Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Jeg bor i et meget flott hus med en nydelig utsikt mot byen. Men, noe av utsikten blir ødelagt pga naboens ekstremt store grantrær. De er et par meter høye og ødelegger noe voldsomt. De ødelegger også for kveldssolen. Kan jeg kreve at naboen hogger de ned?
Gjest SmallTalk Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Jeg bor i et meget flott hus med en nydelig utsikt mot byen. Men, noe av utsikten blir ødelagt pga naboens ekstremt store grantrær. De er et par meter høye og ødelegger noe voldsomt. De ødelegger også for kveldssolen. Kan jeg kreve at naboen hogger de ned? Ehhh.. De er 2 meter høye og ekstremt store? Beklager, men du har fritidsproblemer. Forresten så er hekk og andre buskvekster på opptil 2 meter tillatt, og kan regnes som et gjerde. Du har altså ingen sak. Forøvring: Grannelova §3 gir deg fasit. Er trærne under 2 meter, så har du ingen sak. Hadde de vært 30 meter høye og stått 10 meter fra tomta di, så hadde de også fått stå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 Neineinei, med et par meter mener jeg ikke to meter De er kanskje 8 meter høye. Beklager at jeg skrev feil
Sissan Skrevet 29. mars 2010 #5 Skrevet 29. mars 2010 Slike trær dukker jo ikke plutselig opp? Du visste om de da du kjøpte - så hvorfor klage nå? (Antar de mer mer enn 2 meter høye, ellers må jo nabotomten ligge mye høyere enn din for at du skal miste utsikt) Vi har det slik - vi mister mye kveldssol pga buskaset til en nabo. Men buskaset (masse slintrete bjørker, rogner og furuer i en haug) har vokst der siden før jeg ble født, så det er litt vanskelig å klage... Vi kunne nok tatt de på §3 i Grannelova om det ikke var for at det er naturtomt, og at de har stått der leeeeeeeeenge. Men det tørker ikke opp på den siden før i mai, og jeg forstår din frustrasjon.
Gjest strykebrett Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Du har sannsynligvis ikke krav på noe som helst, men det går fortsatt an å spørre. Det er ofte bedre å komme med forslag til løsning som kan fungere for begge (du tar kostnaden med å fjerne trærne foreksempel) enn å komme trampende med loven i hånd og kreve ting. Hvem vet, kanskje naboen også kunne tenkt seg å ha åpnere plass
Sissan Skrevet 29. mars 2010 #7 Skrevet 29. mars 2010 Min erfaring er at naboene ikke fjerner bartrær, men løvtrær ryker ned rundt øra på oss. Vi har mye furu i nabolaget, de er ikke så tette og sperrer ikke så mye, men det er noe dritt med alle skjærereira. Men man kan irritere seg over mye som nabo, om man vil. Var jeg ts, ville jeg nytt utsikten og vært glad for den, mange som ikke har luksusen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå