Netten Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Vi drar til Cuba 28. juni og skal være der en måned. Jeg vet at man trenger visum, men lurer på hvordan man lettest får tak i dette og hva det koster? Er det for tidlig å bestille allerede? Og hvis vi må maile ambassaden, kan vi skrive på norsk? Takk for svar!
Twink Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Bor dere i Oslo eller omegn? I så fall er nok det letteste å dra innom der i åpningstiden. Siden jeg bor i Oslo har jeg alltid møtt opp på konsulatene personlig, men skal være mulig å bare sende inn og hvis dere bor andre steder i landet. Eller få en budtjeneste e.l. til å fikse det for dere (dyrt). Du finner info om konsulatet her. Ville nok ha skrevet evt mail på engelsk eller spansk hvis du kan det. Bedre å være tidlig ute med bestilling, og de må ha mottat pass og søknad minst 30 dager før dere skal dra. Og da kan dere dobbeltsjekke at ting har blitt riktig, og fortsatt ha mulighet til å endre dersom noe skulle ha blitt feil. Visumet koster 420 kr.
Netten Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2010 Tusen takk for svar! Vi skal på konsert i Oslo om et par uker, så da kan vi stikke innom selv Må man bestille time kanskje?
Twink Skrevet 30. mars 2010 #4 Skrevet 30. mars 2010 Jeg har aldri bestilt visum til Cuba før, men de stedene jeg har gjort det har man bare møtt opp, og levert fra seg pass, bilder og visumsøknaden ferdig utfylt, og så tar det ofte en ukes tid før det er ferdig. Som regel kan man betale en liten ekstra sum for å få det ferdig samme dagen eller dagen etter. Ville tatt en tlf til de og hørt jeg!
Vibi Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Da jeg skulle til Cuba sendte jeg bare passet og søknaden som rekommandert post til ambassaden. Husk å legge med en konvolutt med betalt porto som de kan sende deg visumet og passet i tilbake. Det var veldig enkelt og greit, og dere har jo god tid. Tror jeg skrev på engelsk, men det er noen år siden, så jeg husker ikke helt..
sapfo Skrevet 30. mars 2010 #6 Skrevet 30. mars 2010 Da jeg reiste til Cuba i januar dro jeg innom ambassaden en måneds tid i forveien (stenger klokken 12 på formiddagen) og fikk visumet mens jeg ventet. Betalte 200 kroner. Hvis du sender koster det 490. Hun som jobbet der snakket veldig godt norsk.
Netten Skrevet 8. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. april 2010 Jeg fant søknadsskjema for turistvisum på ambassadens hjemmeside, og det virket jo enkelt og greit å bare sende det avgårde. Det som var litt rart var at man ikke måtte fylle ut dato for reisen. Det sto heller ikke noe om overnattingssted på Cuba. Trodde man måtte fylle dette ut for å få visum? Jeg tenker at jeg uansett legger ved kopi av flybillettene og hotellreservasjonen i Havana (4 netter). Vi har ikke fått tak i billetter fra Cuba og videre til Mexico ennå (var umulig å booke på nettet av en eller annen grunn), men må de ha kopi av det også? Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå