Gå til innhold

Har sådd urter

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har sådd persille, basilikum, gressløk og dill. Dette er ca to uker siden. Alle er plantet i et slikt minidrivhus (har tatt av lokket nå).

Hva skal jeg gjøre videre?

Dette er første gang jeg gjør. Så er helt grønn. Noen tips der ute? :)

- Skal de stå i den kassen til jeg planter de ut?

- Kan de stå i samme potte ute? (Har ikke mulighet til å plante de i jorda)

- Mange av de ligger nede, hva har jeg gjort galt?

- De er mange, jeg må ikke skille en og en? Hvor mange spirer putter man i en potte ute?

Håper noen har noen tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har desverre ingen svar til deg, men har også nettopp sådd for første gang, og håper på noen gode råd selv.

Skrevet

Hvis de står i veldig små potter burde du potte de om til en større potte (jeg pleier å bruke potter jeg har til overs etter planter jeg har kjøpt i blomsterbutikken). Men vent med ompottingen til urtene har fått litt røtter, og prøv å få med så mye som mulig av den gamle jorda over i den nye potten.

Jeg pleier å så ganske tett (tettere enn det som står på frøpakken), og har hvert år planer om å "luke" bort endel planter når de blir store, men så har jeg aldri hjerte til å luke de bort :) Men jo flere planter i en potte, jo tynnere og svakere blir de. Jeg plantet basilikum i fjor, og alle unntatt 5 små planter døde (tror den fikk for mye vann). En stund så det skikkelig stusselig ut oppi potta, men etterhvert vokste de 5 små seg store og sterke, og jeg fikk den fineste basilikumen jeg noen gang har hatt:) Så jeg anbefaler definitivt å ikke ha for mange planter i en potte.

Du skriver at plantene dine ligger nede, hvor store er de? Hvis de er små og tynne kan det bare være at de har lagt seg ned etter du har vannet de eller liknende, da vil de normalt reise seg igjen etter 1-2 dager (men lønner seg å vanne med sprayflaske for å slippe sånt).

Gjest Minimi
Skrevet

Hvis de står i veldig små potter burde du potte de om til en større potte (jeg pleier å bruke potter jeg har til overs etter planter jeg har kjøpt i blomsterbutikken). Men vent med ompottingen til urtene har fått litt røtter, og prøv å få med så mye som mulig av den gamle jorda over i den nye potten.

Jeg pleier å så ganske tett (tettere enn det som står på frøpakken), og har hvert år planer om å "luke" bort endel planter når de blir store, men så har jeg aldri hjerte til å luke de bort :) Men jo flere planter i en potte, jo tynnere og svakere blir de. Jeg plantet basilikum i fjor, og alle unntatt 5 små planter døde (tror den fikk for mye vann). En stund så det skikkelig stusselig ut oppi potta, men etterhvert vokste de 5 små seg store og sterke, og jeg fikk den fineste basilikumen jeg noen gang har hatt:) Så jeg anbefaler definitivt å ikke ha for mange planter i en potte.

Du skriver at plantene dine ligger nede, hvor store er de? Hvis de er små og tynne kan det bare være at de har lagt seg ned etter du har vannet de eller liknende, da vil de normalt reise seg igjen etter 1-2 dager (men lønner seg å vanne med sprayflaske for å slippe sånt).

Tusen takk for svar. Nå har jeg plantet de over i større potter (10x10). Tok 7-10 stk i hver potte. Jeg måtte hive over halvparten hvis ikke hadde jeg sitte med nesa i jorda i mange dager. Litt ivrig med frøene :sjenert:

De er ca 5 cm, trur kanskje de har fått litt lite vann at det er derfor de har falt. Eller at de har falt under vanning som du sier. Men nå er de i nye potter og jeg har trua! :) Blir gøy å se fremover.

Vet du hvor lang tid det tar før jeg kan begynne å bruke de?

Skrevet

Hm, du kan vel strengt tatt bruke de når som helst, men jeg pleier å vente til de er blitt "voksne", så slipper jeg å klippe ned hele planten for å få nok blader til en middag :)

Hvor fort de vokser avhenger veldig av hvor mye sol/lys de får, men de burde klare å vokse seg passende store etter et par uker med sommervær iallfall. Plantene mine er gjerne tynne og stusselige lenge, før de vokser i superfart når sola begynner å varme litt :)

Gjest Minimi
Skrevet

Ok! Takk for svar! Da er det bare å vente på sola :regn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...