TanteBrun Skrevet 29. mars 2010 #1 Skrevet 29. mars 2010 Jeg tok i fjor en laseroperasjon for nærsynthet (ikke alvorlig) og fikk vite at jeg kunne få fradrag for det. Jeg kan og skjønner ikke så mye om det, så jeg er litt usikker på om det er riktig og hvilken post skal det i så tilfelle føres på? Særfradrag 3.5 høres mest riktig ut, men det handler jo mest om sykdom og ervervsurførhet? :klø: Noe som vet?
_tulla_ Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 I lignings-ABC (http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/S/?mainchapter=111392#x111392) punkt 15.18.1 står følgende: "Synshemning som kan avhjelpes med kontaktlinser eller briller anses i utgangspunktet ikke som sykdom eller varig svakhet som gir rett til særfradrag for store sykdomskostnader. Dersom skattyter imidlertid ikke kan bruke kontaktlinser eller briller som følge av enten medisinske eller yrkesmessige grunner, vil vedkommende ha rett til særfradrag når skattyteren har store kostnader. Skattyter må sannsynliggjøre kostnadene på vanlig måte." Og i punkt 15.18.2: "Kostnader til operasjon for synshemning som av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan avhjelpes med linser eller briller, anses som sykdomskostnader som gir rett til særfradrag. Dette gjelder i den utstrekning kostnadene går utover det som er dekket av det offentlige, jf. sktl. § 6-83 (1). Det foreligger felleskriterier for inntak av pasienter for refraktiv kirurgi -øyeoperasjon med offentlig finansiering. Det må foreligge henvisning fra spesialist i øyesykdommer som har vurdert pasienten i forhold til de gjeldende kriterier. De gjeldende kriterier for at dette skal dekkes av det offentlige er i dag følgende: * Hornhinnesykdommer som egner seg for excimerlaserbehandling. * Brytningsfeil etter skade eller kirurgiske inngrep (kataraktoperasjoner/transplantasjoner/refraktiv kirurgi) hvis briller eller linser av medisinske eller yrkesmessige grunner ikke kan benyttes. * Brytningsfeil som umuliggjør utøvelse av yrke, der bruk av briller eller linser ikke er mulig eller tillatt. Operasjoner for å kvalifisere seg for skoler o.l. dekkes ikke av det offentlige. * Brytningsfeil hos personer som av andre medisinske grunner ikke kan bære briller/linser f.eks. CP, epilepsi, ansikts- eller skjellettabnormaliteter og «brilleskrekk» i reell psykiatrisk forstand (det må her foreligge uttalelse fra psykiatrisk institusjon, psykiater). Dersom skattyter har fått støtte til operasjon etter de ovennevnte kriterier anses dette å være innenfor offentlig norsk helsetjeneste. Brytningsfeil i seg selv, uten ovennevnte tilleggskriterier, skal ikke gi grunnlag for operasjon dekket av det offentlige. Yrkesmessige grunner forutsetter at skattyter allerede er i et yrke der synshemningen ikke kan avhjelpes med linser eller briller. Sktl. § 6-83 (2) vil komme inn i vurderingen dersom operasjonen er utført utenfor offentlig norsk helsetjeneste. Dette innebærer at ligningsmyndighetene bør oversende krav om særfradrag til fylkesmannen for avgjørelse av om behandlingen mv. er foretatt utenfor den offentlige helsetjenesten, om det offentlige har et tilsvarende tilbud og om det oppsøkte tilbudet kan anses som faglig forsvarlig." Kostnadene må selvsagt dokumenteres, og det bør vedlegges en legeerklæring.
TanteBrun Skrevet 29. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2010 Takk for svar, det bekreftet det jeg egentlig trodde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå