Sølvdugg Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Ja, jeg innrømmer det. Grønne fingre har jeg IKKE :gjeiper: Har en del planter på samvittigheten opp gjennom årene, men gjør stadig et forsøk. Har èn planter som har fulgt meg gjennom årene, og det er en gullranke. Den er survivor uten like, og har fulgt meg gjennom tykt og tynt Inspirert av at jeg klarte å holde en bukett tulipaner noen lunde "i live" like lenge som svigermor, gikk jeg på plantasjen i helgen og kjøpte vårblomster. Kjøpte noen krokus og påskeliljer som er plantet ute, og en annen plante til å ha inne. Er det noen andre planter som jeg kanskje kan ha håp om å holde i live? Er det kanskje noen matplanter som er noen lunde enkle å stelle?
Twink Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Orkideer! Se denne tråden. De er de eneste jeg har virkelig fått til, det er veldig enkelt, og gjør ikke noe om man glemmer å vanne i noen dager. Skal bare vannes en gang i uken sånn ca. Ellers er liljer ganske greie å ha med å gjøre, begynner de å henge med bladene, gi de vann. Min lilje holdt ganske lenge (helt til den ble med meg ut i snøen - ikke gjør det, da vissner den )
Tussilago_2 Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Hihi, har to planter jeg nå har klart å ha et par år. (okei den ene er nærmest et lite tre som nå ser halvdød ut (men skudd på halve planten..) Vet dessverre ikke hva de heter. Min mor kjøpte dem på hagesenter til meg etter å ha sagt at jeg klarer å drepe det meste, her går det både i ikke vanning og overvanning... Kan dessverre ikke hjelpe deg, annet enn å si at du er absolutt ikke alene..
Twink Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 Du kan jo gjøre som moren til Tussilago, å høre på nærmeste hagesenter om hvilke planter som tåler "alt"? Kan ikke tenke meg det er første gangen de har fått det spørsmålet. Kom forresten på en plante til som jeg klarte (den må ha lys - døde da broren min skulle passe den og han satte den i en mørk trappeoppgang, sikkert en kombinasjon av det og ikke vann da men) En slik en. Den fikk også vann når den begynte å henge med bladene, og vips så var den i fin form igjen. Hverken denne eller lilja mi klarte jeg noen gang å overvanne, er det som tar knekken på det meste hos meg.
Sølvdugg Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2010 Twink: har prøvd meg på orkidè før, men den er desverre en av de som avgikk med døden. Vi har bare to små vinduer i leiligheten, så kanskje det har noe å gjøre med det? Tussilago_2: godt å høre det ikke bare jeg som sliter på blomsterfronten :gjeiper:
Twink Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Som sagt, har jeg ikke helt peiling selv heller, når det gjelder orkideene har jeg bare kopiert mamma. Har du mulighet for å sette de i nærheten av vinduet da? Grunnen til at jeg har klart de er nok det at jeg vet at de skal ha vann en gang i uka, og at vannet skal renne av før de settes tilbake i potten. Da skal det litt til å gjøre vanningen feil ihvertfall (noe jeg tror mitt største problem er).
Sølvdugg Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 29. mars 2010 Twink: hehe, ja kanskje jeg skal prøve en gang til. Bare jeg husker å vanne da. Jeg kan være litt sløv på det der av og til. Takk for tips ihvertfall
loa Skrevet 29. mars 2010 #8 Skrevet 29. mars 2010 Kjenner meg igjen. Jeg har 3 planter som jeg klarer å berge flere år. Det er husfred, fredslilje og eføy. Trikset mitt er å vente til husfreden ligger "flat" å så vanne alle plantene mine. Da fyller jeg krukkene omtrent halvt med vann, å så slipper jeg å tenke på vanning helt til neste gang husfreden har flata ut. Har også lagt oasis i bunn av alle krukkene, da holder vannet litt lenger...
Twink Skrevet 29. mars 2010 #9 Skrevet 29. mars 2010 Hvis du glemmer å vanne så prøv en fredslilje. De er det veldig tydelig når trenger vann og ikke, og så lenge du setter den et sted hvor du ser den hver dag, vil du legge merke til det. Står bladene fint rett opp, trenger den ikke vann. Henger bladene skikkelig, trenger den vann. Jeg pleide å fylle på til jorden var helt gjennombløt, vannet den aldri for mye (hadde en som var ca 40 cm høy - den fikk fint 3-4 dl uten problemer), noe som ofte er et problem. En gang hang den sånn med bladene at bladene fulgte formen på potten og klistret seg utover gulvet - noen dl vann og vips, dagen etter var den så fin så. Det måtte som sagt 10 kuldegrader og snø til før min tok kvelden!
Sølvdugg Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 29. mars 2010 Wow! Høres ut som om fredslilje er tingen for meg
Knøttet Skrevet 29. mars 2010 #11 Skrevet 29. mars 2010 zamioculcas skal være en plante som tåler det aller meste, den kalles også "garderobeplante", og tåler å stå mørkt.
Sequax Skrevet 29. mars 2010 #12 Skrevet 29. mars 2010 Et tips fra meg : plant et frø og følg det på ferden ! Du blir garantert engasjert og passer på å pleie "ditt lille plantebarn" For ca. 3 år siden ( eller 2 ) plantet jeg sitronsteiner i en potte. ( "oppskriften" fant jeg via et doblad på hytta :gjeiper: ) Jeg fulgte dette dobladets anvisninger og tørket noen sitronsteiner i romtemperatur. Lot dem ligge der tørre i en måned før jeg plantet dem i en potte. Satte over en brødpose som jeg stakk hull i med nål. Sørget for at det var fuktig i jorden hele tiden og at det ble "dråper" under plasten. En-to måneder gikk uten antydning til liv og så PLUTSELIG så jeg et grønnskjær nedi der ! I dag har jeg fire halvmeterstore Sitronplantebarn som til og med har begynt å få bark på den lille "stammen" sin !
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 29. mars 2010 #13 Skrevet 29. mars 2010 "pyntekaktus" i glassakvarie (eller terrarie som det heter) Vi hadde en kaktus som fulgte meg fra jeg var kid, til jeg ble 18 år.. Jeg ble seriøst lei meg når jeg så den var død. Fordelen med å ha kaktus i terrarie er at du aldri trenger å vanne dem, for kondensen i terrariet er nok til en plante som trenger lite vann og ellers lite næring. Men husk å ha litt luftsprekker, slik at det kommer ny karbondioksid inn til planta
Amys Skrevet 30. mars 2010 #14 Skrevet 30. mars 2010 Pengetrær er veldig enkle å holde liv i. Jeg vanner mitt i dusjen ca hver andre uke (litt avhengiga av årstid, oftere på sommeren, sjeldnere på vinteren). Etter vanning lar jeg det stå i vann i et kvarters tid, før jeg heller av alt overskuddsvannet og setter det tilbake i vinduskarmen (sydvendt vindu med masse sol). Jeg har også et par planter med lange tynne grønne blader med hvit stripe (vet ikke hva de heter...), de er dønn umulige å ta livet av sålenge du vanner de innimellom Jeg har fått alle mine av moren min, men vet de har hatt sånne på IKEA også
Sølvdugg Skrevet 20. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2010 Ja, da har jeg enda et planteliv på samvittigheten
Sølvdugg Skrevet 20. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 20. april 2010 THE CROWN PRINCESS' BELLFLOWER heter den. Sikkert for stort prosjekt for meg, men ble litt blendet av den vakre blomsten på plantasjen :gjeiper: Her er lenke med bilde av blomsten (første på rad nr 3). Jaja, var verdt et forsøk, men skal prøve å finne en blomst som tåler litt mer neste gang
Djungelvrål Skrevet 20. april 2010 #18 Skrevet 20. april 2010 Pengetre! De skal det mye til for å drepe.
Twink Skrevet 20. april 2010 #19 Skrevet 20. april 2010 THE CROWN PRINCESS' BELLFLOWER heter den. Sikkert for stort prosjekt for meg, men ble litt blendet av den vakre blomsten på plantasjen :gjeiper: Her er lenke med bilde av blomsten (første på rad nr 3). Jaja, var verdt et forsøk, men skal prøve å finne en blomst som tåler litt mer neste gang Hehe min er faring er ihvertfall å styre unna alt som har blomster på, med unntak av orkideer. Uansett hva jeg gjør så dør sånne typer blomster. :gjeiper:
Stor&Sterk Skrevet 21. april 2010 #20 Skrevet 21. april 2010 Litt sånn generelt. Jeg jobber med innendørs beplantning. Jeg snakker med veldig mange folk som sier at de ikke har grønne fingre, det handler bare om å bruke litt tid på det. Planter er egentlig ganske enkelt, dersom man følger litt med og bruker littegranne tid til å finne ut info om de plantene man har. 1. Vær forsiktig med vann. Som regel dør planter av for mye vann, enn for lite vann. 2. Stikk fingeren i jorda og kjenn etter om det er fuktig eller tørt. 3. Les litt på nettet om hvor mye/lite vann planten din trives med. 4. Gule/brune blader er ofte tegn på for mye eller for lite vann. Lurer du på en spesiell plante kan du google litt eller spørre meg. Oppgi da hva planten heter... (Har null og niks erfaring med hage..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå