hvert fall ingen som ikke har lås. Det er vel gjerne folk med hus som har kasser uten lås, men da står jo disse ute og er enda enklere å forsyne seg av. Folk som bestiller kredittkort o.l. til en postkasse uten lås kan nesten takke seg selv om det blir borte, synes jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå