Gå til innhold

Er svart arbeid aldri greit?

16 stemmer

1. 1. Hva tenker du om svart arbeid?

• Det er aldri greit, ingen unntak.
      4
    • Det er i utgangspunktet ikke greit, men det finnes unntak
      10
    • Jeg synes svart arbeid er helt ok uansett
      2

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at ifølge loven er svart arbeid aldri greit, men tenker på hva man føler selv.

Jeg regner meg selv som en lovlydig person i de fleste tilfeller. Men jeg har da mine svin på skogen jeg også, som mange andre. Jeg kjører f.eks. ofte for fort på landeveien, men er ingen skikkelig råkjører (10-15 km/t for fort i 80-sone og høyere). Og normalt sett ville jeg aldri benyttet meg av svart arbeid, både fordi jeg prøver å følge regler og lover i de fleste sammenhenger, og fordi jeg synes det kan være risikabelt å satse på svart arbeid av hensyn til kvalitet på tjeneste/vare man betaler for.

Men det finnes tilfeller der jeg gjør unntak. Det handler da om små jobber og små beløp. F.eks. om at jeg betaler en jeg kjenner eller en venn-av-en-venn for å male huset innvendig eller utvendig. Da føler jeg meg trygg på at jobben blir godt utført siden jeg kjenner til den som gjør det, og det er uansett ikke verre enn at jeg kan fikse på det selv etterpå om det skulle være for ille. På samme måte kunne jeg nok også jobbet svart selv om jeg kunne hjelpe noen andre med et eller annet.

Har du også slingringsmonn rundt holdningen til svart arbeid, eller er du helt konsekvent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Må vel være konsekvent.

Jeg er klar over at det her er gråsoner. Men, da får man ta tak i regelverket og forandre det.

Vennetjenester, som du nevner i siste avsnitt, er vel i gråsonen og på den måten så jukser jeg vel av og til selv også.

Men, det er ikke dette som gjør at svart økonomi blir et samfunnsproblem.

Generelt er svart arbeid totalt ødeleggende for et samfunn og den måten vi liker at det skal fungere.

Det finnes haugevis av eksempler på stater, som viser dette.

Endret av Østlandet
Gjest Glør
Skrevet

Som jeg skrev i den andre tråden, jeg har ingen problemer med svart arbeid moralsk sett, man fraskriver seg såpass mange rettigheter ved å gjøre det, slik at så lenge det er ett bevisst valg får det være opp til hver enkelt.

Vennetjenester synes jeg ok, strengt tatt er det vel også svart arbeid om jeg får med meg ett par kompiser på å hjelpe med flytting, dersom jeg betaler litt for det? Der jeg kommer fra er det også vanlig å bytte varer og tjenester, og det synes jeg også er ok.

Så synes jeg også det er forståelig og ok at folk i desperate situasjoner tjener penger svart. Har man havnet i en situasjon hvor den eneste muligheten for å få mat i magen eller betale husleia er å tjene noen ekstra penger svart så synes jeg ikke noen har rett til å fordømme det valget.

Skrevet

Organisert svartjobbing synes jeg ikke noe om. En jeg kjenner slet veldig med å få jobb, og endte opp med å bli "svart ansatt" i et håndverksfirma, han og en til tok seg av all svartjobbinga. Da fikk han jo ikke pensjonspoeng, ikke kontrakt, ikke sykepenger eller noen andre rettigheter i det hele tatt. Og dette ble bare gjort fordi eieren synes det var så dyrt med arbeidsgiveravgift og sånn. Heldigvis fant han seg en ny jobb etter ikke alt for lang tid. Sånn type svart arbeid, synes jeg ikke noe om.

Men som nevnt over er det jo mye gråsoner, som vennetjenester og slikt, det har jeg ingen problemer med. Kommer litt an på i hvor stor skala det skjer. Men om ei som er frisør klipper noen i familien, og de gir henne et par hundringser, ser jeg ikke noe galt i å gjøre det.

Skrevet

Om jeg har råd til å betale det det koster - hvitt - så er det det aller beste. Har jeg ikke råd, får jeg ingen søvnvansker ved å spørre kvalifiserte venner/familie som gjør jobben for en lavere pris.

Skrevet

Nei, synes ikke det gjør deg til en stortyv akkurat ;)

Skrevet

I utgangspunktet er jo all svart arbeid galt, men jeg kan se at det er mange situasjoner hvor det er en moralsk gråsone, f.eks byttehandler og vennetjenester.

Et annet eksempel er jo at de fleste dagmammaer jobber svart, og der har jeg ikke tenkt til å dømme noen, for det er ofte siste mulighet for mange småbarnsforeldre.

Men å gå ut og ansette en fremmed som man vet jobber svart klarer jeg ikke å se at blir moralskt riktig på noen måte.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For småjobber/tjenester er det vel sånn at man kan motta kr. 4000,- pr. "arbeidsgiver" i året uten å skatte av dem.

Skrevet

Kommer an på. Hvis det er organisert svart arbeid så er jeg i mot, men hvis man regner med at jeg baker kaker til konfirmasjonen til en kompis' barn, mens samme kompis hjelper meg med forgasseren på bilen til gjengjeld (tenkt eksempel) så tenker jeg på det som vennetjeneste "i balanse" og ikke som svart arbeid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er i full job og jobber svart på si synes jeg det er greit. Hvis man er sykmeldt eller uføretrygdet og jobber svart på si synes jeg det ikke er greit.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For småjobber/tjenester er det vel sånn at man kan motta kr. 4000,- pr. "arbeidsgiver" i året uten å skatte av dem.

2000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...