Cata Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Kunne vel nesten like gjerne lagt denne i dataforumet, men... Har noen et lurt tips til hvordan jeg skal ta kontrollen over ledningene i huset. Mobil og blåtannheadset har ladere, fotoapparatet har lader og usb til PC, iPod har egen lader - og sånn går no dagan. Er det noen som har smarte tips til hvordan jeg skal få kontroll over alle de løse ledningene som flyter rundt? (Plan B er selvsagt å kjøpe et par middels store kurver/esker/plastbokser og stappe "spaghettien" nedi når den ikke er i bruk )
hufsa! Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Kunne vel nesten like gjerne lagt denne i dataforumet, men... Har noen et lurt tips til hvordan jeg skal ta kontrollen over ledningene i huset. Mobil og blåtannheadset har ladere, fotoapparatet har lader og usb til PC, iPod har egen lader - og sånn går no dagan. Er det noen som har smarte tips til hvordan jeg skal få kontroll over alle de løse ledningene som flyter rundt? (Plan B er selvsagt å kjøpe et par middels store kurver/esker/plastbokser og stappe "spaghettien" nedi når den ikke er i bruk ) Heia,legger det vekk i ett skap etter bruk,er jo en brannfelle sies det.Bruker kun en kontakt i huset som ikke ligger mitt i "synet" er jo noe rot hele opplegget ;-))
Inx Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Kunne vel nesten like gjerne lagt denne i dataforumet, men... Har noen et lurt tips til hvordan jeg skal ta kontrollen over ledningene i huset. Mobil og blåtannheadset har ladere, fotoapparatet har lader og usb til PC, iPod har egen lader - og sånn går no dagan. Er det noen som har smarte tips til hvordan jeg skal få kontroll over alle de løse ledningene som flyter rundt? (Plan B er selvsagt å kjøpe et par middels store kurver/esker/plastbokser og stappe "spaghettien" nedi når den ikke er i bruk ) Plan B er slik jeg har løst det i hvert fall
Cata Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 29. mars 2010 Plan B er slik jeg har løst det i hvert fall Blir nok den her også, for skapplass er mangelvare. (Men kan nok trylle fram litt hylleplass.) Har for øvrig ikke laderne stående i stikkontakten hele tida altså. De ender bare med å slenge "løse" rundt i hyller og på bordplater.
Auri Skrevet 30. mars 2010 #5 Skrevet 30. mars 2010 Her har vi en skuff i en kommode til allslags ledningsrot. Funker fint, da vet vi alltid hvor ting er, og rotet er ute av syne til enhver tid
Cata Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. mars 2010 Kontroll er oppnådd, i allfall til en viss grad. Løsningen ble en litt "fin" boks (altså ikke plastboks) med lokk i passende størrelse. Så får jeg heller grave litt etter riktig ledning.
Nausicaä Skrevet 30. mars 2010 #7 Skrevet 30. mars 2010 Det blir jo et grusomt sammensurium i den boksen også. (Vi har to, en til ting som blir brukt ofte, en til andre "dataledninger"). Det hjelper veldig å surre sammen ledninger med strikk og strips - slik at alt ikke floker seg i hverandre. Man trenger jo uansett ikke 2-3 meter ladekabel til alle dingsene.
Cata Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. mars 2010 Det blir jo et grusomt sammensurium i den boksen også. (Vi har to, en til ting som blir brukt ofte, en til andre "dataledninger"). Det hjelper veldig å surre sammen ledninger med strikk og strips - slik at alt ikke floker seg i hverandre. Man trenger jo uansett ikke 2-3 meter ladekabel til alle dingsene. Ja, jeg ser det (hos meg altså) så jeg får hive på noen strikk eller kjøpe flere sånne borrelåsbånd neste gang jeg er hos Clas Ohlsson.
RedFox81 Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 Har du hørt om great balls of wire? Nå er jeg usikker hvor man får kjøpt de, men ser jo kult ut. Også en sånn bal kan holde opptil 1,5 meter med kabel, og de finnes i forskjellige størrelser.
Cata Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 30. mars 2010 Har du hørt om great balls of wire? Nå er jeg usikker hvor man får kjøpt de, men ser jo kult ut. Også en sånn bal kan holde opptil 1,5 meter med kabel, og de finnes i forskjellige størrelser. De var jo...eh...kule . Det er webshop i linken, men prisen var temmelig frisk så jeg tror jeg går for en billigere løsning til småkablene mine. Men tøffe var de absolutt.
mariab Skrevet 2. april 2010 #11 Skrevet 2. april 2010 Ser nå at du har funnet en løsning, men vi endte opp med en fin boks fra Kremmerhuset som det står "Teknisk Avdeling" på
Cata Skrevet 2. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 2. april 2010 Ser nå at du har funnet en løsning, men vi endte opp med en fin boks fra Kremmerhuset som det står "Teknisk Avdeling" på Den hørtes elegant ut. Dessverre har jeg ikke noe "Kremmerhus" her jeg bor, så jeg får forbli ved min boks.
slask Skrevet 3. april 2010 #13 Skrevet 3. april 2010 (endret) Ingen direkte enkel løsning på kabelrot, annet enn å være systematisk - noe som selvfølgelig er en utfordring i dataalderen. Selv hater jeg i stor grad trådløse dinger. Disse krever jo ofte ledninger de og, med USB-kabler og egne strømforsyninger. Dessuten er det mer prakk med trådløse saker som går på batteri som enten må lades eller byttes batteri på. Hver gang det går tomt er det også ekstra prakk. Som teknisk hverdagsmann holder jeg heller passelig system på kablene. Hvordan? Tja....danderer og legger de på greiest mulig måte. Noe superløsning finnes nok ikke. Men noen enkle grep bruker jeg for å forenkle ting: USB-forlengerkabel, plugget i bak stasjonærpcen og lagt frem på pulten så tilkobling av småting er enkels mulig. Har ørten skjøtepadder for strøm i huset og på jobb. Men er klar over brannfaren ved bruk av store effekter på flere skjøtepadder etter hverandre (unngår det). Vanlige datasaker er laveffekt-dingser uten fare for brann. Sikker på jeg har minst 10 skjøtepadder i bruk hjemme. 3-4 bare på datahobbytekniskrom-kontoret. Noen med bryter for enkel felles-power-off. Nærmest hele huset er kablet med Ethernet (nettverkskabel) og trådløst brukes bare for de som 'må'. Har 5-6 pcer tilkoblet stort sett. Misliker forresten at kona stadig surrer sammen mobilladeren som minst 3 i huset bruker. Hver gang den er surra sammen og lagt i en skuff går det maks en halv dag til den må ut igjen for å guffe opp en telefon... Hadde aldri holdt ut å være ikke-teknisk person med alt dette greiene... Endret 3. april 2010 av slask
slask Skrevet 3. april 2010 #14 Skrevet 3. april 2010 Må bare kommentere meg selv ang brannfare. Det er ikke sånn at laveffekt-dingser som små strømforsyninger av alle slag er helt fri for brannfare. Det jeg mente var at det er minimal/ingen brannfare som følge av strømmen som går i skjøtepadder og 230-ledninger. Derimot blir mange strømforsyninger uforskammet varme og bør ikke ligge tildekket av dyne/teppe/klær osv. Helst legger jeg klumper som blir varme på åpne flater eller helst glassplate eller på annet brannsikkert materiale. Det er stor nok risk i hjemmet til at man leker med sånt. Hvor mange powersupplies har du i ditt hjem? (Laptop-klump, Nintendo DS-klump, Playstation/PSP, mobil-klump, MP3-klump, samt alle klumper til LCD-skjerm, radio for å nevne noen). Også har du brann-/eksplosjonsfaren med en del LiIon-batterier som har fremkommet. Farlig verden å leve i.
Cata Skrevet 3. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2010 Enig i den. Men jeg har rimelig kontroll på de "faste installasjonene" (har tross alt bare TV og PC og der har jeg også skjøtepadder med av-knapp så jeg får slått helt av når det ikke er i bruk. Men de ledningene har jeg rimelig orden i. Det verste er alle mulige slags ladere med tilhørende ledninger som flyter rundt. Mobilladeren og blåtannheadsetladeren (puh!) får ligge framme, men har prøvd å samle overflødig lengde med en "streng" (hva søren heter de der plastkledde strengene som holder sammen ledninger når man kjøper utstyr?) så det ikke flyter utover hele kroken. Resten er nå pent stappet i en boks. Litt styr når jeg skal ha opp laderen til fotoapparatet eller laptopen, men bedre det enn at det ligger utover halve rommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå