Gå til innhold

Tripp-trapp-stol eller Sofus barnestol?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som har begynt å sitte, hvilken stol har dere og hva anbefaller dere?

Fordelen med Tripp-trapp-stolen er jo at den kan vi bruke i åresvis. Mener jeg brukte den ved skrivepulten min helt til jeg fikk "verdens-fineste-knallrosa-voksenkontorstol"( :fnise: ) til niårsdagen min... Fordelen med Sofus er at den har eget bord hvis man ønsker det, og kan derfor brukes også i rom der man ikke har høyt bord... Det er jo en vesentlig prisforskjell også...

Skrevet

Sofus barnestol STRØK i sikkerhetstesten da Foreldre&Barn testet barnestoler sist... Den fikk flere sikkerhetsanmerkninger: 1. Klemfare. 2. Farlige åpninger. 3. Låsemekanismen fungerer ikke som den skal. Stor fare for at stolen vippes fremover når barnet sitter i. 4. Har ikke monterings- og bruksanvisning.

Dette sier testen:

Sofus kommer dårligst ut i sikkerhetstesten. Denne stolen kan rett og slett være livsfarlig for den som sitter i den, og den får alvorlige anmerkninger på flere områder. Den alvorligste gjelder stolens låsemekanisme. Sofus har en konstruksjon som gjør at den kan felles ut, slik at den også fungerer som et gulvbasert lekebord med stol.

En låsemekanisme skal forhindre at den ufrivillig bretter seg ut når den står som høy barnestol. Mekanismen skal aktiviseres av barnets tyngde, noe den ikke gjør (barnet må veie minst 15 kg for at låsemekanismen skal fungere). Stolen kan dermed regelrett knekke sammen som en felle. Barnet kan i verste fall tippe både seg selv og stolens overdel fremover, eller et søsken kan dytte barnet over ende.

Testen kan leses i sin helhet her.

Vi har TrippTrapp, veldig fornøyd med den, stabil og stødig, men vi har akkurat begynt å bruke den siden snuppa ikke satt så godt i den i starten - fram til nå har vi hatt en billig IKEA-stol med eget bord som har fungert veldig greit (dog har jeg savnet fotstøtte, men de sitter jo ikke så lenge i stolen i starten).

Skrevet

Vi har hatt tripp-trapp fra han begynte å sitte selv. Og elsker den til litt større barn, selv om den kanskje ikke var optimal da han var liten.

Vi bruker faktisk min, som jeg selv brukte til jeg fikk kul kontorstol som 10 åring eller noe sånt.

Tilsvarende Sofus stolen har mine foreldre. Den er fin til små barn, men begynner å bli ganske liten til en 3-åring, hvertfall. (Det går utrolig nok ennå.)

Ville heller anbefalt en ekstra stol til å feste på stol eller bord når dere er borte.

Har aldri savnet at ungen har eget bord selv.

Skrevet

Vi er superfornøyd med tripp-trapp stolen, syns den er verdt hver krone, spesielt når man tenker på hvor lenge den kan brukes. Vi har to stykker, en ny en hjemme, og min gamle hos besteforeldrene. Syns han sitter veldig fint i dem begge to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...