Gjest Psiv Skrevet 29. mars 2010 #21 Skrevet 29. mars 2010 (endret) Her er et forum for folk som driver med bengalkatter Det er ikke så fryktelig mye aktivitet der om dagen, men det er en del interessante tråder med mye bra info! Endret 29. mars 2010 av Psiv
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #22 Skrevet 31. mars 2010 Jeg er en fersk kattunge eier, kjøpte min lille Bengalpus for akkurat to uker siden idag. Hun var ikke stuerein når jeg fikk henne og brukte ca 5 dager på å få henne til å tisse i kassen, selvom om hun tisser i senga mi av og til, og det er bare i senga. Noen som har en grunn til hvorfor hun gjør dette bare i senga? Også lurer jeg på om det er stor sjangs for at hun blir drektig om jeg har henne ute i løpetiden, uten bånd alene? Jeg vet ikke om det er noen uksasterete hannkatter i nærheten. Gratulerer med ny bengalkatt! Skal svare på spørsmålene dine så klart som jeg kan, men først vil jeg gjerne komme med en liten ting: Hvilken oppdretter er det som selger sine kattunger før de er stuereine? Jeg synes i utgangspunktet det er litt drøyt. Kattene bør være stuereine før levering. Er det den oppdretteren jeg tror det er, er det ikke første gangen det skjer, desverre. Så til spørsmålene dine: Om hun har tisset i senga di tidligere, kjenner hun igjen lukta si her, og vil fortsette med å tisse her. Det hjelper ikke å vaske dyna i vaskemaskinen, for det alene fjerner ikke urinlukta. Jeg anbefaler deg å spraye hele dyna med f.eks Urine off, eller et annet middel som fjerner urinlukt (Piss off/ get off-spray er ikke godt nok)la dette stå i dyna en god stund, og siden vaske dyna di på så varmt program som mulig. Hjelper ikke dette, så kjøp ny dyne. Du bør holde katten borte fra soverommet når hun gjør slikt. Been there, done that, jeg prater av erfaring. Og så spørsmål nr.2: Ja, jeg kan nesten garantere deg 100% at katten din blir drektig om du slipper henne ut når hun har løpetid. Om du ikke har kjøpt katten som avlskatt, så anbefaler jeg deg å kastrere henne så fort som mulig. Blandingskull blir ikke sett positivt på i kattemiljøet, så en får neppe kjøpe katter av flere om man driver med blandingsavl. Planlegger du å drive oppdrett, anbefaler jeg deg å lage en stor luftegård til henne. Å ha fertile avlskatter ute alene uten tilsyn er ikke forsvarlig. Skal du ha henne alene inne i leiligheten din, så bør du tilrettelegge så godt som mulig med klatremuligheter for henne. Bengaler er krevende katter, og krever mye aktivisering. Er katten mye alene, kan den lett kjede seg om den ikke får utfordringsmuligheter eller selskap. Lykke til!!
Destinesia Skrevet 8. august 2010 Forfatter #23 Skrevet 8. august 2010 Gratulerer med ny bengalkatt! Skal svare på spørsmålene dine så klart som jeg kan, men først vil jeg gjerne komme med en liten ting: Hvilken oppdretter er det som selger sine kattunger før de er stuereine? Jeg synes i utgangspunktet det er litt drøyt. Kattene bør være stuereine før levering. Er det den oppdretteren jeg tror det er, er det ikke første gangen det skjer, desverre. Så til spørsmålene dine: Om hun har tisset i senga di tidligere, kjenner hun igjen lukta si her, og vil fortsette med å tisse her. Det hjelper ikke å vaske dyna i vaskemaskinen, for det alene fjerner ikke urinlukta. Jeg anbefaler deg å spraye hele dyna med f.eks Urine off, eller et annet middel som fjerner urinlukt (Piss off/ get off-spray er ikke godt nok)la dette stå i dyna en god stund, og siden vaske dyna di på så varmt program som mulig. Hjelper ikke dette, så kjøp ny dyne. Du bør holde katten borte fra soverommet når hun gjør slikt. Been there, done that, jeg prater av erfaring. Og så spørsmål nr.2: Ja, jeg kan nesten garantere deg 100% at katten din blir drektig om du slipper henne ut når hun har løpetid. Om du ikke har kjøpt katten som avlskatt, så anbefaler jeg deg å kastrere henne så fort som mulig. Blandingskull blir ikke sett positivt på i kattemiljøet, så en får neppe kjøpe katter av flere om man driver med blandingsavl. Planlegger du å drive oppdrett, anbefaler jeg deg å lage en stor luftegård til henne. Å ha fertile avlskatter ute alene uten tilsyn er ikke forsvarlig. Skal du ha henne alene inne i leiligheten din, så bør du tilrettelegge så godt som mulig med klatremuligheter for henne. Bengaler er krevende katter, og krever mye aktivisering. Er katten mye alene, kan den lett kjede seg om den ikke får utfordringsmuligheter eller selskap. Lykke til!! Tusen takk for gode svar! Hittil har det gått veldig greit! Hun tisser fortsatt i senger, men ikke oftere enn en gang i mnd, og jeg skjønner det fortsatt ikke! Hun har tilogmed tisset på gjesterommet, hvor hun aldri får lov til å være. Men ved et lite uhell kom hun seg inn der og tisset på dyna med engang. Hun begynner også disse tissegreiene hver gang jeg har overnattingsbesøk av venner o.l. så jeg tror hun bare protesterer, og at det er hennes plass. Jeg kjøpte katten av en oppdretter som hadde en stor utegård hvor kattene tisset og slikt, jeg så heller ingen kattedo når jeg var å hentet henne, jeg tror jeg brukte 1-2 uker for å få henne stueren (bortsett fra sengevætingen da
Gjest BabyBlue Skrevet 8. august 2010 #24 Skrevet 8. august 2010 Fælt så mye negativitet det var rundt bengalkatten? De er ikke verre enn en siameser eller en abyssiner, faktisk synes jeg de er roligere. Har man plass nok i huset og tid nok til å gi katten oppmerksomhet, oppfører de seg eksemplarisk. Sosiale og snille katter som elsker å fotfølge deg gjennom huset! Og villkatt? De skal se ut som villkatter, men ha gemyttet til en atletisk huskatt ; p Er de rastløse og aggresive skyldes det dårlig sosialisering og uerfaren oppdretter som ikke kjenner linjene sine. Kastrer katten din så fort du kan. Tidligkastrering er ikke et problem i det hele tatt. Hun har ikke utviklet retningssansen sin ennå, så hold henne inne til hun er åtte måneder, om ikke mer. At innekatter lever et usselt liv er bare tull. Da må forholdene være bra elendige.
Tulling Skrevet 8. august 2010 #25 Skrevet 8. august 2010 Tissing utenfor kassen kan være i forbindelse med stress ved bytte av hjem, kan være det som gjorde at katten tisset andre steder til å begynne med. En lite kattunge bør ikke gå løst ute, og en ukastrert hukatt i løpetid vil garantert bli drektig før eller senere hvis hin ikke får på p-pille eller kastreres. Retningssansen hos katt er ikke ferdig utviklet før omkring 8-10 måneder, noe individuelt på dette. Kastrering er best for katten, p-piller for katter er svært kreftfremkallende, og dersom du kastrerer katten slipper hun stresset som følger med løpetid. En ukstrastert fertil hunkatt som løper over lengre tid uten å bli parret har høyere sjanse for å få livmorsbetennelse enn normalt. Katter som ikke skal brukes i registrert avl har normalt en klausul om at katten skal kastreres i kjøpekontrakten (avlsforbud/stamtavle kl2/3). Når det gjelder dette med ute/innekatt er dette noe du må ta stilling til. Hvis du først slipper katten ut vil den lengte etter å få gå ut. Jeg har 2 innekatter og de stikker ikke av fordi de er vant med å være inne hele tiden, de kan sitte i utterdøra og stikke hodet ut og titte litt og så lenge jeg passer på de går de ikke ut / stikker av. Har man innekatt er det best å ha to, da underholder de hverandre når du ikke er hjemme. Når det gjelder dette med rase, så er en katt en katt, eneste forskjellen mellom en bengal og en huskatt er utseendet og at den genrelt er mer aktiv. Men dette varierer selvfølgelig fra katt til katt! Grunnen til at hun tisser i senga di selv etter at du begynte å tisse i doen er trolig det at katter vil tisse videre der de luker tiss. Da opfatter de det som ett sted der er ok å tisse. En seng er nok ikke det letteste å få alt ut av... Du trenger ikke å bekymre deg over størrelsen på boligen din. Den er stor nok i massevis så lenge pus har vinduer han/hun kan sitte og se ut av. Har pus noe å klatre på og plass til å løpe litt er alt på stell Dette med stjeling av kjæledyr har desverre blitt mer og mer vanlig de siste årene. Men dette er noe man kan vurdere ut fra hvor sentralt man bor. Jeg ville ikke sluppet mine ut her under noen omstendigheter. Mvh registrert opdretter (ikke bengal)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå