Gå til innhold

Noen med peil på gårdsbruk her?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg står på randen til å anskaffe et lite småbruk, og har i den sammenheng tenkt til å kjøpe et par esler eller shetlandsponnier til barna mine. Ponniene skal gå på utegang og fôres hovedsaklig med grovfôr, og siden jeg nå har blitt eier av arealer jeg kan bruke til hva jeg vil, har jeg lyst til å prøve å dyrke mitt eget høy! :) Problemet er bare at jeg vet absolutt ingenting om dette, så jeg lurer på om noen her har erfaring med å dyrke eget høy?

Jeg har en rekke teite nybegynnerspørsmål på lager, og håper veldig noen her kan hjelpe meg litt i riktig retning. :sjenert: Det er muligens galskap å begi seg ut på noe slikt når man har absolutt null erfaring med gårdsbruk, men jeg tenker som så at å lære seg ting som dette bør da være gjennomførbart selv om man ikke nødvendigvis er oppvokst på gård og har det "i blodet"??

- Hvordan, når på året og hva sår man slike arealer med (vil gjerne ha eng med flere forskjellige arter, slik man hadde i tidligere tider)? Hvor får man frø fra?

- Når og hvordan høster man høyet? Er det et must med traktor?

- Hvordan bør høyet oppbevares for ikke å bli fuktig og mugne?

- Hvor stort areal bør jeg dyrke opp for å være sikker på at jeg har høy nok til ponniene?

- Hvor mye høy spiser to shetlandsponnier på utegang pr dag? (De skal ris/kjøres med jevnlig) Og holder det med kun høy og salstein, eller bør man supplere med kraftfôr?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

:fnise: Forresten, det var visst enda en ting til jeg lurte på:

- Er kunstgjødsel et must, eller kan det holde å bruke gjødsel fra ponniene (samt kanskje fra hønsene jeg skal ha)? Når på året gjødsler man en eng?

Skrevet

Kjmpekoselig å ha shetlandsponnier til barna da!

Nå har jeg kun erfaring med å lage høy til kaniner og litt til hesten jeg hadde før, så altså i liten skala(!)

Gressest slås når det er i passelig høyde, og gjerne to-tre ganger i løpet av året avhengig av hvordan klima og vær er. Vi pleide å bruke en slags slåmaskin, for så enten å henge høyet på herser, eller la det tørke på bakken om været var fint. Hvis du tørker det på bakken må man snu det hver dag, så det ikke blir liggende fuktig (finnes også mekaniske ting som gjør dette), og legge det i små hauger på natten om jeg ikke husker feil.

Siden jeg er oppvokst på en gammel gård hadde vi selvfølgelig høyet på loven ;)

Når det gjelder hvor mye ponniene spiser en del kg med høy gjennom vinteren. Jeg hadde islandshest, ga han rik tilgang på høy, da han gikk på utegang hele året gjennom. Og på vinteren ville jeg gitt litt basiskraftfor i tillegg også.

Personlig så tror jeg kanskje det blir billigere å bruke det arealet du har som beite til ponniene (og eslene) og heller kjøpe høy av en bonde i nærheten istedet for å kjøpe traktor (om det er den eneste du skal bruke den til). Kanksje du kan leie en bonde til å slå gresset og lage høy til deg?

Kanskje ikke så hjelpsomt... Er nok flere som sitter på mer kunnskap om høy enn meg!

Skrevet

Hvis du vil ha det økologisk er kunstgjødsel ikke et must (snarere fy-fy) og det finnes regler om når på året en kan gjødsle (i alle fall med kubæsj)...

Vi brukte det jeg klarte å samle sammen fra hesten til gjødsel til rosene og i potetåkeren! Vet ikke hvor mye erfaring du har med hester/ponnier, men de produserer en god mengde gjødsel i løpet av et år!

Skrevet

Hei! Ja, det er fult mulig å produsere eget høy, dette veit jeg, da jeg selv er fra gård/er gartner. Du vil trenge minimum 2 da (2000 m2) jordareal til dine ponnier. Først i mai må du kalke arealet med 400 kg grovdolomitt p/da totalt 800kg. Deretter må du leige deg traktor med plog, for deretter å plukke bort store steiner før du freser/harver. Aller helst skulle arealet vært brakket med roundup forgående høst, for slik å ta livet av høymole, løvetann og andre syrearter som hester ikke liker. Om slikt kommer opp i enga seinere i sommer, så kan det sprøytes med det selektive preparatet mcpa, noe som dreper ugresset og ikke enga di. Etter fresing/harving, tilfører du ca. 30kg 18-3-15 fullgjødsel, som en grunngjødsling for heile arealet. Med tanke på høyproduksjon, skal du benytte en frøblanding med høy andel av gressarten timotei. Unngå for høyt innslag av kløver, da denne holder på vannet og tørker seint. Du kan ikke påregne å høste en fullverdig høyavling nå i inneværende sesong. Etter såing med sveivesåmaskin, skal du rake ned frøet ved hjelp av tinderive, før du valser arealet ved hjelp av ringtrommel drevet av en traktor. Ved såing i mai, bør enga under normale forhold, kunne slåest en gang i juli/august. Bruk da dette gresset til grønnforing av hester eller naboens kyr.

For å kunne slå enga til høyproduksjon, så trenger du en tohjulsdrevet slåmaskin.

En Adriatica minny, med 100 cm bred knivbjelke koster ny ca kr.25000-

Men du kan selvsagt leige traktortimer av lokale bønder til både pløying, harving og fremtidige slåtter. Men for all del! Tro ikke at dette er noe lett å ta fatt på med tomme hender, spade og trillebår. For et godt resultat, kreves det nemlig en dyp og omfattende jordbearbeiding, og da kommer en ikke utenom innleigde maskintimer, da dette er et must for resultatet!

Lykke til!

Gjest Raggy
Skrevet

Du må bruke frø som er spesiellt til hest.

En løsning som virker ok er å gjøre avtale med en bonde som har alt utstyr som trengs som kan utføre jobben, har du mulighet til å dyrke mer enn du trenger selv så er det lurt å selge høy/ensilage for å finnansiere deres eget forbruk.

Mange som har hest på eget bruk har også ofte utleie av plass til andres hester, da har du ekstra hjelp til hestene og du finansierer samtidig ditt eget hestehold.

• 2 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man hadde da ikke traktor i tidligere tider, så man MÅ vel strengt talt ikke det. Tviler på at TS invisterer i en traktor bare fordi hun vil dyrke opp et mål eller to med høy...

Jeg er sikker på at det finnes enklere måter å dyrke høy på, uten å måtte kjøpe en haug store og dyre maskiner. Hva med å bare slå engen med ljå og henge høyet i hesjer liksom?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Man hadde da ikke traktor i tidligere tider, så man MÅ vel strengt talt ikke det. Tviler på at TS invisterer i en traktor bare fordi hun vil dyrke opp et mål eller to med høy...

Jeg er sikker på at det finnes enklere måter å dyrke høy på, uten å måtte kjøpe en haug store og dyre maskiner. Hva med å bare slå engen med ljå og henge høyet i hesjer liksom?

Hvis man har skikkelig god tid og lyst til å drive med kroppsarbeid er det selvsagt helt fint å gjøre alt for hånd. Å hesje tror jeg er overkommelig på et såpass lite areal (selv om det å slå med ljå krever en viss teknikk...), men jordbearbeiding og kanskje noen omganger med gjødsling og sprøyting kan fort bli veldig arbeidskrevende for hånd. Så jeg synes i hvert fall det høres ut som det er verdt å vurdere å leie noen med traktor innimellom, om man ikke finner ut at det uansett kan være greit med en liten traktor på gården (til brøyting, møkkjøring, vedkløyving/kjøring osv). En annen ting er at dersom man ønsker at dette skal være "lønnsomt" og hestens/eselets hovedfôr er det ikke bare å spre frø på bakken og slå når det er sånn passe høyt - næringsinnholdet i graset varierer veldig med når man slår (f eks mest næring før frøsetting), og god gjenvekst og kvalitet på denne er også avhengig av at man slår på rett tidspunkt. Så det er viktig å skaffe seg forkunnskaper og gjøre et godt forarbeid.

Skrevet

når man ikke brukte traktor brukte man hest, og ettersom vedkommende skal ha shetlandsponnier og ikke hest er det nødvendig med en traktor om hun skal gjøre jobben selv.

Noen sier her at man slår når høyet er passe langt, det er tull! man slår alt ettersom hvor langt gresset er kommet i forholdt til blomstring, alt ettersom hva en skal bruke høyet til. til shettiser bør ikke høyet være for sterkt. da kan de bli forfangne. til shettis kan det være en fordel med frøhøy, egentlig kan en shettis fint fores på fri tilgang på halm, med ørlite granne høy og salt og mineraler. shettiser er VELDIG nøysomme.

Jeg er selv utdannet agronom, men jeg hadde likevel satset på å leie en nabo til å gjøre jobben det første året, men be om å få bli med på hele prosessen, så du ser hva som skal gjøres. Det vil koste deg litt i arbeidsleie, men mindre enn det vil koste deg å kjøpe all redskapen med en gang uansett. Også kan du på samme tid se på det som å betale for opplæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...