Gå til innhold

Fradrag i selvangivelsen

Anbefalte innlegg

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Hei.

Har et spørsmål ang. fradrag i selvangivelsen.

Ifølge Dine Penger så får pendlere fradrag for kosten:

"Pendlere får fradrag for utgifter til kost på pendlerbostedet. Fradraget gis som et stnadardfradrag pr døgn, slik at du slipper maset med å samle på kvitteringer for hver Rema eller Rimi-tur.

Fradrag for opphold på hybel, brakke, eller lignende gir et kostfradrag på 182kr pr døgn. Det er standardiserte regler for hvor mange dager du kan trekke fra. Har du fri hver helg, kan du trekke fra 240 døgn, fri annenhver helg gir 255 døgn i fradrag, og jobb hver lørdag gir 280 døgn i fradrag.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Lurte på om det dermed kan stemme at jeg får 255 døgn *280kr i fradrag? Flyttet hjemmefra i slutten av juni i fjor.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Sannsynligvis ikke. Dette er i hovedsak for pendlere som ikke kan oppholde seg på sin folkeregistrerte adresse pga jobb. F.eks de som bor på østlandet og jobber på Svalbard.

Skrevet

Lurte på om det dermed kan stemme at jeg får 255 døgn *280kr i fradrag? Flyttet hjemmefra i slutten av juni i fjor.

Er du student, så er svaret nei.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Er du student, så er svaret nei.

Tar opp to fag på et privatskole hvor jeg ikke får noe studiestøtte.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Poenget er at du må jobbe for å kunne få fradrag, og at dette ikke gjelder dersom du bor på hybel borte fra foreldrene dine.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må kunne regnes som pendler i skattemessig forstand, og som enslig så skal det en del til for å få den statusen.

Gjest Rettpåsak
Skrevet

Poenget er at du må jobbe for å kunne få fradrag, og at dette ikke gjelder dersom du bor på hybel borte fra foreldrene dine.

Jeg jobber jeg. Har rundt 10-11K utbetalt i måneden.

Skrevet

For å være pendler må du bo borte fra hjemmet. DITT hjem, ikke dine foreldres.

Du er ikke pendler fra dine foreldres hjem, du har flyttet hjemmefra og blitt voksen.

Jeg bor i Oslo. Her har jeg huset og familien min. Når jeg midlertidig må flytte til Stavanger pga jobb, og bo på hybel der, bor jeg borte fra hjemmet. Da er jeg pendler. Dersom jeg ikke har familie, og leier ut hjemmet mitt i Oslo og leier en leilighet i Stavanger denne perioden, er jeg IKKE pendler - da har jeg flyttet. Det er ganske høye krav for å få slike fradrag.

Skrevet

Studenter får såvidt jeg vet ikke dette fradraget i skoleåret. Men dersom du jobber på studiestedet på sommeren er det mulig å få pendlerfradragene for den perioden. Dog vil sommeren neppe utgjøre nok til å overskride minstefradraget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...