Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er smarte og effektive måter og studere på?

Føler det blir lite effektiv lesning i blant. Det som funker best for meg personlig er å ta notater, når jeg skriver det med mine egne ord, merker jeg at jeg behersker stoffet på en annen måte enn ved å lese det. Men det er ekstremt tidskrevende å notere alt.

Alle mulige tips og råd om studieteknikk er velkomne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva / hvor du studerer, men notater er kjempeviktig. Å notere litt i margen, stikkord som gjør at du husker funker veldig bra for meg.

Og, en annen form for studieteknikk er å møte opp på alle forelesningene du kan. Det er MYE "gratis" informasjon! De fleste forelesningene med brukbare forelesere kan hjelpe deg langt på vei til å få en bedre innsikt og forståelse av stoffet!

Skrevet

For meg hjelper det å gå i forelesninger. For å skrive egne notater av det som blir tatt opp der. Når jeg leser på egen hånd, så bruker jeg fargetusjer til å markere det som er viktig - samtidig som jeg skriver egne notater.

Eller så er kollokvie grupper et bra alternativ. Da kan man lese sammen med andre og evt. snakke om det man har lest, sammen. Kanskje også spørre hverandre om stoffet.

Skrevet

For meg hjelper det å gå i forelesninger. For å skrive egne notater av det som blir tatt opp der. Når jeg leser på egen hånd, så bruker jeg fargetusjer til å markere det som er viktig - samtidig som jeg skriver egne notater.

Ekko, ekko :lur:

Skrevet

Jeg pleier å lese stoffet først, og evt. ta notater, men det er gamle eksamensoppgaver og arbeidsoppgaver fra lærebok som gjør at jeg virkelig føler jeg får kontroll på pensumet og er forberedt på eksamen! Hjelper ikke å lese hvis jeg ikke har sett hvordan eksamensoppgavene kommer til å se ut ;)

Skrevet

jeg noterer direkte i margen; stikkord om hva som står akkurat der. I tillegg markerer jeg nøkkelsetninger og bemerkelsesverdig informasjon med gult.

Dette er veldig kjekt når det kommer til oppgaveskriving - da kan man bare bla gjennom boken og hele tiden ha en viss oversikt over nøyaktig hvor ting står.

Til oppgaveskriving er disposisjon alfa og omega, og jeg har gjerne denne i nærheten når jeg leser. Da kan jeg enkelt sette inn kilder på de rette punktene (f.eks Sørensen 2000:36 under "diskusjon"), og enkelt og greit slå opp når det kommer til selve skrivingen.

Til eksamensbruk har jeg også laget tidslinjer med tegninger og masse farger som jeg sitter og stirrer på noen uker før eksamen (henger det på veggen) - men det funker best når man studerer et fag hvor kronologi spiller en stor rolle. I tillegg har jeg hatt en bred praksis med å henge opp nøkkelord på steder hvor jeg oppholder meg; over vasken på kjøkkenet, over komfyren, på do osv. Fint dersom man skal pugge det greske alfabetet, f.eks.!

Skrevet

Jeg går i forelesninger og noterer viktige ting der. Så leser jeg stoffet hjemme mens jeg noterer.

Mot eksamen leser jeg kun på mine egne notater fra forelesning og bøkene, pluss at jeg ser på gamle eksamensoppgaver og skriver tankekart på hva jeg evt ville svart på de. (gjør på en måte en forberedelse på gamle spørsmål)

Jeg må også lese jevnt og trutt mot eksamen. Har mange venner som leser som gale i èn uke før eksamen, men dette har jeg funnet ut at ikke er noe for meg. Jevnt og trutt slik at de siste dagene tar jeg lesefri og evt bare skumleser litt :)

Lykke til med eksamen! :jepp: TVI-TVI!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...