Gå til innhold

nettdating er en vits

Strenge Frk.Gerd

Anbefalte innlegg

Hele jaget etter å ha en solid overfladisk "sosial cv" har ført til mengder med intetsigende profiler på nettdating sider, både hos menn og kvinner. Det er eviglangt tørrpjatt om hvor sosiale, spennende, aktive og oppegående de er. Med påfølgende mengder av bilder til å understreke hvor spennende de er.

Majoriteten av meldingene jeg får handler som regel om: Hva har du gjort for noe spennende i helgen da?

Har du noen kuuule planer for sommerferien?

AKkurat som jeg må gjøre noe kult hele tiden.

Jeg tror at hele den krampeaktige søken etter å ha så enorm overfladisk verdi og status til sist bare skaper et gap mellom mennesker. En rot til dypere ensomhet, selv blandt mennesker som er sosiale konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, vi lever i et hysterisk og tildels sykt samfunn - du har helt rett.

Det finnes ingen normale mennesker som orker å være sosiale, spennende, aktive og oppegående hele tiden.

Ikke hadde jeg orket å være i sammen med et sånt individ heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt helt enig i at det er mange profiler som fremstår slik, og at dette jaget du beskriver gjør det uinteressant å delta på et slikt fasadejag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ylva Virvla

Jeg tror at hele den krampeaktige søken etter å ha så enorm overfladisk verdi og status til sist bare skaper et gap mellom mennesker. En rot til dypere ensomhet, selv blandt mennesker som er sosiale konstant.

Helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mennesker elsker jo overfladiskhet. Hvorfor skal man gidde å gå i dybden og bli kjent med mennesker som ikke har en fasade? Forbruke sin egen tid på å lære mennesker å kjenne når man mye heller kan lese hvordan folk fremstiller seg selv, - og heller forhåndsdømme ut i fra hvordan mennesker ønsker å oppfatte seg selv?

Spørre seg selv litt. Hva kommer det av at man egentlig søker selvbekreftelser fra fremmede mennesker, og hvorfor er det slik at det pirrer egoet å føle seg attraktiv av folk som heller ikke kjenner deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

[quote name='Strenge Frk.Gerd' date='29 mars 2010 - 14:03' timestamp='1269867833' post='7946175'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mennesker elsker jo overfladiskhet. Hvorfor skal man gidde å gå i dybden og bli kjent med mennesker som ikke har en fasade? Forbruke sin egen tid på å lære mennesker å kjenne når man mye heller kan lese hvordan folk fremstiller seg selv, - og heller forhåndsdømme ut i fra hvordan mennesker ønsker å oppfatte seg selv?

Jeg er enig i at mennesker elsker overfladiskhet. De fleste har nok til en viss grad en fasade uansett. Problemet jeg egentlig henviser til er at de som setter opp de mest populære fasadene blir repetive og dermed kjedelige. Samtidig som at når de velger de mest populære fasadene gir det ofte assosiasjoner til usikkerhet, samt assosiasjoner til at de kanskje mangler en x-faktor: Særegenhet, egne meninger, personlighet, integritet og livserfaring. Hvorfor man skal gidde å gå i dybden? Godt spørsmål. Kanskje man finner noe morro.

F.eks en god latter, en slump visdom, forståelse, absurditet, nærhet eller hva enn som gjør livet litt mindre langtekkelig og litt mer tilfredstillende.

Spørre seg selv litt. Hva kommer det av at man egentlig søker selvbekreftelser fra fremmede mennesker, og hvorfor er det slik at det pirrer egoet å føle seg attraktiv av folk som heller ikke kjenner deg?

Fordi folk er oppdratt til å tro at vi trenger bekreftelse fra andre. Folk tror også at vi får bekreftelse ved å gjøre de mer statusmas tingene, og dermed også lykke.

Det er mange absurde handlinger som er gjort i hensikt om å bli bedre likt, selv om dette fenomenet er vel aller tydeligst i 15 års alderen.

Så er det da en viss prosent som alltid går sine egne veier, som velger frihet, som tar sjangser, som er harmoniske, som elsker seg selv, andre og livet, som er lykkelige uavhengig av hvilken bekreftelse de får fra andre ettersom de ikke trenger denne. De får merkelig nok som regel alltid bekreftelse likevel og blir som regel godt likt likevel.

Rart hva? Slitsomt for alle andre som peser så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bedre at folk skriver en skikkelig profil der de beskriver seg selv på en normal måte. Helst både egne sterke og svakere sider, samt hva man selv er ute etter i en partner.

Dermed slipper man å lure både seg selv og andre. Det er langt ifra alle man passer i sammen med, og derfor er hele poenget med profilen at man kan se hva man er ute etter - tenker jeg.

Ellers blir det nok fort skivebom og bare bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget godt observert av TS og noe av det samme var nok grunnen til at jeg selv hoppet av Møteplassen også. Det ble for likt. Alle profilene var like, så man endte fort opp med å (ufrivillig) skrive mye det samme til alle. Men for meg betyr det egentlig ingen verdens ting. Ja, jeg savner en partner, men jeg savner ikke (nett)dating.

Det beste eksempelet på at man må skape seg en vellykket (som f.eks. som TS sier, å skulle noe "kult" til enhver tid) synes jeg er Facebook og det jeg oppfatter som et skaffevennerjag, som i næringslivet blir kalt networking. Det høres veldig fint ut, men det er vel bare en kamuflering av det faktum at man selger ræva si for oppmerksomhet til flest mulig.

Selv har jeg ingen intensjon om å være kul. Jeg er helt ordinær, noe jeg tror VELDIG mange er, men det bare tror det ikke selv. Jeg har hus, bil og studielån, fornuftig forhold til både sport, alkohol og forbruk. Dette ville nok mange oppfattet som kjedelig i en annonse, men flertallet passer nok inn her.

Jeg antar det er fåtallet som driver ekstremsport til dagen, går på de kule og trendy stedene hver helg etc, men det er gjerne dette fåtallet som flertallet har som "idol". Forstå det den som kan.

Men mye bra tanker mellom linjene på innleggene her. TS virker absolutt som en over middels interessant person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observert mye av det samme som TS, men jeg tar det ikke så seriøst.

Det er jo forståelig at folk prøver lage profiler som selger den pakka de tror det motsatte kjønn vil ha. Nesten som å markedsføre seg selv som den perfekte kjæreste for å få flest mulig på kroken. Hvis ikke taper man lett konkurranssen (eller treffer få, men rette)

Har selv tatt meg i å fremheve ting jeg anser som positive og utelukke de negative.

Ikke for å lure noen, men for å markedsføre seg selv på en best mulig måte.

Skulle alle skrevet om sine sære vaner og verste sider, hadde nettdating vært et mareritt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neshorn, jo jeg kan forstå at folk helst vil markedsføre seg bra. Men jeg synes at snill formulerte det hele meget godt.

Jeg antar det er fåtallet som driver ekstremsport til dagen, går på de kule og trendy stedene hver helg etc, men det er gjerne dette fåtallet som flertallet har som "idol". Forstå det den som kan.

Jeg mener ikke at man skal ramse opp i listeform alle sine særheter og dårlige sider.

Men enkelte er flinkere enn andre til å formulere en profil som viser personlighet og genuinitet på en intelligent, interessant og attraktiv måte. Hvor det er mer lettere å fange opp energien til det mennesket, uten masse krydder som ekstremsport, marka og reisebilder og med sedvanlige fraser som "Jeg elsker å oppleve nye ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Majoriteten av meldingene jeg får handler som regel om: Hva har du gjort for noe spennende i helgen da?

Har du noen kuuule planer for sommerferien?

AKkurat som jeg må gjøre noe kult hele tiden.

Jeg tror også at folk må tenke seg litt om før de leter etter en partner på nett. Man bør jo vite at spillereglene er overfladiske, hva ellers.

Overfladiske replikker kan være en sjargong der kodene må knekkes for å komme til nivå 2.

Samtidig er de frasene du nevner over her symbolet på flyktig tenåringsspråk som voksne burde holde seg for gode til å bruke om de finner en interessant person å prate videre med.

Jeg ville ikke ha tatt en mann som skrev "Har du noen kuuule planer for sommerferien?" seriøst. Det er jo bare turn off.

Man må ikke alltid gjøre noe i helgen eller i ferien. Slike spørsmål er jo typisk for kolleger å spørre om også - sannsynligvis har ikke folk noe bedre å finne på å si når de ikke kjenner deg, og da er dette det beste de kan komme opp med.

De som har litt bedre fantasi og språkøre når jo lengre :)

Endret av gjestdeluxe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virkelig morsomme poenget med nettdating er jo faktisk å se hvor utrolig lite som skal til før noen utelukkes/dumpes, spør du meg... :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...