Gå til innhold

Norsk sang i utenlandsk bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bedt av min beste, beste venninne om å synge i bryllupet hennes i Frankrike i juni.

Kjempenervøs og vet ikke helt om jeg tør. Det skal holdes på et slott og i det heletatt kan det nok forventes noen hundre gjester.

Men hun ønsker en norsk sang, som passer i et bryllup. Jeg er antiteist, men er rede til å synge en salme, hvis det er det hun ønsker.

Men har dere noen ideer? Jeg tenkte på Eg veit i himmelrik ei borg (ja, antiteist, men det er fiiin da).

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg kom på tre som eg har sunge i ulike bryllup, som alle er norske, melodiøse og fine, og lette å synge. Den eine, som ikkje er kristen, er gje meg handa di, ven, den som Sondre Brattland syng. Den andre heiter Norsk kjærleikssong, heller ikkje kristen. Den er eit tonesett dikt av Tor Jonsson. Eg veit ikkje om eg kan poste det her, men du finn det her: http://voxpopulinor.blogspot.com/2010/01/vox-leser-fredagslyrikk-tor-jonsson.html Kven som har skrive melodien huskar eg ikkje. Den tredje er Ver no velkomne med æra, frå Hundrad Hardingtonar av Geirr Tveitt. Kjempefine, alle tre, og passar fint med orgelkomp, som stort sett er det ein får ved slike høve.

Gjest KateW
Skrevet

Da jeg sang i bryllup i USA valgte jeg "Lær meg å kjenne dine veie" fordi melodien er vakker og fordi jeg har et forhold til salmen.

Tror det er trikset, melodi og formidling. Når de ikke forstår ordene er det fint at melodien er "typisk norsk" og at du liker sangen slik at du formidler bra.

Om hun ønsker salme, syns jeg du skal gå for Himmelrik, for den tenkte du på, du liker en, og som du sier, den er vakker og norsk!

Skrevet

Tusen takk for veldig gode ideer! Jeg har veldig angst for dette fordi jeg aldri har tatt en sangtime. Derimot har jeg vært "sangstjernen" ¨på en russerevy i 97 (!! ehhh), på amatørteater og sanger i et irsk drikkeband.... Så jeg har mine doubts.

Så langt fra skolert altså. Men etter et par kveldssynginger med en del vin involvert synes altså både hun og han at jeg er den som skal synge. Og forloverne også. Jeg får teste nå når jeg skal til Frankrike i påsken...

Skrevet

Ja - gå for Himmelrik, den er vakker, melodiøs og har et folketonepreg. Det er en flott sang-gave. Som regel synger man best de sangene man selv liker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...