Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg luerer rett og slett på hvor lenge jeg har rett på skatteklasse 2 som forsørger.

Er det til barnet fyller 18? I så fall er det ut året barnet fyller 18, eller ut halvåret, ut måneden?? Eller er det så lenge barnet bor hos meg (er folkeregistrert)?

Endret av Suzy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra Skatteloven §15-4:

2) Personfradrag i klasse 2 gis til

...)

b. enslig som

1. har omsorg for barn som ikke har fylt 18 år ved utgangen av inntektsåret, eller

2. har eldre barn som vedkommende virkelig forsørger.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-014.html#map068

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg gifter meg i 2010, har skattekl. 2 for eget barn (ikke noe fellesbarn) og fikk beskjed fra skatteetaten da jeg ringte og spurte, om at jeg skal ha skattekl. 2 ut året.

Så kanskje det er det samme som gjelder når ungen fyller 18, dvs. at du får skattekl. 2 ut det året. Blir man skilt får man jo og skattekl. 2 for HELE året, selv om bruddet skjer i desember (men det koster ca 6 kalorier å ringe skatteetaten for å spøre... :sjenert: )

Skrevet

Tusen takk begge to :)

Jada Regine, jeg kan spørre selv, men tenkte det sikkert var et klokt hode her inne som visste (og det var det jo). Og om du syns det er til bry at jeg spørs så trenger du jo ikke svare heller ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg Regine har fått feil svar eller misforstått skatteetaten.

Om du gifter deg i 2010 så lignes du i skatteklasse 1 hele året; dvs at det evt tilbakeskrives for hele året om du gifter deg f.eks i juli.

Du har rett til skatteklasse 2 så lenge du er enslig forsørger og evt ikke er gift eller har felles barn med ny mann.

Skrevet

Her tror jeg Regine har fått feil svar eller misforstått skatteetaten.

Om du gifter deg i 2010 så lignes du i skatteklasse 1 hele året; dvs at det evt tilbakeskrives for hele året om du gifter deg f.eks i juli.

Du har rett til skatteklasse 2 så lenge du er enslig forsørger og evt ikke er gift eller har felles barn med ny mann.

Neida svaret er nok riktig det. Man kan regnes som enslig forsørger ut det året man gifter seg dersom enkelte vilkår er oppfylt.

Med enslig forsørger menes her en person som:

*

alene har omsorgen for barn som er 17 år eller yngre, eller

*

er alene om forsørgelsen av barn som er 18 år eller eldre,

se nedenfor.

Følgende personer kan, når vilkårene ellers er oppfylt, bli ansett som enslige forsørgere:

*

ugifte, herunder ikke-meldepliktige samboere uten felles barn

*

enker og enkemenn

*

skilte og separerte, herunder også ved faktisk separasjon ved inntektsårets utgang, og

*

gifte personer, når ekteskapet er inngått etter 31. oktober året før inntektsåret, forutsatt at ektefellene ikke har felles barn. Videre er det en forutsetning at ektefellene ikke krever seg lignet under ett.

Sitatet er hentet fra Lignings-ABC

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg "misttet" fradrag (skatteklasse 2) parralelt med x-tra barnetrygd som enslig forsørger, etter å ha blitt samboer/gift på ny.

I forbindelse med ettersyn skatt (enkeltmannsforetak) ble min ligning åpnet flere år tilbake.

(Lillesand Skat sør).

Jeg fikk da tilbake penger fordi jeg fortsatt hadde krav på skatteklasse 2, som forsørger av særkulls barn.

Det var riktig at jeg mistet 1xtra barnetrygd men feil fra skattekontoret å miste skatteklasse 2.

Jeg tok det for gitt at opplysninger fra skatte etaten var riktig så jeg klaget aldri, men revisor viste bdre en meg og lignings vesen.

Så for meg ble det et hyggelig bokettersyn med 5 år tilbakebetaling i forhold til skatteklasse som jeg selv aldri klaget på men en våken og dyktig revisor(min) så.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg luerer rett og slett på hvor lenge jeg har rett på skatteklasse 2 som forsørger.

Er det til barnet fyller 18? I så fall er det ut året barnet fyller 18, eller ut halvåret, ut måneden?? Eller er det så lenge barnet bor hos meg (er folkeregistrert)?

F.o.m. det året barnet fyller 18 år får man ikke klasse 2 på skattekortet, men man kan kreve det på selvangivelsen dersom barnet fortsatt bor hjemme og forsørges fullt ut av alenemor/far. Det regnes som full forsørgelse når barnet ikke har egen beregnet inntekt over 35000kr (regnes ut på en spesiell måte, bidrag skal bl.a. regnes med). Og det er i utgangspunktet ingen øvre aldersgrense.

• 1 år senere...
Gjest Mariana
Skrevet

Hei,jeg er enke fra 17.11.2010 og forsørger sønnen min som bor hos meg.Han er 24år gammel og utviklingshemmed uten egen inntekt.Hvilken skatteklasse er jeg?

Skrevet

Hei,jeg er enke fra 17.11.2010 og forsørger sønnen min som bor hos meg.Han er 24år gammel og utviklingshemmed uten egen inntekt.Hvilken skatteklasse er jeg?

Jeg vil tro at din sønn mottar uførestønad fra NAV, og da skal du lignes i klasse 1 og levere egen selvangivelse. Hvis han ikke mottar dette så er det på tide å søke om dette

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har et barn som blir 18 år i desember 2012, vil jeg være under skatteklasse 2 hele 2012?

Hva om barnet mitt ble 18 allerede i januar 2012?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg har et barn som blir 18 år i desember 2012, vil jeg være under skatteklasse 2 hele 2012?

Hva om barnet mitt ble 18 allerede i januar 2012? Blir det skatteklasse 1, da?

Barnet mitt vil være 18,5 år da det avslutter 3-årig vgs.

Ville legge til at jeg er eneforsørger for barnet mitt da mannen min døde for mange år siden, og at jeg har en samboer, men jeg får enkepersjon.

Skrevet

Jeg vil tro at din sønn mottar uførestønad fra NAV, og da skal du lignes i klasse 1 og levere egen selvangivelse. Hvis han ikke mottar dette så er det på tide å søke om dette

Tusen takk for svaret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...