Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Nå i disse skattetider. Selvangivelsen er selve "tingen" når man snakker om personlig økonomi. Selvangivelsen skal på en måte gi en oversikt over din "stauts" pr 31.12. Alle spørsmål som stilles her på KG gjør meg betenkt. Er det flere som er enig om at økonomi må inn i grunnskolen...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Et basic økonomi fag burde vært i ungdomskolen.

Skrevet

Ja, absolutt. Et basic økonomi fag burde vært i ungdomskolen.

Jeg blir rett og slett oppgitt når jeg leser alle spørsmålene rundt formue, skattefradrag, og skatt på inntekt. Nå er jeg kanskje over middels interessert da jeg jobber innen finans, men dette burde alle ha en viss peiling på. Alle er opptatt av lønn og skatt, så hvorfor er det da folk som tror de får formueskatt fordi soldo på konto er kr 6 000,-, og at man får fradrag for kost og losje fordi man ikke bor hjemme hos far og mor??? Det burde vært et økonomifag for ungdomskolen, det er tross alt et praktisk fag i forholdt til feks matte. Kanskje det hadde gjort noe med den dystre statestikken over unge mennesker som årlig havner i inkassoregisteret.

Skrevet

Er enig i at man kan bli betenkt over alle spørsmålene her inne om økonomi som burde vært allmennkunnskap. Det kunne helt sikkert vært undervist mer om det i grunnskolen. Det kunne f.eks. vært tatt opp i matematikkfaget, men også i heimkunnskap, trenger ikke være et eget fag.

På den annen side, det vil likevel være mange som ikke får det med seg av ymse grunner, og derfor vil det likevel komme spørsmål om dette f.eks. her inne på Kvinneguiden. Dette er unge mennesker, nettopp kommet inn i voksenverden og det er fullt forståelig at de lurer på både det ene og det andre. Da får vi som er voksne og erfarne her inne trø til og hjelpe dem med litt allmennopplysning. Etterhvert vil de også bli så opplyst og vant med dette at de vil anse det som allmennkunnskap, tenker jeg!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet er jo at økonomifaget som var obligatorisk for å få studiekompetanse i reform94 er tatt bort i kunnskapsløftet.

Skrevet

Jeg tror det er for tidlig å ta inn økonomi på ungdomsskolen. Men det burde ligge inne i VGS, gjerne 2. eller 3. året når mange elever tjener nok penger til å måtte skatte av dem. Tar du det inn mens ungene går på frikort, lærer de ikke gjennom egen erfaring.

Jeg har ikke lest så mange spørsmål nå i forbindelse med skatten, men tenker at det med feriepenger er en gjenganger. Mange tror de ikke skatter på feriepengene fordi de utbetales skattefritt, og dermed kommer de oppi helt unødvendige problemstillinger, som om det "lønner seg" å ta ut feriepengene neste år, eller om man "taper penger" på å ta dem ut i år om man slutter i jobben mv.

Skrevet

Økonomi finnes vel på allmennfaglig linje (eller hva det nå heter nå), jeg hadde ihvertfall dette mitt første år på videregående.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er noe man lærer etterhvert.

Og selvom jeg har jobbet en årrekke innen finans så har jeg masse "hull" når det gjelder selvangivelse og skatt.

At man bruker internettforum til å utvide horisonten sin er vel bare positivt og jeg mener at ingen spørsmål er for dumme - tvert imot. Jeg for min del lærer noe nytt hver dag, hva var livet dersom man plutselig er helt utlært i alt .. er det virkelig noen som tror det er sånn det fungerer?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

At man bruker internettforum til å utvide horisonten sin er vel bare positivt og jeg mener at ingen spørsmål er for dumme - tvert imot. Jeg for min del lærer noe nytt hver dag, hva var livet dersom man plutselig er helt utlært i alt .. er det virkelig noen som tror det er sånn det fungerer?

Problemet med å lære på nettfora er vel at de som svarer ofte ikke kan mer enn de som spør. Det vil alltid være noen som hevder hardnakket at feriepenger er skattefrie, feks. Og selv om noen alt har gitt det riktige svaret, dukker det ofte opp en annen bruker og sier neida, det er sånn og sånn.

Skrevet

Jeg lærer også noe nytt hver dag. Heldigvis. Men heldigvis er det ikke ofte om lønn, rettigheter og skatt - etter over 20 år som lønnsmottaker ville det vært litt ille syns jeg.

Jeg vet det er mulig å ta økonomi på vgs, men det burde vært en obligatorisk del av f.eks. samfunnsfag e.l. å lære om skattemodeller, selvangivelse, rettigheter i arbeidslivet, feriepenger - hva det er og hvordan de beregnes osv. Sammen med å sette opp en CV, skrive en jobbsøknad og andre forberedende temaer.

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg kan love dere at hvis jeg hadde hatt et sånt fag på ungdomsskolen hadde det vært helt ute av hodet mitt innen jeg mottok min første selvangivelse...;) Tror nok det ville vært sånn for de fleste. Men jeg har da lært det jeg trenger å lære likevel, av å lese rettledningene og ikke minst av foreldrene mine.

Syns foreldre må ta et lite ansvar også, og så får man eventuelt slenge inn et lite kurs på videregående. Men å lære ungdommer om selvangivelse flere år før de får bruk for det blir jo bare rett ut dumt... Kunnskap man ikke bruker forsvinner ganske fort!

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er ikke bare mht skatt det burde være undervisning, men også i forhold til lån, investering, samfunnsøkonomi og så videre.

Man merker fort i politiske debatter hvor kunnskapsnivået ligger i forhold til de økonomiske mekanismene, og det er jo bare å ta en titt på luksusfellen så er det åpenbart at folk bude ha fått lære litt om hvordan kreditt fungerer.

Nå for tiden får man kredittkort slengt etter seg på ethvert gatehjørne, og finansrådgivere av ymse kvalitet lurer folk til å investere sparepengene sine i tvilsomme spareprodukter. Personlig økonomi har blitt vanskeligere med årene, så jeg syns absolutt at et slikt fag burde innføres.

Jeg er forresten enig i at det burde være på videregende nivå, folk har et annet forhold til penger når de er kommet så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...