Gå til innhold

Skyter PC-produsentene seg selv i foten ved å bruke proprietær programvare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av Nedfall i en annen tråd her, der han, via en artikkel, påpeker det som egentlig er problemet med windows-maskiner.

Når man kjøper en laptop fra en hvilken som helst butikk, og egentlig fra en hvilken som helst produsent, så får man massevis av greier på kjøpet. Akkurat nå sitter jeg på en Dell-maskin med windows XP, det er jobben sin. Denne maskinen kom med mye artige ting, blant annet Dell Control Point, som er et møkkaprogram. Jeg brukte lang tid på denne og en til for å få deaktivert alt det proprietære og satt maskinen i brukbar stand. En liten del av denne tiden gikk med til å plukke vekk schtøgge klistremerker (hva er egentlig poenget med dem i det hele tatt?)

Svigers kjøpte nettopp ny laptop, tror det var en Compaq-greie. De hadde den med seg på besøk, så jeg brukte en god halvtime på å sette opp ting og å fjerne proprietær drit. Maskinen var i tipp topp stand da jeg leverte den fra meg, men hvor lenge var Adam i paradis? En uke etterpå ringte svigermor i full panikk, for maskinen fortalte at det var et kompatibilitetsproblem med nylig installert software! Jeg vet jo hvorfor, og det er fordi windows update-nedlastingene kjærsjer med proprietær driversoftware fra Compaq. Jeg vet også at det bare er å ignorere meldingen. Det jeg også vet er at dette her blir trøblete uansett, siden jeg sikkert har deaktivert den proprietære oppgraderingsløsningen, men den broen får jeg brenne når jeg kommer til den.

Vel, det endte opp med at svigermor noget motvillig haket av for å ikke vise meldingen igjen, men ikke takket være min kjære som er geek nok, men som overhodet ikke har erfaring med proprietære pakker fra pc-produsenter, så han så jo for seg at alt var ødelagt og han nektet å høre på meg.

Så hvorfor blir vi avspist med en elendig løsning? Hvorfor må produsentene absolutt ha inn sin egen idiotiske programvare på en ny maskin? Det er jo det som skaper trøbbel. De kunne i det minste ha inkludert en ren windows-cd, noe som ikke skulle medføre særlige OEM-messige lisensproblemer, for det var da for pokker slik det ble gjort for bare få år siden? Neida, istedenfor må vi ha en egen recovery-partisjon, bare for å sørge for at vi ikke blir kvitt dritten som selges med maskinen. Jeg vil faktisk gå så langt som å kalle det malware i enkelte tilfeller.

Ja, og så de flashy klistremerkene. Dropp det! Maskinene er stygge nok, de trenger ikke ekstra bling!

Jeg er en veldig erfaren windowsbruker. Jeg har aldri noensinne hatt en ustabil ren windows-installasjon. Jeg har vært borti plenty av elendig programvare som har forårsaket både det ene og det andre, men selv windows ME var bedre i seg selv enn en hvilken som helst ny maskin med windows 7 og frislipp av produsentens proprietære programvare.

Jeg liker windows, og jeg kommer aldri til å gå over til Mac (selv om jeg sakte går over til Linux på alt jeg ikek skal spille på). Men jeg forstår etter hvert hvorfor så mange velger Mac, for jeg forstår behovet for at noe bare skal virke. Derfor tror jeg også at produsentene skyter seg selv i foten. De kunne unngått mye klaging, reklamasjoner og returer hvis ting bare hadde funket i utgangspunktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker windows, og jeg kommer aldri til å gå over til Mac (selv om jeg sakte går over til Linux på alt jeg ikek skal spille på). Men jeg forstår etter hvert hvorfor så mange velger Mac, for jeg forstår behovet for at noe bare skal virke. Derfor tror jeg også at produsentene skyter seg selv i foten. De kunne unngått mye klaging, reklamasjoner og returer hvis ting bare hadde funket i utgangspunktet.

Vel...både ditt innlegg og Nedfalls er hentet fra DETTE innlegget på DinSide.no, som forøvrig var et bra innlegg.

PC-produsentene gjør jo dette for penger. Derfor kan de selge maskinene så rimelig.

Det er også derfor Mac er litt dyrere enn en "reklamefinansiert" pc.

Hvis ikke PC-produsenter tar grep tror jeg du også snart er over på Mac - så slipper du disse problemene.

Jeg ser du skriver du aldir vil gå over til Mac, men jeg har så mange ihuga "Mac-motstandere" som nå (det siste året) har gått over til Mac og er KJEMPEfornøyd. Jeg tipper du også kommer etter - innen et år.

Skrevet

Nei, hvorfor skal jeg over på Mac? Jeg er jo fornøyd med det jeg bruker. Jeg sier at jeg forstår at de som ikek er fornøyde går for noe som har rykte på seg for å virke.

For meg personlig så skal det være en langvarig snøballkrig i helvete før jeg bruker penger på noe som helst fra Apple.

Skrevet

Enig med TS her.

Det er kanskje ok og "får så mye ekstra med" for nybegynnere som kjøper pc, men for litt mer drevne folk er det kun en plage. "Men jeg har jo dette flotte HP Imaging software som jeg ser bildene mine i... hvor er det? hvorfor fungerer det ikke?!"- hører jeg desperate folk si.

Dog vet jeg ikke om de ødelegger for seg selv i og med at pc fremdeles selger som hakka møkk. Da jeg jobbet for en av de største pc-produsentene for et par år siden, hadde det vært et himla bra salgsår og statistikken viste i snitt 4 pc`er per husstand. Mange er nok redde for noe annet, f.eks MAC, og da de endelig har lært seg hvordan man går inn på vg.no og tatt i bruk disse programmene, er kostnadene for å bytte til noe annet høy og man ender opp i lock-in og kikker ikke engang på andre alternativene.

Skrevet

Du har nok et poeng.

Jeg irriterer meg, for hvem er det folk ringer når de trenger hjelp? Livet hadde blitt mye enklere om produsentene hadde droppet "malwaren" sin...

Skrevet

Nei, hvorfor skal jeg over på Mac? Jeg er jo fornøyd med det jeg bruker. Jeg sier at jeg forstår at de som ikek er fornøyde går for noe som har rykte på seg for å virke.

For meg personlig så skal det være en langvarig snøballkrig i helvete før jeg bruker penger på noe som helst fra Apple.

For all del. Du er sikkert kjempefornøyd med din pc. Tviler ikke på det.

Jeg bare tror (ren gjetting) siden du er inne på disse problemstillingene at du snart "ser lyset" og har en Mac innen et år.

Det har skjedd med mange av mine pc-venner. Mange.

Tror de blir der, og heller lever i "naziregimet" til Jobs. Det funker sørgelig bra...

Skrevet

Grunnen til det er enkel: Dette fungerer som reklame og PC-produsentene kan selge PC-ene billigere.

Dessuten betyr properitær programvare, programvare med lukket kildekode og har ingenting med saken å gjøre. ;)

Skrevet

Jeg bare tror (ren gjetting) siden du er inne på disse problemstillingene at du snart "ser lyset" og har en Mac innen et år.

Tror de blir der, og heller lever i "naziregimet" til Jobs. Det funker sørgelig bra...

Det har ingen verdens ting med saken å gjøre hva du gjetter.

OneLove: Ordet var bare det som falt meg mest naturlig å bruke. I stand corrected.

Skrevet

Mac er da bare nok en pc? Ser ikke poenget med å gjøre denne debatten så svart/hvit, med mindre man er infisert av Mac-markedsføringsbasillen.

Skrevet

Det har ingen verdens ting med saken å gjøre hva du gjetter.

Neida, men du skriver i ditt første innlegg at "Jeg liker windows, og jeg kommer aldri til å gå over til Mac "

Har det noe mere med saken å gjøre? Om du vil ha Mac eller ikke?

Derfor skriver jeg at jeg tipper du snart går over til Mac. Og skal jeg gjette på enda mer, så gjetter jeg du har lyst på Mac så det holder :-)

Skrevet

Ok, nok med denne avsporingen nå. Det er ikke min intensjon å gjøre dette til nok en idiotisk mac vs pc-tråd, så bare dropp det.

Skrevet (endret)

Ok, nok med denne avsporingen nå. Det er ikke min intensjon å gjøre dette til nok en idiotisk mac vs pc-tråd, så bare dropp det.

Greit for meg, men det du startet er jo faktisk en Mac vs PC tråd...men ok. Case closed for min del.

Endret av Henkie
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser absolutt poenget til TS. Har selv vært Macbruker "på privaten" i mange år og er veldig fornøyd med det fordi det "bare virker". Jeg er imidlertid en svært erfaren Windowsbruker, jeg har brukt Windows i 20 år, på jobb kjører vi XP og jeg har stort sett ikke opplevd problemer med det.

I forrige uke kjøpte min far seg ny laptop fra Compaq. En helt grei sak til 4000 kr, med Windows 7 og masse "flott" programvare innstallert. Jeg brukte mange timer på å fjerne masse skrot fra maskinen hans, noe jeg også gjorde da han kjøpte seg en stasjonær PC fra HP med Windows Vista for et drøyt år siden. Jeg forstår bare ikke vitsen med å inkludere alt mulig rart som folk sannsynligvis ikke har bruk for...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser absolutt poenget til TS. Har selv vært Macbruker "på privaten" i mange år og er veldig fornøyd med det fordi det "bare virker". Jeg er imidlertid en svært erfaren Windowsbruker, jeg har brukt Windows i 20 år, på jobb kjører vi XP og jeg har stort sett ikke opplevd problemer med det.

I forrige uke kjøpte min far seg ny laptop fra Compaq. En helt grei sak til 4000 kr, med Windows 7 og masse "flott" programvare innstallert. Jeg brukte mange timer på å fjerne masse skrot fra maskinen hans, noe jeg også gjorde da han kjøpte seg en stasjonær PC fra HP med Windows Vista for et drøyt år siden. Jeg forstår bare ikke vitsen med å inkludere alt mulig rart som folk sannsynligvis ikke har bruk for...

Det handler vel om penger. Produsentene får penger av programvareprodusentene for å putte drittet inn i pc-ene, så du kan kjøpe den litt rimeligere...og de er konkurransedyktige mot alle de andre som også gjør det samme. Bortsett fra Apple da, men så er jo de også litt dyrere enn alle andre

Skrevet

Det største problemet er at det ikke er forbrukervennlig på annet enn pris.

Skrevet

Nå avslører jeg nok at jeg er idiot, men...hva i allverden er "proprietær programvare" for noe? :klø:

Gjest Nedfall
Skrevet

Jeg tipper Zzyzx, som meg, har en ren windows installasjon, som er installert fra bånn. Da slipper man unna hele rukkelet produsentene legger inn.

Selv hadde jeg heller byttet til Linux, om jeg måtte bytte. Ikke til mac. Skal man ha mac må man vel nesten ha mac hardware? Hvorfor kjøpe ny hardware for å løse ett softwareproblem?

Skrevet

Nå avslører jeg nok at jeg er idiot, men...hva i allverden er "proprietær programvare" for noe? :klø:

Min krøkkete måte å si produsentspesifikk programvare på. Det jeg mener er f.eks. egne programmer for å styre det trådløse på en laptop, istedenfor å benytte seg av windows sin innebygde styring. Egne drivere for hardware, med tilhørende vanskelig og ustabilt program for automatiske oppdateringer.

Ellers har Nedfall helt rett. En ren windowsinstallasjon, som jeg har på hovedmaskinen min, byr på svært få problemer. Installer, oppdater og ferdig - ting funker. Det tar maks en halvtime på win7, og fungerer stabilt. Det er den muligheten jeg vil ha på laptoper også, men slik ståa er nå vil jeg foretrekke å installere Linux (mer spesifikt Mint) på en ny laptop enn å forsøke å få alt det pre-installerte til å jobbe på lag med meg.

Skrevet

Min krøkkete måte å si produsentspesifikk programvare på. Det jeg mener er f.eks. egne programmer for å styre det trådløse på en laptop, istedenfor å benytte seg av windows sin innebygde styring. Egne drivere for hardware, med tilhørende vanskelig og ustabilt program for automatiske oppdateringer.

Takk, da lærte jeg noe i dag også :) .

Skrevet

Den er egentlig ikke proprietær, som det ble nevnt over. Det vil si - den er nok det også, men den er ikke bare det. Derfor burde jeg ikke brukt det ordet i det hele tatt.

Linky.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...