Gå til innhold

Enkle planter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pengetre! De skal det mye til for å drepe.

De er fine og kan leve lenge ! La dem tørke godt ut før du vanner. Sett gjerne potten i en skål med vann og la det trekke en liten stund, da drikker den det den trenger. :regn:

Skrevet (endret)

Ja, jeg innrømmer det. Grønne fingre har jeg IKKE :gjeiper:

Har en del planter på samvittigheten opp gjennom årene, men gjør stadig et forsøk.

Har èn planter som har fulgt meg gjennom årene, og det er en gullranke. Den er survivor uten like, og har fulgt meg gjennom tykt og tynt :ler:

Er det noen andre planter som jeg kanskje kan ha håp om å holde i live?

Er det kanskje noen matplanter som er noen lunde enkle å stelle?

Siden du har hatt gullranken lenge vet du sikkert at den bør klippes tett inntil stammen. Lar du den ha lange ranker, vokser den seg bare "tynn" med få blader og lange ranker. Klipper du den ofte vokser den seg tett og fin. Hvordan planter liker du da? Små, store eller kjempestore ? Det er supermange enkle planter å finne. Endret av Stor&Sterk
Skrevet

Litt sånn generelt. Jeg jobber med innendørs beplantning. Jeg snakker med veldig mange folk som sier at de ikke har grønne fingre, det handler bare om å bruke litt tid på det. Planter er egentlig ganske enkelt, dersom man følger litt med og bruker littegranne tid til å finne ut info om de plantene man har.

1. Vær forsiktig med vann. Som regel dør planter av for mye vann, enn for lite vann.

2. Stikk fingeren i jorda og kjenn etter om det er fuktig eller tørt.

3. Les litt på nettet om hvor mye/lite vann planten din trives med.

4. Gule/brune blader er ofte tegn på for mye eller for lite vann.

Lurer du på en spesiell plante kan du google litt eller spørre meg. Oppgi da hva planten heter... (Har null og niks erfaring med hage..)

Nr. 1 her er jeg veldig enig med- dette ser ut til å være grunnen til at mine planter dør ... Nå når jeg vanner de én gang i uka derimot så trives de! :biggrin:

De to plantene jeg har problemer med er Sølvranke og Elefantfot, begge de får gule/brune blader. Sølvranken har jeg på følelsen av at får for mye vann, selv om jeg vanner bare én gang i uka. Den står oppå et skap, med ikke alt for mye lys. Elefantfoten står på badet, med ikke så mye lys den heller ... Kanskje ikke det beste stedet å plassere den? :vetikke:

Skrevet

Nr. 1 her er jeg veldig enig med- dette ser ut til å være grunnen til at mine planter dør ... Nå når jeg vanner de én gang i uka derimot så trives de! :biggrin:

De to plantene jeg har problemer med er Sølvranke og Elefantfot, begge de får gule/brune blader. Sølvranken har jeg på følelsen av at får for mye vann, selv om jeg vanner bare én gang i uka. Den står oppå et skap, med ikke alt for mye lys. Elefantfoten står på badet, med ikke så mye lys den heller ... Kanskje ikke det beste stedet å plassere den? :vetikke:

Sølvranke? Den har jeg ikke sett, men kanskje det er gullranke du mener ? Elefantfoten er fin, men krever godt med lys og har et lite rotsystem. De skal ikke ha så veldig mye vann. En fin regel er at dersom de minste og nederste bladene på en plante(de nyeste) er brune og visner, så får planten litt forlite vann.... Gule og brune blader kan være tegn på både formye og forlite vann.... så stikk fingeren i jorda, da har du en god pekepinn. Gullranke (om det var det du mente) kan godt stå i litt skygge.. og trenger ikke allverdens med vann da.... Husk å klipp den inntil stammen og ungå lange ranker..da vokser den seg tett og fin....

En perfekt plante på badet er en bregne (feks boston fern tror jeg). De elsker å ha det fuktig og trenger ikke allverdens lys.....

Skrevet

Siden du har hatt gullranken lenge vet du sikkert at den bør klippes tett inntil stammen. Lar du den ha lange ranker, vokser den seg bare "tynn" med få blader og lange ranker. Klipper du den ofte vokser den seg tett og fin. Hvordan planter liker du da? Små, store eller kjempestore ? Det er supermange enkle planter å finne.

:fnise: her ser du nivået mitt: Klippe gullranken? Det har jeg faktisk aldri gjort. Den lever litt sitt eget liv, og når rankene blir lange, bare surrer jeg de rundt "stammen" som den vokser opp langs.

Skrevet

:fnise: her ser du nivået mitt: Klippe gullranken? Det har jeg faktisk aldri gjort. Den lever litt sitt eget liv, og når rankene blir lange, bare surrer jeg de rundt "stammen" som den vokser opp langs.

Du e galen...men så lenge du syns det er fint.... :jepp:

Dersom du har hatt den lenge og hele planten er veldig spinkel er det lite du kan gjøre med det. Men om du vil klipper du bort alle lange ranker, og den vil bruke energi på å vokse seg tett, ikke lang... Jeg klipper alltid nye gullranker hele tiden...da blir de fine...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...