Gå til innhold

Hvilken bok er den beste du har lest?

Anbefalte innlegg

Gjest Leah Madeleine
Skrevet

Hvilken bok er den beste boken du har lest og hvorfor??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svart på dette spørsmålet før, jeg. Og denne gang, som forrige, må jeg nevne Catch 22, av Joeseph Heller.

Dette valget følger fordi det er en bok som er bare helt fantastisk.....du kan lese den på flere måter; og uansett hvilken måte du leser den på, så ler du så du griner.

Milo

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

"Orlando" av Virginia Woolf.

Fordi den er rørende, usannsynlig vakker og sier noe om hvor lite absolutte grensene mellom det feminine og maskuline er på en herlig måte. Stor livsvisdom.

Adina M.

Skrevet

Lasso rundt fru Luna - Agnar Mykle.

Griner like mye hver gang.

Skrevet

Har lest masse-kasse-lassevis av bøker, men fortsatt er Bibelen den beste, faktisk. Masse spennende og levende lesestoff... anbefales :wink:

Skrevet

Jeg har ingen aning.

Jeg har lest så vannvittig mye bøker at det er umulig å plukke frem en som er best!

Skrevet

Oioioi - stort spørsmål!

Bibelen, utvilsomt. Fantastisk bok!! (Egentlig mange bøker da...!)

Men når det gjelder skjønnlitteratur?? Har lest så mye, og klarer vel ikke helt å velge ut... Av norsk må det bli noe Hamsun - det meste hans er fabelaktig... Eller 'Fuglane' (Vesaas)... Eller...? :wink:

Skrevet

Lest Bibelen - det har jeg altså ikke! Tror ikke jeg blir å gjøre det heller.

Jeg klarer ikke å nevne en spesiell bok jeg synes er den beste, for jeg har lest så mange bra bøker.

Skrevet

Swanns kjærlighet av Marcel Proust er den boken som uten tvil har gjort mest inntrykk på meg.

..Men den beste? ummm jeg har lest så mye at det er umulig å plukke ut noen spesielle.

Skrevet

Hørte et radiointervju med en forlagssjef for litt siden. Han fikk spørsmål om hva som var høstens beste bok. Svaret var: "Det blir som å spørre om hvilket av barna dine du er mest glad i!"

Et umulig spørsmål å svare på - har lest så mange bøker som har rørt ved meg på forskjellige måter!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jeg leser også utrolig mye.

"Sleepers" er en bok jeg aldri kommer til å glemme.

Det samme gjelder "Beatles" Av Lars Saabye Kristensen.

Skrevet

Vanskelig å plukke ut én bok, så jeg velger meg heller en forfatter: Amy Tan. Alle bøkene hennes er fantastiske, kan lese dem igjen og igjen. Elsker bøker som jeg ikke klarer å legge fra meg, som jeg ler og gråter om hverandre. Med andre ord bøker som du lever deg inn i, og slik er alle hennes bøker. Er generelt svak for bøker om kvinneskjebner/-figurer - alt fra Cora Sandels Alberte til Liza Marklunds Annika.

Skrevet

Jeg har lest mange boker gjennom tidene og som mange andre har svart er det umulig aa plukke ut en, men akkurat naa leser jeg Don De Lillo's Underworld... utrolig bra saa langt!

Skrevet

Holder en knapp på Erlend Loes bøker, jeg. Naiv. Super., Tatt av kvinnen etc. Fullspekket med humor, og filosofiske spørsmål. Noe for meg.

Skrevet

Jeg er snart ferdig med Karin Fossums "De gales hus". Den er kjempebra. Den forrige var Marianne Fredrikssons "Simon og eiketrærne", også en kjempebra bok. Jeg har lest andre av Marianne Fredriksson tidligere, men Simon og eiketrærne var den beste synes jeg (så langt).

Skrevet

Jeg tror i alle fall at jeg koste meg mest med "Beatles" av Lars Saabye Christensen.

Gjest Anonymous
Skrevet

DEN beste boka er jeg ikke i stand til å navngi. Til det har jeg lest alt for mye forskjellig litteratur. Men: Det er ei bok som fascinerer meg like mye, eller mer, hver gang jeg leser den. Det er til og med er barne-/ungdomsbok: Kabalmysteriet av Jostein Gaarder.

Jeg skulle forresten lest Tolkien både mer og oftere. Jeg vet ikke om noen som evner å male med språk som ham.

Skrevet

Svært vanskelig å si men noen av de beste bøkene jeg har lest er "Rosens navn" av Umberto Eco (som også er favorittfilmen min) og "Himmelblomsttreets hemmelighet" og "Mengele Zoo" av Gert Nygårdshaug.

Ellers er jeg stor fan av Gert Nygårdshaug og har lest nesten alle bøkene hans! :D

Skrevet

Hellemyrsfolket av Amalie Skram er bra. Naiv. Super. av Erlend Loe er bra. Fornuft og kjærlighet er bra. Trilogien om Arnt av Jan Guillou er bra. Vet om mange andre som er bra også - men jeg klarer ikke å velge ut de som er best! For mange sjangre og for mange gode bøker...

Skrevet

Det er ikke en bok som er den beste, men de som utmerker seg er:

- Kimen av Tarjei Vesaas

- På spor av den tapte tid av Marcel Proust

- Sult av Hamsun

- Momo eller kampen om tiden av Michael Ende

...og mange andre bøker jeg leser igjen og igjen :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...