Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Trenger desperat råd. Det har seg sånn at svigermor er kommet i en vanskelig økonomisk situasjon og har derfor spurt min mann om at han kan hjelpe henne. Det er snakk om nærmere 100.000,- Jeg forstår at min mann ønsker og hjelpe, men det må da finnes grenser. Det er ikke ett år siden hun spurte om å få låne 20.000. Så da tar jeg meg i og tenke hva vil det neste bli??? Han gir henne penger svært ofte så hun skal klare seg. Jeg vil også legge til at hun har fast jobb og fast inntekt å burde klare seg relativt greit økonomisk sett. De pengene hun skylder er pga. idiotiske lån som har blitt tatt opp.. avbetaling av tv ++++. Vi har svært lyst og kjøpe oss en leilighet, men kommer ikke til og få like mye penger i lån fordi han må ta opp ett eget lån for å kunne gi henne disse pengene. Desverre har jeg vanskelig for å tro at pengene blir betalt tilbake.. og at han skal sitte å betale på et lån for å redde hennes gode skinn. Beklager om jeg virker egoistisk oppi dette, men jeg tenker mye på min mann - redd for at dette ikke er siste gang hun spørr om penger og at hun ikke skal ha penger til å betale tilbake. Noen som kan gi gode råd i en slik situasjon? Hva kan jeg si og hva kan jeg gjøre? Føler meg mest sint og frustert
liv Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Jeg hadde sagt nei... Lån aldri bort mer enn dere tåler å tape og ta aldri opp lån for å låne bort. Endret 28. mars 2010 av liv
Rosalie Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Dersom min samboer hadde valgt å ta opp lån for svigermor og det ville fått innvirkning på vår egen mulighet til å kjøpe bolig, hadde jeg blitt rimelig forbannet. Og det hadde han fått høre i veldig klare ordelag. Dama er voksen og må lære seg å klare seg selv. Og det gjør hun ihvertfall ikke dersom sønnen hennes hele tiden tar opp nye lån for henne. Du bør foreslå at han i stedet for å gi henne lånet setter seg ned og diskuterer økonomi med henne. Gjerne også såpass krast som at det lånet hun ber om vil hindre han i å kunne kjøpe seg et sted å bo og stifte familie. Hun trenger også tydelig hjelp med å få satt opp budsjett. Kanskje hun trenger hjelp til å få tatt telefonsamtaler til kreditorene sine i forhold til realistiske nedbetalingsavtaler? Ellers kan du jo melde henne på Luksusfellen! Endret 28. mars 2010 av Wadjet
Nimorna Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Hjelpes Din mann må ikke finne på å ta opp lån for å hjelpe henne; det er en kortsiktig løsning hun ikke lærer noen verdens ting av. Hva sier din mann til dette - han synes vel også det er en vanskelig situasjon å være i? Hun må bare lære på den harde måten at hun ikke må kjøpe ting på avbetaling, og hun må kutte utgiftene inn til beinet... Får hun penger av sin sønn til stadighet kommer hun til å mase om mer og mer. Dere gir henne lillefingeren, og hun tar hele hånda. Det er IKKE rettferdig at dere skal få mindre lån til bolig fordi hun sløser med penger og jeg fatter ikke at svigermoren din ikke har skammevett nok til å innse det.
Gjest Bond Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Aldri i livet hadde jeg gitt et slikt lån (i hvert fall i et slikt tilfelle som beskrivet her)! Det er jo ikke snakk om at dere lever i overflod heller, så det burde jo være helt uaktuelt! Om han vil virkelig hjelpe henne, burde han hjelpe henne til å få orden på økonomi - ikke ved å gi henne lån, men ved å snakke med henne om problemene hennes, hjelpe henne å ordne opp økonomi, ringe til kreditorene, sette opp budsjett og så videre. Det hjelper ikke henne særlig om hun fortsetter bare som før og tar opp flere lån - så om han faktisk gir henne ennå et lån, gjør samboeren din faktisk bare en bjørnetjeneste til henne! Det burde han selv også forstå.
Gjest yojo Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Jeg hadde ikke gjort det. Skjønner nesten ikke at tanken kan bli vurdert en gang, når hun har både fast jobb og fast inntekt! Endret 28. mars 2010 av isse
Trampe Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Jeg hadde nektet at min økonomi skulle bli satt i fare på grunn av svigermor - eller noen andre for den del. Folk som ikke kan passe egne penger kan garantert ikke passe mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå