Netten Skrevet 30. mars 2010 #1 Skrevet 30. mars 2010 Kjæresten og jeg skal backpacke fra juli-november i Mellom- og Sør-Amerika. Vi skal være en mnd. på Cuba, så bruke noen mnd. på å busse oss gjennom hele Mellom-Amerika, fra Mexico til Panama, så flyr vi til Peru og går Inkastien til Machu Picchu, for så å avslutte i Ecuador. Jeg er IKKE flink til å pakke når jeg skal på tur... Tar som regel med meg alt for mye, men skjønner jo at det ikke går nå. Så spørsmålet mitt til dere som har erfaring med å reise over lengre perioder: Hvordan pakke på en lur måte? Hva skal jeg velge å ha med? Noen lure løsninger/ideer? Setter stor pris på svar!
Gjest padawan Skrevet 30. mars 2010 #2 Skrevet 30. mars 2010 jeg har skrevet en artikkel om det på hjemmesiden min. artikkelen finner du her.
Twink Skrevet 30. mars 2010 #3 Skrevet 30. mars 2010 Begynn å pakk tidlig! Lag lister over alt du vil ha med. For hver gang du tenker "kjekk å ha", stryk den fra listen. Kjekk å ha er noe som ikke blir brukt, hold deg til "må ha". På reisebutikkene som nomaden og handy size, har de reisehåndklær som tar liten plass, og tørker fort. De er veldig praktiske! Sarong er viktig! Den kan brukes som topp, strandkjole, "dyne" på transport, skjerf, hodeplagg, liggeunderlag på stranden, og sikkert tusen andre ting. Husk på at dere får vasket klær underveis, ikke ta med kritthvite klær (de vil bare bli fort ødelagt). Ta antall klær du trenger, og del på to. Man trenger mye mindre enn man tror, og det vil alltid bli litt shopping underveis. Ikke dra hjemmefra med full sekk! Ta med minimalt av slike ting du regner med å shoppe uansett. Det holder med to par sko, et par gode jogge/trekkingsko, og sandaler som kan brukes både til vanlig og til når man skal ut (gode å gå i). Ta med biotex i en liten pose (skaper alltid artige situasjoner når man blir ransaket på grenseoverganger etc ), da kan du vaske topper og undertøy i vasken på badet. Ta med en hyssingbit på noen meter, da kan du henge den opp som tørkesnor på rommet. Bøker kan som regel byttes underveis, ta bare med en hjemmefra. Dette gjelder også guidebøker, og hold dere til shoestring bøkene. Ble litt rotete dette, men... Skal stikke innom her igjen om jeg kommer på noe mer lurt! Et lite reisetips: Dra til Utila (og evt Roatan) i Honduras! Dere må da reise til østkysten, La Ceiba, og ta båt ut til disse øyene. Utila er en kjemperar, men koselig liten øy, med gode og billige dykkemuligheter. Har du flaks får du oppleve hvalhai på nært hold, det gjorde jeg!
Gjest padawan Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 Bøker kan som regel byttes underveis, ta bare med en hjemmefra. Dette gjelder også guidebøker, og hold dere til shoestring bøkene. jeg synes Footprint og Rough guides er bedre enn shoestring men det går vel på personlige preferanser.
Twink Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 jeg synes Footprint og Rough guides er bedre enn shoestring men det går vel på personlige preferanser. Jeg har for det meste brukt LP, men her henviste jeg i grunn mer til "samlebøkene" for mellom amerika etc, istedenfor å dra med seg en bok pr land.
Reiseguri Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 DIVERSE - sarong (jeg brukte det som hånduk, sarong, teppe) - hengelås til skap på hostel - ørepropper (must på buss og bråkete hostel) - en buff (genialt som å ha over øyne når du skla sove på dorms og busser, pluss at den kan brukes som pannebånd/skjerf) - en bytte bok i paperback - guidebok - en harddisk som tar en del GB for å lagre bilder på (husk også å brenn CDer som dere sender hjem underveis) - dagbok - send kopier av pass, forsikringsbevis osvosv til mailen deres, send også til foreldre som kan ha en kopi) KlÆR (ikke ta det dyreste og flotteste, ta gjerne med deg klær du kan kaste eller gi til barnehjem el lignende etterhvert) - et par flipp-flapps, lave tursko, ordentlige sandaler og kanskje et par ballerina sko til skjørt. - et sett med ullundertøy, en tynn fleece, en skalljakke og regnbukse. - en dongeribukse - en turbukse (gjerne en ordentlig harry en som du kan glide til en shorts) - en tights (genialt til å bruke med tunika, nattbukse, lang-buss-tur bukse) - en shorts - en strandkjole og et skjørt - et par t-skjorter og singlet (tenk gjerne party-praktisk) - et par langerma skjorter - truser, en el to bh, sokker (i hvertfall et godt par type gode tursokker eks ulvang) - bikini (kan også brukes som undertøy...) Det var det jeg kom på...
fink Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 DIVERSE - sarong (jeg brukte det som hånduk, sarong, teppe) - hengelås til skap på hostel - ørepropper (must på buss og bråkete hostel) - en buff (genialt som å ha over øyne når du skla sove på dorms og busser, pluss at den kan brukes som pannebånd/skjerf) - en bytte bok i paperback - guidebok - en harddisk som tar en del GB for å lagre bilder på (husk også å brenn CDer som dere sender hjem underveis) - dagbok - send kopier av pass, forsikringsbevis osvosv til mailen deres, send også til foreldre som kan ha en kopi) KlÆR (ikke ta det dyreste og flotteste, ta gjerne med deg klær du kan kaste eller gi til barnehjem el lignende etterhvert) - et par flipp-flapps, lave tursko, ordentlige sandaler og kanskje et par ballerina sko til skjørt. - et sett med ullundertøy, en tynn fleece, en skalljakke og regnbukse. - en dongeribukse - en turbukse (gjerne en ordentlig harry en som du kan glide til en shorts) - en tights (genialt til å bruke med tunika, nattbukse, lang-buss-tur bukse) - en shorts - en strandkjole og et skjørt - et par t-skjorter og singlet (tenk gjerne party-praktisk) - et par langerma skjorter - truser, en el to bh, sokker (i hvertfall et godt par type gode tursokker eks ulvang) - bikini (kan også brukes som undertøy...) Det var det jeg kom på... Dette var aaaltfor mye i min bok :gjeiper: Max to par sko. Kutt ballerina og flipflops. En bukse, en shorts, et skjørt. To topper, og en genser. Noen truser, sokker og bher som du vasker underveis. En regnjakke/poncho, en ulltrøye/tynn fleece. En bikini
Twink Skrevet 30. mars 2010 #8 Skrevet 30. mars 2010 Dette var aaaltfor mye i min bok :gjeiper: Max to par sko. Kutt ballerina og flipflops. En bukse, en shorts, et skjørt. To topper, og en genser. Noen truser, sokker og bher som du vasker underveis. En regnjakke/poncho, en ulltrøye/tynn fleece. En bikini Enig med deg, men ville lagt til noen flere topper (ihvertfall hvis man ikke har planer om å shoppe mye). Eventuelt en ekstra bikini om man har planer om mye strandferie (disse kan jo også brukes som undertøy, da kan du helle legge igjen et sett med det).
Netten Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. mars 2010 HJERTELIG TAKK for mange gode tips!! Har lyst å begynne å pakke allerede! *planlegge,planlegge*
Reiseguri Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 trust me, hvis du skal i høyden (i peru og ecuador) ta med ullundertøy og fleece (funker flott i air con busser også). og flipp flopper i fellesdusjer er for meg et must. :-)
Netten Skrevet 2. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 2. april 2010 jeg har skrevet en artikkel om det på hjemmesiden min. artikkelen finner du her. For en nyttig side!!
globetrotter Skrevet 2. april 2010 #12 Skrevet 2. april 2010 Det er masse gode tips her! Men for all del, pakk lett. Som du ser fra flere forslag trenger du ikke mye. Det er tungt å drasse på ullundertøy etc (med tanke på MP) hele veien gjennom karibien og mellom-Amerika. Prøv heller å få kjøpt noe når du kommer fram. De selger masse (alpakka)ull i Cuzco! Det som er kjekt er en bitteliten lommelykt. Og noe av det viktigste: Ha med mer enn et bankkort hver og prøv å oppbevar de på forskjellige steder. Det har hendt meg 2 ganger mens jeg har vært ute og reist at magnet-stripa har slutta å virke. Da er det kjekt å ha et kort (eller to) i reserve!
Fiol Skrevet 5. april 2010 #13 Skrevet 5. april 2010 (endret) Dette var aaaltfor mye i min bok :gjeiper: Max to par sko. Kutt ballerina og flipflops. En bukse, en shorts, et skjørt. To topper, og en genser. Noen truser, sokker og bher som du vasker underveis. En regnjakke/poncho, en ulltrøye/tynn fleece. En bikini Helt Enig! Jeg har vært ute i 5 mnd, reist rundt jorda, og har fortsatt bare en bukse og en genser med meg (pluss shortser og t-skjorter da). Kjøpt meg flippflapper og joggesko underveis når jeg har trengt det.. Det meste kan kjøpes underveis - husk det! Så det er ikke krise om du ikke har med alt du trenger på hele turen. Før jeg dro tok jeg og scanna inn bankkort og pass + vaksinekort og sendte det til mailen min, så om jeg mister alt har jeg det med meg uansett, synes dette var ganske smart Har heldigvis ikke fått bruk for den enda da. Jeg pakker også klær i vakumposer, både for plassens skyld, og for å holde det tørt om det skulle komme vann inn i sekken. (har skjedd opp til flere ganger..) Bøker, dagbøker osv putter jeg i poser (fikk dagboka mi nesten ødelagt siden den lå rett i sekken og det hadde kommet vann inn!) Endret 5. april 2010 av Fiol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå