Eliza Doalot Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Jeg har noen spørsmål knyttet til overgangsstønad. Jeg er gift og har et barn på 4 år. Jeg og barnefar er på vei til å bli skilt. Pr nå er jeg student, men er ferdig med bacholorgraden min i mai/juni, og har fått jobb med oppstart i midten av august. Jeg har ikke jobbet under studiene. Barnet er i studentbarnehage og mister dermed plassen i forbindelse med at jeg er ferdig som student, men har fått ny plass med oppstart rett før jeg begynner i ny jobb. Siden vi ikke har barnetilsyn må jeg være hjemme med barnet, og har dermed begrensede muligheter for å jobbe om sommeren. Spørsmålene mine blir dermed: Kvalifiserer dette til overgangsstønad for de månedene jeg ikke er i jobb? Fra midten september vil jeg få utbetalt normal lønn og har jo derfor ikke behov for stønad, men påvirkes stønaden jeg får i forkant av den lønnen jeg senere får utbetalt? Er det noen som har formening om hvor lang behandlingstid det er for overgangsstønad? (Dette antar jeg varierer fra sted til sted) Er det noe utover dette jeg ikke har tenkt på, eller som jeg har misforstått? På forhånd takk!
liv Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 (endret) Overgangstønad er for enslige foreldre, de som ikke bor sammen med barnets far. Du må ha flyttet og gjennomført mekling, flyttet og godkjent seperasjon for å kunne ha rett på overgangstønad. Det er krav til at du er registrert arbeidsledig eller er i minst 50% aktivitet siden barnet er over 3 år. Det kan hende du har rett til noe overgangstønad mens du fortsatt jobber, om du tjener under ca 420 000 i året. De behandler ikke søknad før en har flyttet/vært til mekling og fått godkjent seperasjon. Selve seperasjon kan ta en måned, få tid til mekling kan og ta en månedstid, det må gjøres før dere kan søke seperasjon. Hos NAV kan det ta inntil tre mnd men somregel får du vedtak innen to mnd. Du har også rett på en ekstra barnetrygd Barnet er for gammelt til kontantstøtte. Endret 29. mars 2010 av liv
Eliza Doalot Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2010 Takk for svar! Jeg må med andre ord regne med at jeg ikke får utbetalt noe før jeg strengt tatt ikke lenger trenger den... Får jeg i såfall etterbetalt for den perioden som har gått siden vi faktisk flyttet fra hverandre?
liv Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 (endret) En får etterbetalt for opp til tre mnd fra før en søker, tilbake til dato for seperasjon. Endret 29. mars 2010 av liv
Eliza Doalot Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2010 Takk igjen! Da er det bare å prøve å finne andre løsninger i mellomtiden.
liv Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Du kan sansynligvis få lån på sosialtjenesten så lenge. Avhengig av hva du har på konto selvsagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå