Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Hei, Vi skal fly innenlands i USA i sommer, men da det ikke går direktefly på distansen må vi mellomlande ett sted. Vi bestiller turen slik at begge etappene blir med samme selskap. Det jeg lurer på er da for det første; - Hva skjer dersom flyet på etappe nr 1 er forsinket, slik at vi ikke rekker fly nr 2. Da vil vel flyselskapet måtte booke oss om slik at vi kommer oss videre, uten ekstra kostnad? - Hva med innsjekking av bagasje? Er det vanlig at man kun sjekker inn før første etappen, og da for hele flyturen, altså slik at selskapet sørger for at bagasjen mellom de to etappene sjekkes videre? - Hva med overvekt - om man skal betale for ekstra baggasje, betaler man da normalt et fee for hele turen (altså begge etappene), eller blir det et fee pr. etappe? Takknemlig for svar - har ikke flydd særlig med mellomlandinger før, og synes det er vanskelig å finne ut av dette på hjemmesidene til flyselskapene
x303 Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Det varierer noe fra flyselskap til flyselskap, men ved interne flygninger i USA når jeg har flydd med American Airlines sjekker man bagasjen inn ved første flyplass og man betaler kun avgift for eventuell overvekt der og da. Dersom man ikke skulle nå flyet, noe jeg tror er ganske liten sannsynlighet for man legger en buffer for forsinkelse, så mener jeg at dem booker deg om til neste ledige fly. I alle fall gjør AA det.
Gjest padawan Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 for litt under et år siden fløy jeg hjem fra Portugal med en mellomlanding. jeg sjekket inn på hele strekkningen. hvor lang tid er det satt opp mellom du lander og skal dra igjen når du skal mellomlande? er det på samme flyplass?
gard Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Hei Hvis du kjøper hele turen som en billett så er det ikke noe problem - da må flyselskapet/flyselskapene ta seg av det dersom det blir forsinkelser på flight nummer 1. Dette har jeg opplevd flere ganger og jeg har blant annet blitt innlosjert på hotell flere ganger. Dersom du har to seperate billetter er det litt mer tricky iallefall hvis man benytter seg av selskapere som ikke er i allianse med hverandre. Men du sier at det er snakk om samme selskap og da blir iallefall saken litt bedre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Ja, vi tørr ikke sjanse på to selskaper når vi skal såpass langt - blir fort dyrt ved en forsinkelse, og forsinkelser er det jo hele tiden Men hva med innsjekking? Gjelder dette normalt for hele ruten? Eller er det vanlig at man må sjekke inn bagasje på ny ved mellomlandingen (fremdeles forutsatt samme selskap og strekningen bestilt under ett)?
Gjest padawan Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 jeg skal ikke banne på det men jeg tror du må si du sjekker inn for hele strekningen når du sjekker inn på den første flyplassen.- du bør iallefall nevne det for sikkerhets skyld
gard Skrevet 29. mars 2010 #7 Skrevet 29. mars 2010 Hei En sjekker vanligvis inn hele veien. Men i enkelte land må en ta ut bagasjen på første plass man kommer for å gå gjennom immigrasjon og toll og deretter flyr man videre innenriks.
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #8 Skrevet 29. mars 2010 Aha, takk for svar! Men hvordan vet man om man f.eks må hente ut bagasje som du sier man må enkelte steder, Gard? :klø: Er det vanlig å rett og slett spørre ved innsjekk om bagasjen sjekkes inn hele veien? Og så er det jo så inn med online innsjekking i disse dager - da kan man kanskje velge selv da eller?
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #9 Skrevet 30. mars 2010 Aha, takk for svar! Men hvordan vet man om man f.eks må hente ut bagasje som du sier man må enkelte steder, Gard? :klø: Er det vanlig å rett og slett spørre ved innsjekk om bagasjen sjekkes inn hele veien? Og så er det jo så inn med online innsjekking i disse dager - da kan man kanskje velge selv da eller? Med Continental må man hvertfall plukke opp bagasjen sin på den første amerikanske flyplassen man lander på. Det er ikke noe store greier, man bare tar den av båndet, triller den noen meter og setter den fra seg igjen. Man må deretter gå gjennom en ny sikkerhetssjekk. Det er helt vanlig å spørre om det ved innsjekk ja Hvilket flyselskap skal dere fly med? Det er litt relevant for å kunne si hvordan det praktiseres. Er forskjell på innsjekk med Continental og SAS, f.eks. Og- det er viktig at dere bestiller hele reisen som én billett, ellers er det ikke flyselskapets ansvar at dere rekker neste flight. (Dersom de kan argumentere med at dere burde ha lagt inn lengre tid til mellomlanding.)
Mir Skrevet 30. mars 2010 #10 Skrevet 30. mars 2010 De opplyser ofte om dette i flighten.. "Skal du videre til noe annet sted , må du hente baggasjen og sjekke den inn på nytt" eller "Om du skal videre kan du gå rett til gaten for boarding". Du er nok ikke den eneste som har spørsmål om dette, men det er en grunn til at vi har et språk, slik at du kan spørre folk hvis du er usikker!
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #11 Skrevet 30. mars 2010 Det er helt vanlig å spørre om det ved innsjekk ja Hvilket flyselskap skal dere fly med? Det er litt relevant for å kunne si hvordan det praktiseres. Er forskjell på innsjekk med Continental og SAS, f.eks. Og- det er viktig at dere bestiller hele reisen som én billett, ellers er det ikke flyselskapets ansvar at dere rekker neste flight. (Dersom de kan argumentere med at dere burde ha lagt inn lengre tid til mellomlanding.) Vi flyr med Continental, og booker hele turen etter hvert. Vi skal ikke bytte når vi ankommer USA, så antar at vi da slipper noe transitt-bånd for bagasje - det er vel bare for å la bagasjen gå gjennom tollen før man fortsetter innenlands? Hjem igjen blir også første stans i Norge endestasjonen, så da høres det jo ut til at vi begge veier kan sjekke bagasjen hele veien. Takk for svar - synes det er fryktelig mye å sette seg inn i på nettsidene til flyselskapene, og man får langt i fra svar på alle spørsmål
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #12 Skrevet 30. mars 2010 TS her ; booker hele turen SAMLET mente jeg, ikke etter hvert
gard Skrevet 2. april 2010 #13 Skrevet 2. april 2010 Hvis alt er booket samlet så mener jeg at det skal gå helt greit. Dersom det blir noen forsinkelser slik at du ikke rekker neste fly så pleier flyselskapet å ordne opp...det er iallefall min erfaring. Som andre har sagt - dette om du må ta ut bagasje blir opplyst før dere lander :-)
PecanPie Skrevet 2. april 2010 #14 Skrevet 2. april 2010 En kompis reiste nylig Gardermoen - Newark - San Fran Intl. med Continental og måtte hente ut bagasjen på Newark for å levere den fra seg igjen. Han fikk også pass- og visumsjekk der.
Glitnir Skrevet 5. april 2010 #15 Skrevet 5. april 2010 Så lenge flyturen er booket under ett (altså at dere ikke selv har bestilt en og en strekning) blir dere ombooket på selskapets regning ved eventuell forsinkelse. Vanligvis får du også sjekket inn bagasjen hele veien - spørsmålet er om du må ta den gjennom tollen selv og levere på neste bagasjebånd. Som hovedregel gjelder at når du skal videre innenlands i det landet du nettopp landet i, må du hente ut bagasjen, ta den gjennom tollen, og levere den på nytt. Skal du videre til et annet land, trenger du ikke gjøre noe. Noen få land har toll på siste stopp, og da går bagasjen helt frem til siste destinasjon, også innenlands (dette gjelder ikke USA). Det er altså forskjell på det å få sjekket inn bagasjen hele veien, og det om du må hente den ut og ta den gjennom tollen eller ikke. (Men som det er sagt over her - det er helt normalt å spørre om dette i innsjekkingsskranken )
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 Å booke hele strekningen vil si at du i online bookingen velger avreise by og ankomst by og bestiller det alternativet. I motsetning til at du booker strekning 1, deretter strekning 2 så strekning 3 osv. Tenkte bare det kunne være greit å klargjøre. Jeg har enda ikke opplevd at man ikke må gjennom toll og imigrasjon i det øyeblikket man entrer et land uansett viderereise innenlands.
Glitnir Skrevet 5. april 2010 #17 Skrevet 5. april 2010 Jeg har enda ikke opplevd at man ikke må gjennom toll og imigrasjon i det øyeblikket man entrer et land uansett viderereise innenlands. Dersom den siste der var til meg: Jeg snakker ikke om immigrasjon, og ikke om toll generelt, men kun om fortolling av innsjekket bagasje, som i noen (få) land skjer på siste stopp.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. april 2010 #18 Skrevet 5. april 2010 Dersom den siste der var til meg: Jeg snakker ikke om immigrasjon, og ikke om toll generelt, men kun om fortolling av innsjekket bagasje, som i noen (få) land skjer på siste stopp. Den siste var min erfaring og ikke rettet i noen bestemt retning. Og siden du velger å svare på noe helt annet enn jeg uttaler meg om: MIN erfaring er at i det øyeblikket man forlater internasjonal luftfart og går over til innenlands flygning så må man gå gjennom immigrasjon og toll.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå