Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Har i alle år vært noen kilo for mye...har vært medlem av Vg Vektklubb lenge nå, men er ikke så flink og aktiv på dagbok og holde meg til "reglene". Har gått ned noen kilo i gode perioder, men nå har det vært dårlig m trening i etpar mnd, en lang ferie i solen og for mye mat og øl. Føler meg ganske karboavhengig for tiden...er i tillegg kokk og må smake på masse mat(men gjør det vel litt mer enn strengt tatt nødvendig..uff sp mange fristelser!) Veier nå 74 kg..er 166 cm..39 år.. har lyst å prøve meg med lavkarbo, for å kanskje bli kvitt sukkersuget og effektiv vektnedgang.Har kollegaer som lever på lavkarbo og de hat hatt kjempeeffekt. Noen her som har gode erfaringer med South beach...der er det jo lov med noe karbo etter fase 1, og det ser ut som om det er en livsstil det gåt an å leve med i forhold til ketose og atkins som ser myyye strengere ut. Tenkte eg skulle bestille SBD boken(finner den ikke på bikhandlerene her eg bor:( )
Gjest Shelob Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 Prøvde SBD for 4-5 år siden. Brukte den 3-4 uker. Jeg gikk ned 2-3 kg (skulle ikke ned så mye, små marginer her) men følte meg utrolig slapp og dårlig. Bl.a. det konseptet med at de er så restriktive på frukt, synes jeg er noe skikkelig tull. Loff og pasta klarer jeg meg fint uten, men et sunt kosthold hvor det ikke er lov med de flesre frukter, alle slags grønnsaker, brun ris, quinoa etc - regner jeg egentlig for å være uholdbar. Jeg anbefaler deg å google Mike Geary, lese artiklene hans, og abonnere på nyhetsbrevet hans. Det er gratis. Du kan også kjøpe bøker og videoer der hvis du vil, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Det han skriver om kosthold og dagens syke kosthold og dertilhørende fedmeepidemi oppfatter jeg som renspikka sannhet og helt uendelig logisk. Der er det heller ingen kjipe dietterplaner eller "forbuden frukt" - bokstavelig talt. Når du har lest det han skriver om herdet fett, transfett, kjeks, kaker, industriprodusert mat, frityrstekt, brus, chips, Maccie D og masseproduksjon av det meste, får du bare ikke lyst til å røre noe av dette djevelens verk i det hele tatt. I stedet vil du få lyst til å kose deg med all den gode, deilige, sunne, velsmakende maten han anbefaler, og som (for det meste) er enkelt tilgjengelig i matvarebutikken. Det eneste han anbefaler og som jeg ikke helt har funnet ut av er at kyr/kreatur skal være gressforet (ikke kraftfor) og at melkeprodukter bør være "rå" - ikke pasteurisert. Dette ble litt tungvint for meg å sette meg inn i. Men jeg prøver å finne ut av om produktene i Norge kanskje er bedre og safere enn det han tar utgangspunkt i - USA. Jobber med saken Nå er ikke jeg overvektig, men er opptatt av kropp og trening, og kjører gjerne litt "deff" frem mot sommer f.eks. slik at jeg prikker formen før bikinien skal på. Jeg mener at den typen kosthold han anbefaler, er den beste for at jeg skal holde meg slank, bygge muskler, bli mett, holde formen og ikke minst - orke 4-5 treningsøkter av forskjellig slag i løpet av 1 uke.
Vibi Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Prøvde SBD for 4-5 år siden. Brukte den 3-4 uker. Jeg gikk ned 2-3 kg (skulle ikke ned så mye, små marginer her) men følte meg utrolig slapp og dårlig. Bl.a. det konseptet med at de er så restriktive på frukt, synes jeg er noe skikkelig tull. Loff og pasta klarer jeg meg fint uten, men et sunt kosthold hvor det ikke er lov med de flesre frukter, alle slags grønnsaker, brun ris, quinoa etc - regner jeg egentlig for å være uholdbar. Jeg anbefaler deg å google Mike Geary, lese artiklene hans, og abonnere på nyhetsbrevet hans. Det er gratis. Du kan også kjøpe bøker og videoer der hvis du vil, men det er strengt tatt ikke nødvendig. Det han skriver om kosthold og dagens syke kosthold og dertilhørende fedmeepidemi oppfatter jeg som renspikka sannhet og helt uendelig logisk. Der er det heller ingen kjipe dietterplaner eller "forbuden frukt" - bokstavelig talt. Når du har lest det han skriver om herdet fett, transfett, kjeks, kaker, industriprodusert mat, frityrstekt, brus, chips, Maccie D og masseproduksjon av det meste, får du bare ikke lyst til å røre noe av dette djevelens verk i det hele tatt. I stedet vil du få lyst til å kose deg med all den gode, deilige, sunne, velsmakende maten han anbefaler, og som (for det meste) er enkelt tilgjengelig i matvarebutikken. Det eneste han anbefaler og som jeg ikke helt har funnet ut av er at kyr/kreatur skal være gressforet (ikke kraftfor) og at melkeprodukter bør være "rå" - ikke pasteurisert. Dette ble litt tungvint for meg å sette meg inn i. Men jeg prøver å finne ut av om produktene i Norge kanskje er bedre og safere enn det han tar utgangspunkt i - USA. Jobber med saken Nå er ikke jeg overvektig, men er opptatt av kropp og trening, og kjører gjerne litt "deff" frem mot sommer f.eks. slik at jeg prikker formen før bikinien skal på. Jeg mener at den typen kosthold han anbefaler, er den beste for at jeg skal holde meg slank, bygge muskler, bli mett, holde formen og ikke minst - orke 4-5 treningsøkter av forskjellig slag i løpet av 1 uke. Frukt er jo skikkelige kalaribomber da, så følger du lavkarbo kommer du ikke helt unna å droppe frukten. Ihvertfall ikke hvis du vil ha maks resultat. Men som legen min sa - det er bedre å spise et eple enn en sjokolade...
Cessa25 Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 At frukt kan være forbudt på lavkarbo stemmer sikkert, men å si at frukt er kaloribomber får meg til å lure på om dette er dagens aprilspøk...?
Vibi Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Var det legen dsa til meg hvertfall. Men om det kun var i lavkarboøyemed er jo mulig. Men det er vel ikke til å stikke under en stol at det er masse sukker i frukt. En kurv druer for eksempel.. Masse kalorier.
Gjest Shelob Skrevet 2. april 2010 #6 Skrevet 2. april 2010 Ja det er mye karbo i frukt, men jeg forfekter heller ikke "lavkarbodietter", jeg mener mange av de, SBD og Atkins ikke er til å leve med lenger enn en periode, og da blir det bare nok en slankekur. Vi trenger et kosthold vi kan leve med resten av livet. Igjen, google Mike Geary og les artiklene hans. Kort oppsummert er det ja til renest mulig mat og nei til drittmat og "liksom-sunn-mat" tilsatt alt mulig rart. En ting han ofte gjentar, er å spise mest mulig av ting som bare har 1 ingridiens. Da blir det automatikk i å spise ganske så rent.
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. april 2010 #7 Skrevet 2. april 2010 Ja det er mye karbo i frukt, men jeg forfekter heller ikke "lavkarbodietter", jeg mener mange av de, SBD og Atkins ikke er til å leve med lenger enn en periode, og da blir det bare nok en slankekur. Vi trenger et kosthold vi kan leve med resten av livet. Igjen, google Mike Geary og les artiklene hans. Kort oppsummert er det ja til renest mulig mat og nei til drittmat og "liksom-sunn-mat" tilsatt alt mulig rart. En ting han ofte gjentar, er å spise mest mulig av ting som bare har 1 ingridiens. Da blir det automatikk i å spise ganske så rent. Da tror jeg du bør lese deg opp på south beach dietten, for den er inndelt i 3 faser. I de to fasene som er ment som vektreduksjonsfaser er det rimelig strikte retningslinjer for maten, men den som skal vare er absolutt ikke strikt.
Gjest Shelob Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Jeg leste meg opp på SBD den gangen, dvs leste boka. Det er noen år siden nå, men jeg mener jeg kom frem til at fasene ble for harde for meg, og at jeg også syntes opplegget videre var for rigid. Hvor lenge har du brukt SBD, og hvilke resultater får du?
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Jeg leste meg opp på SBD den gangen, dvs leste boka. Det er noen år siden nå, men jeg mener jeg kom frem til at fasene ble for harde for meg, og at jeg også syntes opplegget videre var for rigid. Hvor lenge har du brukt SBD, og hvilke resultater får du? Har levd etter filosofien i flere år. Gikk i utgangspunktet ned 30 kilo og har holdt meg ganske stabil der. Om jeg går opp et par kilo (typisk ferie) så går jeg på fase 1 i en uke eller to og er tilbake til matchvekt. Å leve etter denne filosofien er egentlig ganske enkelt. Suget etter raske karbohydrater gir seg kjapt, og dermed blir det heller ikke vanskelig å følge den. Spiser jo det meste, selv en potet om jeg er borte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Jeg har også fulgt SBD med hell. Men jeg fikk en utfordring, nemlig at jeg fikk i meg for lite energi (fase 1 ble ganske fett-fattig, og jeg trener flere ganger i uka). Først forsøkte jeg å løse det med å innføre flere karbohydrater i form av frukt etc. Men følte meg mer oppblåst og var ikke så fornøyd. Neste jeg forsøkte var å innføre mer fett i kosten, og det gikk mye bedre Vil ikke si jeg lever helt etter SBD nå, mer en generell lavkarbo med litt fra SB litt fra LCHF etc. Når jeg en gang har oppnådd ønsket vektreduksjon kommer jeg nok til å eksperimentere litt med økning av karbohydrater, men jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til et så karborikt kosthold som jeg har hatt tidligere. Det gjør rett og slett ikke godt for kroppen!
Gjest Shelob Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Har levd etter filosofien i flere år. Gikk i utgangspunktet ned 30 kilo og har holdt meg ganske stabil der. Om jeg går opp et par kilo (typisk ferie) så går jeg på fase 1 i en uke eller to og er tilbake til matchvekt. Å leve etter denne filosofien er egentlig ganske enkelt. Suget etter raske karbohydrater gir seg kjapt, og dermed blir det heller ikke vanskelig å følge den. Spiser jo det meste, selv en potet om jeg er borte. Tror det er nokså individuellt hva som passer hver enkelts livsstil, og antakelig er ikke min "diett" pr i dag så annerledes enn din. Jeg spiser ris, poteter (kokte, ikke stekte...) og rugbrød (lite hvete) til stadighet, men jeg trener mye, er ikke overvektig, og mener at jeg trenger det for å kunne holde den treningsintensiteten jeg ønsker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Hei. Jeg er heeelt fersk i lavkarbo...Har allltid hatt ett kosthold rikt på brød, poteter, pasta, ris o.l . Har gått ned i vekt tidligere med Vektklubben ol. Men med en gang eg skeier ut( m fint brød, sukker osv) fyker vekten opp igjen. Nå har eg BESTEMT meg for å redusere forbruket mitt av sukker/stivelse og fortsette sånn. Begynte med SB igår!! Satser på at sukkersuget demper seg etterhvert...Nå går det i cottage cheese m en klatt dobbel 0 på, salat, kylling,kjøtt, ost, fisk, grønnsaker...og etterhvert litt linser og bønner tenker eg. Håper eg holder ut to uker uten frukt!
Gjest Shelob Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Huff, høres litt magert ut. Spis grønnsaker også da i alle fall, mener det var lov i fase 1 av SBD. Bare cottage cheese og andre proteiner kommer til å kjøre deg helt ned i knestående... Hva er dobbel 0?
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Tror det er nokså individuellt hva som passer hver enkelts livsstil, og antakelig er ikke min "diett" pr i dag så annerledes enn din. Jeg spiser ris, poteter (kokte, ikke stekte...) og rugbrød (lite hvete) til stadighet, men jeg trener mye, er ikke overvektig, og mener at jeg trenger det for å kunne holde den treningsintensiteten jeg ønsker. Det er absolutt individuelt hva som fungerer for hver enkelt, og det må hver enkelt finne ut av selv. Men mange har absolutt godt av å prøve et karbohydratredusert kosthold, dog funker det ikke for alle. Joda jeg spiser jo poteter, men kanskje 3 ganger i året. Synes ikke poteter smaker noenting mer. Når jeg spiser villris og pasta er det kanskje 2 ss, resten av tallerkenen fyller jeg opp med grønnsaker og rent kjøtt/fisk. Har forresten fått testet alle verdier etter at jeg har fulgt dette kostholdet noen år, og alt er helt flott Spiser heller ikke lettprodukter mer faktisk, men bruker vanlig smør for å steke om jeg vil ha smørsmak. Spiser fullfettost og vanlig yoghurt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Huff, høres litt magert ut. Spis grønnsaker også da i alle fall, mener det var lov i fase 1 av SBD. Bare cottage cheese og andre proteiner kommer til å kjøre deg helt ned i knestående... Hva er dobbel 0? Hun spiser jo grønnsaker sier hun. Dobbel 0 er forøvrig en yoghurttype.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #16 Skrevet 6. april 2010 Jeg har også fulgt SBD med hell. Men jeg fikk en utfordring, nemlig at jeg fikk i meg for lite energi (fase 1 ble ganske fett-fattig, og jeg trener flere ganger i uka). Først forsøkte jeg å løse det med å innføre flere karbohydrater i form av frukt etc. Men følte meg mer oppblåst og var ikke så fornøyd. Neste jeg forsøkte var å innføre mer fett i kosten, og det gikk mye bedre Vil ikke si jeg lever helt etter SBD nå, mer en generell lavkarbo med litt fra SB litt fra LCHF etc. Når jeg en gang har oppnådd ønsket vektreduksjon kommer jeg nok til å eksperimentere litt med økning av karbohydrater, men jeg kommer nok aldri til å gå tilbake til et så karborikt kosthold som jeg har hatt tidligere. Det gjør rett og slett ikke godt for kroppen! Det er erfaringen jeg gjorde meg også. Vi er så vant til å tenke fettfattig at vi faktisk får i oss for lite. Mange har derfor godt av å få i seg mer fett, gjerne i form av smør i stuinger etc. Særlig om man trener mye
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. april 2010 #17 Skrevet 6. april 2010 Forresten, fase 1 er ikke lagt opp for at man skal kunne trene hardt i de 2 ukene. I den perioden bør man trene forsiktig.
gladidag Skrevet 6. april 2010 #18 Skrevet 6. april 2010 Shelob...jeg spiser grønnsaker, og olje...og ost...og jammen litt smør og;) Nå skal eg til å lage charmoulamarinert kyllingfilet, blomkål og brokkoli med litt sitron, hvitløk og olje...nam:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå