Gå til innhold

tips til spill?

snusmumriken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri spilt noe slags PCspill før men har lyst til å prøve noe. Liker tanken på noe slags adventure/mysterie/strategi, men jeg liker ikke krig/kamp og slikt som er i de fleste jeg har hørt om. Noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Aion.

Oblivion.

Eller WoW som nevnt over.

Dragon Age.

Morrowind.

Det er slåssing i de, men fine og gøye spill :)

Endret av Syrin_Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ute etter eventyrspill, så vil jeg anbefale funcoms "Drømmefall" :) Jeg ble helt oppslukt!! :)

Du kan lese mer om det her: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/04/30/430372.html

Og litt kortere introduksjon her: http://www.platekompaniet.no/Spill.aspx/SPILL/PC/Drmmefall_Den_Lengste_Reisen_-_Limited_Edition/?id=177066

Dette er da en oppfølger til "Den lengste reisen" fra 1999 (http://www.platekompaniet.no/Spill.aspx/SPILL/PC/Den_Lengste_Reisen/?id=177063). Spilte det da det kom, og syns det var veldig bra, men vet ikke om jeg tør å anbefale det like mye i og med at det begynner å bli noen år siden og jeg var slightly younger :P men then again, så kan det jo være gøy å få med seg første også.

Single player, løpe rundt og løse ting. Fin stemning over spillet. Jeg har vært borti veldig mange spill av forskjellig type. Bruker mest tid på skytespill og strategi, men dette er et sånt spill du kan kose deg med alene :) Spillet er godt egnet for jenter, alene eller sammen med kjæresten/venn(inne)

Høres det interessant ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg driver også og leiter etter et fint eventyrspill. Dvs. som ikke involverer at man må håndtere våpen. (Syns det blir for mye krav til fingerferdighet).

OK spill jeg har spilt i løpet av de siste årene:

Syberia 1 og 2.

Sam & Max (episodebasert)

Runaway

Drømfall

Machinarium

Sistnevnte kan virkelig anbefales. Nydelig grafikk og musikk. Men tja, syns også det er vanskelig å finne flere spill som ligner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Myst er et kjempekult spill! Har ikke fått spilt alle (trur det er 5-6 stk ca.), men du blir sittende en stund når du først kommer igang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om Den Lengste Reisen er fra 1999 så vil jeg absolutt anbefale det (jeg likte det godt i 1999 og liker det like godt ennå, har spilt det 4 ganger, tipper jeg)! Ville ikke spilt Drømmefall før Den Lengste Reisen. Den Lengste Reisen er min absolutte favoritt.

Kan også anbefale:

Syberia 1&2 er også bra, som noen andre har anbefalt.

Secret Files 1&2

Still Life 1&2

Fahrenheit

(Ville testet ut Heavy Rain hvis du har PS3, jeg har det ikke, men det har fått svært gode anmeldelser).

Du kan jo også ta en titt på http://adventuregamers.com/recommendations.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på Machinarium. Koster ikke mye, og fås vel egentlig kun over nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Den Lengste Reisen er fra 1999 så vil jeg absolutt anbefale det (jeg likte det godt i 1999 og liker det like godt ennå, har spilt det 4 ganger, tipper jeg)! Ville ikke spilt Drømmefall før Den Lengste Reisen. Den Lengste Reisen er min absolutte favoritt.

Fint å få en bekreftelse :) Jeg syns også Den lengste reisen var helt topp, men som sagt så er det jo så lenge siden jeg spilte det, så turte ikke anbefale det sånn på det sterkeste i og med at det kanskje var bra _da_ og ikke nå :D

Men da syns jeg absolutt du bør spille Den lengste reisen først, og følge opp med drømmefall etter det :)

Machinarium og Myst, er det no lignende drømmefall osv eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Fint å få en bekreftelse :) Jeg syns også Den lengste reisen var helt topp, men som sagt så er det jo så lenge siden jeg spilte det, så turte ikke anbefale det sånn på det sterkeste i og med at det kanskje var bra _da_ og ikke nå :D

Men da syns jeg absolutt du bør spille Den lengste reisen først, og følge opp med drømmefall etter det :)

Machinarium og Myst, er det no lignende drømmefall osv eller? :)

Jeg har akkurat fått ned Machinarium, så hvis du ikke har fått svar etter at jeg har prøvd det så kommer jeg innom igjen.

Drømmefall har jeg ikke spilt, men det er vel noe det samme som Den Lengste Reisen? Myst er i alle fall i samme liga som de, da. Point-and-click, puzzlesolving og spennende eventyr og handling. Det første jeg prøvde var 5'ern tror jeg, og den likte jeg usedvanlig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om du vil ha nyere eller eldre spill - selv er jeg meget begeistret for eldre spill, men da trenger man jo ofte dosbox for å klare å kjøre dem: http://www.dosbox.com/

Eldre spill: Little big adventure 1 og 2,

masters of magic,

heroes of might and magic 1-5 (nr 1 - 3 er ganske gamle, og trenger muligens dosbox)

alle spillene i "the elder scrolls" serien (Arena, daggerfall, morrowind, oblivion) Morrowind og Oblivion er nok såpass nye at de skal kjøre uten problemer på nyere maskiner :)

Warcraft 1 - 3 (1 og 2 er gamle, nr 3 er realtivt nytt)

Mange av de eldre spillene er såkalt "abandonware" og er gratis, og fullt lovlig å laste ned :)

Ellers er det veldig mange bra RPG og adventure spill til Supernintendo, etter min mening tidenes beste spillkonsoll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Virker disse gamle spillene som Den lengste reisen og Drømmefall på nyere operativsystem som Vista og Windows 7?

Blir litt dumt å kjøpe gamle spill dersom de ikke kan spilles.

Ikke TS, men også en som digger adventurespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste spill har jo noe form for konfrontasjon, men hvordan krig/slåssing ser ut er jo veldig forskjellig. Jeg personlig synes at turn-based strategi er ofte noe man kan like i begynnelsen. Det er litt mindre stress og hysterisk klikking ;)

I tillegg, om man ikke er gamer har man kanskje ikke den nyeste spillemaskinen, og de nyeste spill trenger ganske kraftige maskiner.

Civilization IV (nummer fem kommer nok også etter hvert, fire er nå ganske gammel - men god!) - lite stress, strategi, turn-based (dvs ma kan gjerne ta seg en slurk kaffe imellom, men det er likevel spennende), slåssing er relativt litte slåsskamp-aktig :ler:

Heroes of Might and Magic V - også turn-based og også ikke det nyeste spillet, med slott og magi og slikt - men kan læres enkelt og er ganske underholdende.

RPG kan jo også være noe, selv om det er en del slåssing og det er da ikke turn-based. Spiller nå selv Dragon Age og synes den er ganske underholdende (men har litt problemer med spillet som henger seg opp en del). Av gamle gode - kanskje Baldurs Gate II eller Neverwinter Nights eller Elder Scrolls: Oblivion.

Fable II er nok ikke kanskje så avansert og massiv som andre, men i og med den var ganske enkel på PC, kan den være et bra sted å starte.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...