Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vektproblemer. For tre år siden hadde jeg psykisk knekk som gjorde at jeg verken brydde meg om hva jeg spiste eller mosjon. Eneste turene jeg gikk var til og fra puben for å drikke øl. Pizza bestilte jeg flere ganger i uka. Alkohol og pizzainntaket har virkelig satt sine spor på kroppen. Jeg har kommet meg ut av grøfta nå, men vil også få bort sporene etter den tiden.

Før den tiden var jeg litt tynnere enn "normalvekt" og gjennomsnitlig akiv. (trente ikke på studio, men var hele tiden på farta).

Har gått tilbake til matvaner jeg vokste opp med. halvgrovt brød, mye grønnsaker og frukt, drikker vann og melk (istedenfor brus). Så går jeg turer med hunden. Jeg er ikke glad i sjokolade og andre søtsaker. Tar heller et surt eple.

Problemet er at jeg ikke går ned i vekt når jeg er "sunn", men når jeg har en av de nedturene mine, og slutter med det sunne en stund så går jeg opp i vekt. Jo sunnere jeg har blitt, jo mer legger jeg på meg i nedturene. Det er SÅ lite motiverende!!

Jeg liker å spise sunt! Jeg liker å gå turer!

Når det gjelder turer, så kan ikke jeg gå så mye i opp og nedoverbakker (pga kneslitasjer), men jeg kan gå i en evighet på nesten flat mark.

Jeg har tenkt å gå ned nesten 20 kilo uten tidspress. For noen uker siden bestemte jeg meg for å gi det et nytt forsøk. Jeg har redusert matmengden, spiser hver tredje time (har hørt det skal være bra for å holde fordøyelsen igang), spiser meg ikke mett, men akkurat sånn at jeg ikke er sulten lenger og blir sulten til neste gang jeg skal spise. Første jeg gjør om mårran er å gå en 20min tur med hunden i vanlig fart. Jeg spiser ofte fisk og kylling til middag og syns det er kjempegodt!

Før jeg begynner for fullt på et nytt "gå ned i vekt på en bra og varig måte" forsøk, så må jeg vite om det hjelper!!! Hvor lang tur må man gå i vanlig fart uten så mange bakker osv, og MÅ turen være sammenhengende? Da ender jeg jo opp med å gå hele døgnet, noe jeg ikke vil. Og må man gå lange turer hver eneste dag for å få effekt? Jeg kommer IKKE til å telle kalorier osv på mat jeg spiser, så desperat etter å gå ned er jeg ikke. Treningsstudio er heller ikke et alternativ av forskjellige grunner.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at motivasjonen din går ned når du ikke ser "over natta" resultater, og derfor faller av lasset en periode?

Og all bevegelse hjelper! Det anbefales minst 30min aktivitet hver dag, denne kan fint være delt opp i runder på 10 min utover dagen. Som trening bør man helst gå sammenhengende i høyt tempo får å få kroppen ordentlig i gang og forbrenne mer. Bryte ut i svette er bra.

Skrevet

Det virker som at motivasjonen din går ned når du ikke ser "over natta" resultater, og derfor faller av lasset en periode?

Og all bevegelse hjelper! Det anbefales minst 30min aktivitet hver dag, denne kan fint være delt opp i runder på 10 min utover dagen. Som trening bør man helst gå sammenhengende i høyt tempo får å få kroppen ordentlig i gang og forbrenne mer. Bryte ut i svette er bra.

Nei, anonymbruker.. da har du lest bare ordene, ikke setningene. vekta er heller ikke grunnen til mine nedturer, hvis det var det du trodde.

Jeg kan gjerne bevege på meg, men TRENE er ikke noe for meg. Jeg ser ikke på å gå turer som trening, men å bevege på seg. Å løpe så svetten renner får meg til å se svart (bokstavelig) og jeg får sterk migrene som kan vare i flere dager, ganske ofte uker. Høyt tempo er uaktuelt.

Skrevet

Dtå gå er flott mosjon! Men å legge inn noen enkle styrkeøvelser i tillegg vil være til stor hjelp.Når du har gått tur og kommer hjem, god og varm; hva med å kjære litt utfall, armehevninger, rygghev og crunch på stuegulvet? Ikke hver dag, men 2-3 ganger i uka? Tar ikke mange minuttene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, anonymbruker.. da har du lest bare ordene, ikke setningene. vekta er heller ikke grunnen til mine nedturer, hvis det var det du trodde.

Jeg kan gjerne bevege på meg, men TRENE er ikke noe for meg. Jeg ser ikke på å gå turer som trening, men å bevege på seg. Å løpe så svetten renner får meg til å se svart (bokstavelig) og jeg får sterk migrene som kan vare i flere dager, ganske ofte uker. Høyt tempo er uaktuelt.

Jeg synes jeg leste setningene jeg da men. Du sier problemet ditt er at du går mer opp i vekt når du har en dårlig periode, da antar jeg at det er pga manglende motivasjon at du "fråtser" i det usunne med mindre du sier noe annet siden det er veldig vanlig når folk legger om kostholdet. Beklager om jeg var helt ute å kjøre.

Jeg snakker da ikke om løping heller, men å gå til man blir litt svett er da ikke så ille.

Nei er usikker på hva du ønsker i grunn jeg. Ett sunt kosthold og litt bevegelse er det vel ikke spørsmål om funker på helsen. På vekten kreves tålmodighet og færre kalorier inn enn ut. Om du klarer å gjøre mer for å unngå, evt med hjelp av lege eller psykolog (siden jeg skyter i blinde her), de dårlige periodene så vil jo det ha mye å si.

Skrevet

Du fortjener ros, TS, for både å ha satt deg inn deg selv og analysert hvem, hva, når, hvor mtp på problemer med vekt og trening. At du klarer å identifisere når du bryter de sunne matvanene dine og hva som trigger det er utrolig viktig :)

Gåturer er flott det, men for at den fysiske aktiviteten du utfører skal ha en reelt utslag slik at du oppnår en negativ energibalanse, så må du enten øke hvor mye og hvor hardt du trener per dag, eller kutte ned på matinntak, eller litt av begge.

Sunn mat i for store mengder vil gi deg et kalorioverskudd, uansett hvor sunn maten er i utgangspunktet. Hva med å se litt på hva du spiser (uten at det blir fanatisk), og vurder om du kan bytte ut enkelte matvarer med mat som metter lenge og som gir magen masse å jobbe med. Quinoa, linser, bønner, kikerter, hele byggryn, bokhvete, frø etc vil mette mer og gi deg livsviktig fiber, og kan med fordel brukes istedenfor ris, pasta og poteter som karbohydratkilder. Se også om du kan spise litt større porsjoner av fisk, sammen med masse grønt på tallerkenen (salat, agurk, tomat, paprika).

Når det gjelder trening så må du nok opp litt i puls og kjenne svette for at den skal utgjøre en forskjell i energibalansen over tid. Du kan prøve nordic walking/power walking (med gåstaver, slik at du får brukt hele kroppen), gå fortere, mer intenst og dra på enda mer når det kommer en liten bakke. Det er ikke mye forskjell mellom det å gå fort/intenst og rolig jogg, så her har du ingenting å tape. Kjapp gange vil også medføre mindre belastning på knær, og stavene vil gjøre at overkroppen tar mer vekt, slik at kneledd blir mindre belastet. De stavene er alfa og omega ved lange turer i fjellheimen, og jeg elsker mine Black Diamond-staver. Svømming er et annet alternativ, det samme med sykling. Sykkel vil gjøre deg isatnd til å takle med bakker, og du kan være ute i flere timer, også med bikkja på stang.

Siden treningsstudio ikke er et alternativ (ikke noe galt i det), så invester litt i hva du kan gjøre i stua, hagen, på gårdsplassen. Armhevinger, magetrening, dips er allerede nevnt her og det er supert. Du kan også få tak i håndvekter, som du kan bokse ut i luften med foran TV, og både puls og overkropp nyter godt av en runde eller ti. Med vekter så blir det også mulig å sette igang med alle tenkelige øveser for overkropp, og du kan legge på mer belastning når du utfører knebøy, utfall (lette og kså dype gr dine kneledd, kan øke på etterhvert), sideløft liggende og stående osv.

Men alt dette krever disiplin, og de første månedene er verst, før du lærer deg rutiner, venner kroppen til hardere belastning og blir mer vant til å måtte yte mer.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg sliter veldig med leddene så jeg vil ikke belaste dem mer enn nødvendig.

Staver kommer jeg ikke til å bruke. Vil ha hender tilgjengelig. (ingen spesiell grunn), men jeg klarer ikke engang bruke armbånd, får en eller annen form for klaus og føler meg fanget. Hendene må alltid være fri.

Hunden min er dessverre full av angst og livredd det meste, så sjansen er minimal for at vi kan dra på sykkeltur sammen.

Så man MÅ svette for at det skal ha noe som helst effekt? Jeg kan som sagt gå flere timer på tur uten å bli sliten/svette. Før i mine litt yngre dager så kunne jeg ta over 100 situps uten å bli sliten av det heller.

Ikke kan jeg gå fort heller, siden ene foten min er svak etter ankelknett og to operasjoner. Venter på time til fysio for å trene den opp igjen.

Til anonymbruker: min psykiske helse angår ikke deg. jeg spurte om fysiske tips, ikke psykiske.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Begynn med svømming 1-3 ganger i uka. Det tærer ikke på leddene og du får bevegd hele kroppen.

Skrevet

Begynn med svømming 1-3 ganger i uka. Det tærer ikke på leddene og du får bevegd hele kroppen.

god idé! :) hadde jeg hatt en svømmehall helt for meg selv så

Skrevet

god idé! :) hadde jeg hatt en svømmehall helt for meg selv så

Hvorfor?

Skrevet

Uavhengig av hvorfor, så virker det som du har store begrensinger for hva du kan og ikke kan gjøre. Det blir derfor vedlig vanskelig å gi råd og komme med tips, som er velmente, når det meste blir satt i en umuligbås. Og da kan det hende at det å ta fatt i en del mental innstilling trengs før det andre faller på plass, evt at du presser dine fysiske og psykiske grenser samtidig, men i ditt tempo.

Og ja, for at du skal kalle det trening, og få de effektene som kroppen din trenger, og du ønsker, så bør du gjøre noe mer enn å gå. For at energibruken skal bli effektiv nok så må du i tilfelle bruke utrolig mye av dagen din på å gå (som er sunt nok det). Hva med å bruke en stav? Du sparer leddene din enormt, og du vil få brukt hele kroppen, ikke bare det fra hoftene og ned. Evt gå så raskt at du nesten jogger, og det over lengre avstander, i intervall, gå med sjumilssteg, sparjk deg selv i rompa, gå med høye kneløft. Finn en kasse og step opp og ned i flere minutter, varier tempo.

Tenk på hva du kan gjøre, ikke alt som ikke går.

Skrevet

Så man MÅ svette for at det skal ha noe som helst effekt? Jeg kan som sagt gå flere timer på tur uten å bli sliten/svette. Før i mine litt yngre dager så kunne jeg ta over 100 situps uten å bli sliten av det heller.

Nei, du MÅ ikke svette for å ha effekt. Jeg er også en som sliter med vekten og som hater å trene. Jeg går turer, og spiser så lite jeg kan uten å føle meg død av sult. Og jeg går jevnt og trutt ned i vekt! Det er en myte at man må puste, pese og svette for å gå ned i vekt.

Når man går turer, oppnår man både fysisk og psykisk velvære, samtidig som man forbrenner kalorier.

Jeg tror du må se på hva du spiser en gang til. Og kanskje du bør dra til lege og sjekke stoffskiftet ditt også. Lavt stoffskifte kan gjøre at det er vanskelig å gå ned i vekt.

Skrevet (endret)

Først vil jeg bare skryte av deg, du virker som du gjør hva du kan for å endre gamle vaner, men kroppen spiller ikke på ditt lag. Selv om en spiser sunt så kan det være en inntar mer enn en bruker. Her har du en "dagsmeny for kvinner" på 1500 kalorier.

http://www.melk.no/artikkel.aspx?artid=10626

Om du ligger deg på ett inntak på ca 1500 kalorier så vil det kunne gi deg en nedgang på ca 0,5 kilo per uke(selvfølgelig er dette ikke noe garanti!). Spis mat du liker selvfølgelig, varier og kos deg.

Linken vil bare gi deg ett innblikk i hvor mye mat og drikke 1500 kalorier er, så er det opp til deg å bruke fantasien.

De dagene du trener/går turer bør du spise litt mer for å ikke komme i for stort minus!

Masse lykke til videre :klemmer:

Endret av Lotte28
Skrevet (endret)

Nei, du MÅ ikke svette for å ha effekt. Jeg er også en som sliter med vekten og som hater å trene. Jeg går turer, og spiser så lite jeg kan uten å føle meg død av sult. Og jeg går jevnt og trutt ned i vekt! Det er en myte at man må puste, pese og svette for å gå ned i vekt.

Når man går turer, oppnår man både fysisk og psykisk velvære, samtidig som man forbrenner kalorier.

Jeg tror du må se på hva du spiser en gang til. Og kanskje du bør dra til lege og sjekke stoffskiftet ditt også. Lavt stoffskifte kan gjøre at det er vanskelig å gå ned i vekt.

Du blander sammen to helt forskjellige, og i utgangspunktet uavhengige, konsepter her. Det å være i form kardiopulmonært og vaskulært har innenfor rimelighetens grenser svært lite med vekt og antall situps å gjøre. Du bedrer ikke automatisk oksygenopptak, tida det tar å fullføre kupertesten eller fordeling av intramuskulært fett bare ved slanke deg. På den motsatte side så er det å være sterk (a la poseringsidretter som kroppsbygging eller verdensmestere i markløft) ikke synonymt med å være i god form. Har sett såkalte sterke menn, som tar min kroppsvekt som oppvarming bicepscurl, være i fare for hjertekarproblematikk og testet dem bare for å se at de har utholdenhet på nivå med en stillesittende, middelaldrende 40-åring. Flat mage. lav vekt eller store muskler kan si null om hvordan det står til med pumpa eller om man er i faresonen for sykdommer.

All bevegelse er knall, men med mindre du presser grensa litt og litt (opp til et ønsket/akseptabelt nivå) så blir du ikke i bedre form ved bare å gå og gå i samme tempo. Som et tiltak for å øke energiforbruket er det suverent, men når en overvektig (ikke normalvektig) person ikke går ned i vekt så må energibalansen bli mer negativ ved å spise litt mindre og/eller bevege seg mer intenst over lengre perioder. Sjansen for å bli vedlikeholde endringer, forhindre sykdom, opprettholde vekttap og holde ny vekt er mye større hvis trening blir en del av livet og kvardagen, sammenlignet med det å kun endre på matvaner. Her er det virkelog ja takk begge deler som er gulloppskriften. Hvor mye man velger av den ene eller den andre er det derimot opp til en selv å finne ut av.

Endret av bergans
Gjest norah
Skrevet

det vil helt garantert være varig med mindre du bryter de gode vanene, eventuelt at du av medisinske årsaker går opp i vekt.

mange tror at en sjokolade om dagen ikke er å skeie ut så lenge man leve sunt eller, men jeg legger på meg i rekordfart av slikt.

for meg er det HELT feil motivasjon - og man er dømt til å mislykkes hvis du ikke akn bruke helse som fremste årsak til livsstilsendring.

svigermoren min klager dag ut og dag inn på vektøkning, og blir frustrert når hun ikke ser umiddelbare endringer. hun vil bare trene, men ikke ta tak i kostholdet. argumenterer på små-detaljer for å unngå å ta et skikkelig grep.

dette irriterer meg faktisk, for hun ignorerer totalt helseeffektene av det - og hun gjør faktisk ikke det som er nødvendig.

men, jeg har vært der selv, og vet at det ligger utrolig dypt å innse hva man gjør riktig og feil.

jeg har gått på treningssenter både når jeg har følt meg skikkelig blubbete, og når jeg har slitt med angst.

så det er fullt mulig for alle hvis man gir det er reellt forsøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...