Gå til innhold

Hvordan bli hardhudet?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I går sto jeg i en kø på en kiosk hvor det var ganske mange mennesker. Det var ikke så lett å se hvor køen startet, så jeg stilte meg opp ett sted. Når det ble min tur kom det plutselig en dame og tok meg i armen og sa "Nei, den der går ikke, køen starter bak!" og gikk forran meg. Hun kunne godt ha vært forran meg i køen for alt jeg visste, men jeg hadde i tillegg hette på meg slik at jeg ikke kunne se hvem som sto på siden av meg. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk ut ett ord, og skulle ønske jeg kunne klart å svare! Ikke nødvendigvis frekt, men slik at hun forsto at jeg ikke hadde sneket med vilje.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan bli flinkere på slike ting? Nå har jeg irritert meg over denne episoden siden i går, og har egentlig lyst å filleriste kjerringa som ble sur fordi jeg kunne pålagt henne to ekstra grusomme minutter i kø :roll:

Det gjelder ikke bare banale situasjoner som dette, men jeg er generelt en pushover, og sier ikke i fra før jeg føler det er ekstremt urettferdig eller urettmessig.

Hvordan bli flinkere til å si fra og stå opp for seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, men jeg har ikke noe godt svar til deg, er ikke så flink til det sjøl. Men, kan trøste deg med det, det blir litt bedre med årene. Etterhvert som man blir eldre og får mere erfaring.

Men, noen av oss er beklageligvis født litt for snille :tristbla:

Er ikke sikker på om livet blir så mye bedre av å være det motsatte :kjefte:

Du får tenke slik; der sparte jeg kjærringa for et hjerteinfarkt!! for det hadde hun sikkert fått hvis du hadde svart ho, selv et unnskyldende svar....

Skrevet

I akkurat denne sammenhengen vil mitt første råd være å ta av deg hetta og sørge for at du faktisk har oversikt over hvor du stiller deg. Du sier selv at du ved å ha på deg hette, ikke hadde oversikt over hvor de andre som allerede stod der, var. Ergo, du stiller deg opp feil sted uten å engang ta av deg hetta og sørge for at du ser hvor folk er rundt deg. ;)

Synes ikke det var ufint av denne damen å si ifra til deg, det var ikke fordi du ufortjent fikk kjeft. Så det du kunne sagt her, var jo å be om unnskyldning og si at du faktisk trodde køen hadde startet der.

At hun burde latt deg gå forran i en kø hun hadde stått i før deg, fordi det bare hadde tatt noen minutter... vel, JEG hadde sagt ifra om noen gikk før meg, ikke på den måten hun gjorde det riktignok.

Men du er ikke alene om å burde svare mer når noe skjer uventet, tror selv tøffere mennesker kan slite litt. Jeg ser ikke på meg selv som spesielt stille og er ganske så hardhudet, men jeg tar meg også i å bli stum når jeg helt uventet blir snakket til ute. Tenker etterpå alt jeg burde ha sagt. Så å ikke alltid være forberedt på å svare for seg, tror jeg er helt normalt.

men, vær mer bevist. Dersom du ønsker å bli snillere med deg selv og lære deg å svare når noe skjer, så må du også ta din del av ansvaret, ved å sørge for å være klar over hva som skjer rundt deg og dermed være litt mer forberedt på at ting kommer. Se dg rundt, sørg for å ha ditt på det rene. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I akkurat denne sammenhengen vil mitt første råd være å ta av deg hetta og sørge for at du faktisk har oversikt over hvor du stiller deg. Du sier selv at du ved å ha på deg hette, ikke hadde oversikt over hvor de andre som allerede stod der, var. Ergo, du stiller deg opp feil sted uten å engang ta av deg hetta og sørge for at du ser hvor folk er rundt deg. ;)

Synes ikke det var ufint av denne damen å si ifra til deg, det var ikke fordi du ufortjent fikk kjeft. Så det du kunne sagt her, var jo å be om unnskyldning og si at du faktisk trodde køen hadde startet der.

At hun burde latt deg gå forran i en kø hun hadde stått i før deg, fordi det bare hadde tatt noen minutter... vel, JEG hadde sagt ifra om noen gikk før meg, ikke på den måten hun gjorde det riktignok.

Men du er ikke alene om å burde svare mer når noe skjer uventet, tror selv tøffere mennesker kan slite litt. Jeg ser ikke på meg selv som spesielt stille og er ganske så hardhudet, men jeg tar meg også i å bli stum når jeg helt uventet blir snakket til ute. Tenker etterpå alt jeg burde ha sagt. Så å ikke alltid være forberedt på å svare for seg, tror jeg er helt normalt.

men, vær mer bevist. Dersom du ønsker å bli snillere med deg selv og lære deg å svare når noe skjer, så må du også ta din del av ansvaret, ved å sørge for å være klar over hva som skjer rundt deg og dermed være litt mer forberedt på at ting kommer. Se dg rundt, sørg for å ha ditt på det rene. :)

TS her.

Grunnen til at jeg hadde på meg hette var at det var kø ute i snøvær. Og ja, jeg kunne ha vært mer oppmerksom og hatt oversikt over hvem som sto først (selv om det ikke var særlig enkelt i en rotete kø), men måten hun sa fra på synes jeg var ganske frekk. Det går an å si fra på en finere måte (men hun trodde vel gjerne at jeg snek da).

Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at hun burde la meg gå først, og dersom det var hennes tur skulle hun selvsagt få hjelp før meg, det var bare måten hun gjorde det på som fikk meg (i etterkant) til å føle at jeg burde si noe, sånn at hun forsto at jeg ikke mente å snike i køen.

Skrevet

jeg er helt enig i at det går an å si ifra på en ordentlig måte, spesiellt når man sikkert selv ser at køen er kaotisk. Men kanskje hun også mannet seg opp for å for en gangs skyld si ifra? og dermed kom det ut annerledes en det kanskje burde?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Høflighet og vanlig folkeskikk er ganske fraværende idag ) Slike folk gjør sånt om og om igjen, fordi de av en eller annen grunn mener at de har en større rett til å hevde sin plass her i verden. De burde blitt satt ordentlig på plass ,men spørs om det går an når man har såpass liten selvinnsikt i utgangspunktet

Gjest hogwash
Skrevet

Høflighet og vanlig folkeskikk er ganske fraværende idag ) Slike folk gjør sånt om og om igjen, fordi de av en eller annen grunn mener at de har en større rett til å hevde sin plass her i verden. De burde blitt satt ordentlig på plass ,men spørs om det går an når man har såpass liten selvinnsikt i utgangspunktet

Jeg vil tro damen som sa i fra kunne sagt akkurat det samme som deg. At folk som sniker tror de har en større rett.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg mistenker at TS tok dette mer som et eksempel på at h*n aldri sier fra når noe sånt skjer.

Dama foran i køen kan like godt ha mannet seg opp til å si fra selv ja. Det krever litt mot å si fra når noen sniker i køen.

TS, om du trenger å lære deg å si ifra, øv deg foran speilet og med venner og familie. Si nei, og men det :)

Skrevet

Hva om trådstarter (TS) og Pinkee slo seg sammen, dultet litt borti hverandre, knuffet og herdet seg litt på hverandre?

Først kan dere rødme.

Etterhvert kan dere si unnskyld.

Til slutt: "Dra tilbake under den steinen du krøp fram fra, din ekle slimål. Ett til ord fra deg, så river jeg hue av deg og driter ned i halsen din!"

Okkei, okkei. - Ville bare hjelpe... :sjenert:

Skrevet

Når man stiller seg i kø, bør man alltid være våken nok til å få med seg hvor køen starter, og er man usikker, stillen man seg litt på siden og følger med til man finner det ut.

Det er utrolig irriterende med folk som sniker i køen, så det gjelder å se hva som skjer rundt seg og forholde seg til det.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Tja.

Jeg liker å la købitchene suse sitt eget løp, og gidder ikke bruke energien min på å krangle med dem.

Tenk litt på hvor mye energi du sløser bort på å ergre deg over sånne ting.

De eneste jeg irrettesetter er fjortisser (som har hele livet forran seg og burde lære tidlig) og eldre (som faktisk HAR lært høflighet, men bare driter i det..)

Ingenting er tettere enn eldre mennesker som sniker i køen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...