Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ca 70 tusen i sparepenger som jeg ikke trenger akkurat nå, tenkte å få litt avkastning på det, men vet ikke helt disse aksje og greiene, har hørt at mange har tjent ganske bra på det, men er det virkelig sant? Hvordan går jeg frem og hvilke aksjer skal jeg se etter?

Trenger virkelig profesjonelle råd

Setter pris på alle svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ca 70 tusen i sparepenger som jeg ikke trenger akkurat nå, tenkte å få litt avkastning på det, men vet ikke helt disse aksje og greiene, har hørt at mange har tjent ganske bra på det, men er det virkelig sant? Hvordan går jeg frem og hvilke aksjer skal jeg se etter?

Trenger virkelig profesjonelle råd

Setter pris på alle svar

La pengene stå i banken i 2 år fra nå. Start med å lese DN og Hegnar.no hver dag, følg med på aksjekurser og seleskaper på nettfonds.no (Hegnar). Prøv å plukk ut 5-10 aksjer som du følger hver dag. Da først får du en anelse og en formening om hva som påvirker aksjekurser og Oslo Børs. Ikke hiv deg på uten mål og mening.

Skrevet

Eller sett pengene i aksjefond som f.eks. Skagen Kon-Tiki og la fagfolk forvalte for deg. Sett deg inn i hvilke fond som har høy historisk avkastning og lav forvaltningskostnad før du velger.

Skrevet

Eller sett mesteparten av pengene i et fond som regnes som å ha lav risiko og så kjøper du en eller to aksjeposter som ikke er altfor dyre og følger med på utviklingen der. Det gjorde jeg, rett og slett fordi det er morsommere å følge med når man har en skjerv selv. (Men ikke sats mer enn du i verste fall har råd til å tape. En av mine første "satsninger" gikk konkurs, så der ble det 100% tap for meg.)

Skrevet

Man skal aldri satse mer på aksjer enn det man har råd til å tape ;).

Skrevet

Tror jeg ville startet med å søke råd et annet sted enn på KG. No offence...

Skrevet

Tror jeg ville startet med å søke råd et annet sted enn på KG. No offence...

hvorfor skulle mann ikke kunne spørre om slike ting på kg? andres erfaringer er ofte det beste råde man kan få.synes vi skal vere åpne for å kunne spørre og svare på det man ønsker:) er ikke sikkert mann får så mange svar på dette spesifikke spørsmålet på kg i mottsettning til "hva er symptomene på graviditet?";) men spørsmål som dette er det som får meg til å kikke innom kg:)

kan ikke selv gi ett godt svar, men hadde jeg hatt ett skulle jeg med glede delt min erfaring;)

dette er ikke en "kjeffte" melding til deg sissan;) men lurer på hvorfor mann ikke kan regne med å få gode råd på kg?:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det dreier seg vel litt om at man aldri kan vite hvor mye kunnskap den som svarer faktisk besitter. Sånn sett er jeg skeptisk til de fleste tråder her inne, bortsett fra "hva synes du om..." eller lignende.

Jeg ville heller ikke satset alle sparepengene mine på noe basert på et råd jeg hadde fått av noen jeg overhodet ikke visste hvem var på et forum.

Skrevet

Sant nok, ser jo TS søker profesjonelle råd, og det skal vel litt til før en profesjonell aksjemegler åpner akkurat denne posten. Vi andre er nok i stor grad egenerfarte synsere.

Skrevet

Sant nok, ser jo TS søker profesjonelle råd, og det skal vel litt til før en profesjonell aksjemegler åpner akkurat denne posten. Vi andre er nok i stor grad egenerfarte synsere.

Her trenger du absolutt ikke en proff aksjemegler. De er like pålitelig som telefonselgere. Ingen bankmann (som meg selv) eller andre i finnansbransjen kan gi deg et svar på hvilke aksjer som kommer til å stige de neste 5 årene. Det er det som er gamet. Du må ta ansvar selg og finne "dine" seleskaper som du følger gjennom en periode. Kan være Statoil og hydro som er super kjente eller aksjer som har en kurs på noen øre og som er mindre kjente. De som har kurs på feks kr 0,50 har en meget høy risiko, men er du en gambler så er det her du kan få de store gevinstene. Over natten kan kursen ha steget til kr 1,00, bare på en positiv nyhet, det er en avkastning (rente) på 100%. Jeg har vunnet og tapt i 5 år på spekulative "øre" aksjer.

Så mitt råd er at du må ta ansvar selv og kjenne på magefølelsen. Det er minst like bra som en aksjemegler som tjener penger hver gang du kjøper eller selger, og ikke reint lite penger heller.

Skrevet

Her trenger du absolutt ikke en proff aksjemegler. De er like pålitelig som telefonselgere. Ingen bankmann (som meg selv) eller andre i finnansbransjen kan gi deg et svar på hvilke aksjer som kommer til å stige de neste 5 årene. Det er det som er gamet. Du må ta ansvar selg og finne "dine" seleskaper som du følger gjennom en periode. Kan være Statoil og hydro som er super kjente eller aksjer som har en kurs på noen øre og som er mindre kjente. De som har kurs på feks kr 0,50 har en meget høy risiko, men er du en gambler så er det her du kan få de store gevinstene. Over natten kan kursen ha steget til kr 1,00, bare på en positiv nyhet, det er en avkastning (rente) på 100%. Jeg har vunnet og tapt i 5 år på spekulative "øre" aksjer.

Så mitt råd er at du må ta ansvar selv og kjenne på magefølelsen. Det er minst like bra som en aksjemegler som tjener penger hver gang du kjøper eller selger, og ikke reint lite penger heller.

Jeg er helt enig i dette.

Aksjemeglere er helt upålitelige.

Når jeg leser Ts sitt innlegg, så anbefaler jeg kanskje å vente litt før man i det hele tatt går inn i enkeltaksjer.

Man må bruke en masse tid på å følge markedet, lære seg begreper...osv.

I det hele tatt skjønne denne buissnessen.

Selv har jeg holdt på med fond og aksjer i 6-8 år nå. (Etter at økonomien ble så god, at jeg i det hele tatt turde)

Jeg kjøper og selger litt stadig vekk. Men bruker tid. Masse tid, på å "lese" markedet.

Minst en time eller 2, hver dag og i perioder mer.

Jeg har vært heldig, som startet da jeg gjorde det og fikk med meg en historisk opptur, frem til finanskrisen.

Konklusjon fra meg.

Ts bør ikke kjøpe enkeltaksjer. Men kan gjerne kjøpe ett kjent fond, for litt av pengene. (eks Holbergfondene, Skagen) Mens man samtidig lærer seg markedet. Rett og slett for å se om det er noe å satse på. Og for å få litt spenning da.

Men Ts må være forberedt på at de 70.000,- fort kan krympe, om man går inn i dette.

Og tåler Ts å sitte rolig på se på det?

Men, sant og si, når jeg leser hva Ts skriver, heller jeg mest til høyrentekonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...