Gå til innhold

Spania og Portugal

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Planlegger en 1,5-2 mnd i Spania og Portugal. Ja jeg skal innom Madrid, Barcelona og Lisboa men er det noen som har noen tips om andre byer som jeg burde besøke. Tar i mot ellers all type tips fra atraksjoner, hostel osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Takk! Masse info. Har du forslag til start og slutt by? Er Barcelona et godt utgangspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Barcelona er et godt utgangspunkt hvis du aldri har vært i Spania før. Du kan jo fly til Barcelona og hjem fra feks Lisboa. ved å legge opp en slik sløyfe slipper du å måtte dra tilbake til utgangspunktet for å komme deg hjem.

jeg kan godt gi deg en nøyaktig reiserute men da vil jeg gjerne ha en oppdatering på hva du vil se og oppleve på turen (soling, kultur, historie, festing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det hadde vært supert! Jeg er spes intressert i kultur og natur, er ikke intressert i en to månders bar til bar runde. Alt jeg vet så langt er at jeg skal innom: Barcelona, Madrid, Lisboa og Alicante (jeg har kjentfolk i Alicante så jeg burde helst ved et tidpunkt komme ned dit). Kom gjerne med reiserute forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

jeg kommer ikke til å gi så mye utfyllende informasjon om hver stopp jeg skriver om i dette forslaget. da henviser jeg til linkene i post # 2 hvor jeg linket til hjemmesiden min. tilsammen har jeg lagt ut mellom 15 og 20 sider på hjemmesiden min med informasjon om mange av byene jeg skriver om i denne posten. for mer informasjon om stedene jeg skriver om her vil jeg anbefale Wikipedia og Wikitravel slik at du kan lese deg opp på stedene der.

imorgen kommer jeg til å lage et kart som streker opp reiseruten jeg har foreslått. jeg vil også skrive litt om de kulturelle forskjellene som er innad i Spania og i Portugal. for reisetips, hvordan du bør forbrede deg og lignende vil jeg anbefale denne artikkelen på hjemmesiden min. på sidene om Spania og portugal jeg linket til i post #2 vil det være linker til tog og buss-selskaper og lignende informasjon.

når det gjelder steder du kan bo så vil jeg anbefale vandrehjem. Hostelworld.com er en av de største sitene som gjelder booking av slikt og kan absolutt anbefales. jeg har ikke fått noe inntrykk av at du skal reise med noen så jeg vil derfor anbefale deg å skippe hotel foreløbig. dette fordi hotel kan være sinnsykt ensomt når du reiser alene. bor du på vandrerhjem blir du kjent med mange andre likesinnede som gjør at du kan sosialisere mye. siden du skal reise såpass lenge er det overhengende sansynlig du vil møte folk som skal reise til de samme stedene som deg. du kan derfor finne deg reisevenner som du kan dra litt rundt med. hvis du booker på vandrerhjem som ligger på mellom 15 og 20 Euro natten så bor du på steder som har ganske bra sikkerhet, de er ryddige, rene osv.

la oss si første stop skal være Barcelona. skal du få med deg alt der bør du minst bruke en til halvannen uke i byen. husker jeg ikke helt feil koster det litt under 5 euro med flybussen ra flyplassen til sentrum. Placa Catalonia er hovedtorget i byen og et knutepunkt. Picasso-museet, La sagra Familia, gamlebyen, Montjuïc, Park Güel, La rambla, katedralen (ikke La sagra familia men den katedralen som ligger i gamlebyen), havnen og akvariet er steder du må få med deg. Montjuïc er en høyde som ligger litt over byen og du bruker minst en dag på dette stedet. der er det blandt annet olympiske anlegget fra 1992, Museu Nacional d'Art de Catalunya og en borg som i gamle dager ble brukt til å forsvare byen. det går en cablecar opp til festningen som anbefales.

mens du er i Barcelona kan du også ta en dagstur til Andorra. Andorra går for å være taxfree-himmelen men det er ikke så billig som folk skal ha det til der. da jeg var der lette jeg etter en Dior aftershave som viste seg å være like dyr som i Spania. den var faktisk 20 euro billigere på flyplassen i Lisboa enn i Andorra. litt avhengig av hvilken avgang du velger kan bussen fra Barcelona ta alt fra 3 til 5 timer så sjekk dette på forhånd før du bestemmer deg for når du vil dra dit. Området i og rundt Andorra er et av de fineste jeg har vært i og kan absolutt anbefales.

etter du har gjort unna Andorra og Barcelona kan du reise ned langs kysten til Valencia. den turen tar cirka 4 timer med buss hvis jeg ikke husker helt feil. da jeg bodde der bodde jeg på Hôme Backpackers som går for å være et av de 10 feteste vandrerhjemmene i Europa. det ligger midt i byen og er innen gangavstand til det meste. skal du til stranden i Valencia vil jeg dog anbefale at du tar metroen. i Valencia vil jeg anbefale Ciutat de les Arts i les Ciències (City of Arts and Science), gamlebyen, og tyrerfekter-arenaen. gjennom byen randt en elv som het Turia. etter en oversvømmelse flyttet de elveleiet og anla et vanvittig digert parkområde der hvor elven tidligere hadde rendt. City of Arts and Science er bygget nederst i dette elveleiet. den kjente retten Paella er fra Valencia så det er et must å spise når du er i byen. hvis du spiser det i andre deler av Spania er det godt mulig det er laget i Valencia, frosset ned og sendt med trailer. byen er kjent for sitt natteliv som selvfølgelig må oppleves.

fra Valencia kan du enten dra til Madrid eller videre langs kysten. jeg anbefaler langs kysten siden du uansett skal til Alicante. det tar cirka 3.5 timer med buss fra Valencia til Alicante. selv synes jeg ikek alicante var så veldig spennende men hvis du skal møte kjentfolk der så kan sikkert den personen gi deg noen tips til hva du bør se. jeg vil iallefall anbefale deg å se Castle of Santa Barbara. på toppen av denne festningen har du skikkelig bra utsikt over innlandet og milevis av kystlinjen i begge rettninger (kanskje ikek så rart de bygget den der). da jeg krabbet opp dit gikk jeg på en 3 meter bred mur opp hvor det var ganske bratt på begge sider ned. da jeg skulle ned samme veien fant jeg ut at den veien egentlig var stengt. kanskje ikke så rart jeg ikke møtte noen andre på veien opp ;)

skal du dra videre fra Alicante fant ikke jeg noe særlig interesant før i Granada. litt avhengig av avgang tar denne bussturen mellom litt under 5 timer og 6 timer. Maurerne anså Granada for å være nærme himmelen og etter å ha tilbrakt 5 dager der så kan jeg ikke si meg meg mer enig. Granada er som himmelen på jorden. i Granada er Alhambra, gamlebyen, katedralen (hvor Kong Ferdinand og Dronning Isabella er gravlagt) og hulene obligatorisk. hulene graves ut i en åsside og det er endel av de som er ganske bra standard på. det finnes et eget hulemuseum i byen. da jeg var i Granada bodde jeg på Oasis som er et utrolig bra sted. Oasis er en kjede med vandrerhjem som også holder til i Sevilla og Lisboa og alle disse anbefales på det sterkeste. skal du få fult utbytte av Granada vil jeg absolutt anbefale at du er der i minst 5 dager. Granada ligger i fjellene så det er ganske fin natur rundt byen.

fra Granada kan ferden videre gå til Córdoba. bussturen fra Granada til Cordoba tar cirka 2.5 timer. Cordoba er en veldig gammel by med mye kulturelle bygg og interesang historie. i Córdboba vil jeg anbefalat du ser Great Mosque of Córdoba som er helt ulikt alle andre religiøse bygg du noen gang kommer til å se og Alcázar of the Christian Kings som er et ganske flott parkanlegg. sjekk også ut jødekvartalet.

fra Córdoba vil jeg anbefale at du drar til Málaga. togturen mellom disse byene tar cirka 1.5 timer hvis jeg ikke husker helt feil. i Málaga vil jeg anbefale deg at du får med deg The Alcazaba som ligger på en høyde i byen. det går en gangvei på sjøsiden til toppen av denne. det er et slit å komme seg til toppen men det er et slit jeg vil anbefale deg å gjennomføre.

fra Málaga har du et par alternativer som du kan vurdere. Du kan enten dra gjennom Ronda til Sevilla eller gjennom Tarifa og Cadíz til Sevilla. tar du sistnevnte tur vil jeg uansett anbefale deg å dra innom Ronda. Tarifa er det sørligste punktet i det kontinentale Europa og av denne grunnen er det et greit sted å få med seg. overnatter du i Tarifa kan du også dra til Gibraltar som er cirka en halvtime med buss unna hvis jeg ikke husker helt feil. Tarifa har vel ikek så veldig mye å tilby kulturhistorisk sett men det går for å være et av de feteste stedene å surfe og kite i Europa så det er ganske kule folk som bor der. i Tarifa bodde jeg på Meltingpot hostel som jeg vil anbefale deg å bo på.

etter du har vært et par netter i Tarifa og vært på dagstur til Gibraltar kan du ta buss til Cádiz som er en utrolig fin by. dessuten har denne byen ganske fine strender som det er deilig å slappe av på. I Cadíz er det veldig mange fort og andre historiske bygg å se på. i en periode var dette ankomstbyen til skipene som kom med gull fra Den nye verden og dette er noe byen bærer preg av.

fra Cadíz kan du dra videre til Sevilla som også er en utrolig fin by. Hvis du hoppet over Ronda på veien til Sevilla kan du dra til byen herfra. skal du få med deg alt i Sevilla bør du vel være her en ukes tid. katedralen, kirketårnet, Alcázar of Seville, Torre del Oro, muséet på tyrefektearenaen og Plaza de España er alle steder som anbefales i denne byen. I sevilla er det en annet vandrerhjem i Oasis franchiset som jeg vil anbefale deg å bo på.

fra Sevilla kan du dra opp til Madrid. i Madrid har jeg bodd på Musas Residence og det er et sted jeg vil anbefale. det ligger sentralt til i La Latina som er et av de hotteste områdene i Madrid med gangavstand til absolutt alt. du bør minst bruke en til halvannen uke i Madrid for å få med deg alt. jeg gidder ikek liste opp alle stedene du bør se i Madrid. da henviser jegheller til Wikitravel sin side om byen og hva jeg har skrevet om byen på hjemmesiden min. fra Madrid vil jeg anbefale dagsturer til Toledo, Salamanca og Segovia. det tar ikke mer en en times tid til Segovia og Toledo mens Salamanca er 2.5 timer unna med buss.

Fra Madrid kan du dra til Pamplona. det er et lite stykke men jeg likte meg i Pamplona og det er vel en av byene en "må" besøke i Spania. i Pamplona bodde jeg i Hostel Hemingway som jeg likte meg ganske godt på. i denne byen er det obligatorisk med gamlebyen, tyrerfekter-arenaen og ruten som følger The run of the bulls.

Etter et par dager i Pamplona kan du dra videre til San Sebastián. dette er en av favorittbyene mine i Spania og anbefales på det sterkeste. her bodde jeg på vandrerhjemmet Enjoy San Sebastian. det er litt sliten men det ligger midt i gamlebyen med gangavstand til alt. her bør du legge turen innom stranden, handleområdet, toppen av fjellet som gamlebyen ligger ved og akvariet.

fra San Sebastián kan du dra videre til Bilbao. Det er egentlig ikek så mye å se i Bilbao utenom Guggenheim og gamlebyen men det er en by som du bør legge turen innom.

fra Bilbao bør du dra til Vitoria som er hovedstaden i baskerland. denne byen tilbyr også veldig mye sjarm med diverse interesante steder å besøke.

fra Vitoria bør du dra til Léon. jeg rakk aldri å komme meg til denne byen men det er en by som jeg har fått anbefalt.

fra Léon bør du dra til Santiago de Compostela. denne byen er slutten på en av de mest kjente pilgrimsferdene og en av de viktigste byene i den katolske verden. Døperen Johannes (eller det som hevdes å være levningene hans) ligger i krypten i katedralen i Santiago de Compostela. skal du hit i 2010 bør du bokke litt på forhånd da dette året er et hellig år og det kommer til å bli travelt i byen. gamlebyen og området rundt katedralen er områder som er verdt å besøke. rett ved siden av katedralen ligger blandt annet et hotel som Kong Ferdinan og Dronning Isabella bygget med penger de fikk da de tok tilbake Granada fra maurerne.

fra Santiago de Compostela kan turen gå videre til Portugal og Porto. Porto er en av byene jeg har vært i som jeg har likt meg best i. da jeg var i Porto bodde jeg i Rivoli Cinema Hostel som er ganske fett. de har tema fra forskjellige filmer i hvert rom. badet i etasjen jeg bodde i hadde selvfølgelig Psyco-tema ;) fra porto vil jeg anbefale at du drar på dagsturer til Vila Real og Chaves. Det er ikke så mye å se i disse byene men det er dødsfin natur i området. det går båt fra Vila Real til porto som det anbefales at du tar.

fra porto anbefaler jeg videre at turen går videre til Lisboa som også er en vedlig fin tur. her bodde jeg på Oasis backpackers som er en egen villa som ligger midt i byen. her er det også veldig mye å se og jeg vil anbefale deg å lese på hjemmesiden min, Wikipedia og Wikitravel hva som er verdt å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan

Jeg har lagt ved en bildefil som viser reiseveien jeg anbefalte i forrige post.

i Spania er den generelle engelsk-kunnskapene ganske dårlige. hvis du ka vil jeg anbefale deg åprøve å lære deg litt grunnleggende spansk før du drar eller ta med en ordbok slik at du lettere kan gjøre deg forstått.

folkene i Spania er ganske forskjellig avhengig av hvor du reiser. i Galicia (nordvest) er det en trist vemodighet ved de som bor der mens de i andre deler av Spania virker som et veldig stolt folkeslag. i baskerland opplevde jeg de som veldig mye mer imøtekommende og hjelpsomme i andre deler av landet. spanjoler er stort stet gamske hjelpsomme men i nord hadde de det lile ekstra.

atmosfæren i nord-spania er veldig mye mer tilbakelent og avslappet enn den er i sør og øst i landet. i Madrid er alt veldig hektisk men det sikkert som følge av at det er en såpass stor by.

Andalucía (som er den sørligste regionen i Spania) er en av de to varmeste stedene i Europa så det kan bli ganske varmt der midt på sommeren. i den spanske høylandet er det varmt om dagen og ganske kaldt om natten. på den siste turen jeg hadde der nede tok jeg med meg vanter og lue som jeg sov med for ikke å våkne midt på natten fordi jeg var kald. på de fleste vandrehjemmene jeg har vært på der nede får du kun et laken til å ha over deg så hvis du fryser lett om natten vil jeg anbefale at du ber om ekstra laken og/eller teppe. i nordvest er det ganske fruktbar natur om er ganske atypisk for slik det er i andre deler av landet.

de har brukt ganske mange milliarder på å bygge ut vei og tognettet så det er veldig god standard på veiene der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

WOW, takk for at du tok deg tid til det her. Utrolig bra! Jeg har reist en del blant annet over 6mnd i Sør Amerika inkl Brasil så jeg skal nok grave fram litt spansk- og "portugisk"kunnskaper før jeg drar i vei.

Igjen, tusen takk for hjelpa. Det skal nå printes ut og leses etter skituren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

du trenger ikek lære deg noe portugisisk da portugisere er veldig stødige på engelsk. du skal dermed kunne klare deg veldig fint med engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

godt spørsmål egentlig. det spørs vel egentlig hvor mye du skal få med degover alt. jeg har brukt 8 uker på de byene tilsammen fordelt på 3 turer. Barcelona og Madrid er vel de byene jeg vil anbefale du skal bruke mest tid på. der bør du minst bruke halvannen uke for å få med deg alt. på Porto, Granada og Lisboa bør du minst bruke 4-5 netter på hvert sted. på de andre stedene kan du klare deg med en til to netter hvert sted men jeg tror det kan bli ganske slitsomt i lengden.

slik jeg pleier å legge opp turene mine så har jeg pauser innemellom hvor jeg er i en by i 5-6 dager for å hvile før jeg raser igjennom en haug byer med med en til to overnattinger hvert sted. hvilepausene mine brukes også til å dra på dagsturer til nærliggende byer. fra Madrid kan du feks dra til Toledo, Segovia og Salamanca. skulle jeg tatt den turen i dag så tror jeg ville trengt minst 6 uker rundt regnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nebula

du trenger ikek lære deg noe portugisisk da portugisere er veldig stødige på engelsk. du skal dermed kunne klare deg veldig fint med engelsk.

Har vært på rundtur i Portugal og er ikke helt enig i dette, iallefall ikke hvis du beveger deg utenfor de store byene og turiststedene. Men de fleste portugiserne er veldig villige til å prøve og forstå deg, så man kommer veldig langt med å bruke hendene, noen gloser evt spansk og et smil.

Vil selv anbefale å ha god tid i Lisboa, vi var der i tre dager og rakk bare en brøkdel. Ellers kan jeg anbefale Porto, Sintra (hvor det bla ligger et fantastisk slott, det er ikke så langt fra Lisboa), Obidos (middelalderby) og Nazare (nydelig by ved havet). Vi besøkte også Fatima, byen hvor jomfru Maria viste seg for tre barn i 1917, en veldig spesiell opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 14 år senere...
Gjest AnonymBruker skrev (På 29.3.2010 den 20.51):

Planlegger en 1,5-2 mnd i Spania og Portugal. Ja jeg skal innom Madrid, Barcelona og Lisboa men er det noen som har noen tips om andre byer som jeg burde besøke. Tar i mot ellers all type tips fra atraksjoner, hostel osv osv

Cadiz ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingi42 skrev (5 minutter siden):

Cadiz ❤️

Siden det er 14 år siden denne tråden ble opprettet, føler jeg meg ganske sikker på at TS allerede har gjennomført denne turen.

Anonymkode: 74273...c01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...