Destinesia Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er en fersk kattunge eier, kjøpte min lille Bengalpus for akkurat to uker siden idag. Hun var ikke stuerein når jeg fikk henne og brukte ca 5 dager på å få henne til å tisse i kassen, selvom om hun tisser i senga mi av og til, og det er bare i senga. Noen som har en grunn til hvorfor hun gjør dette bare i senga? Også lurer jeg på om det er stor sjangs for at hun blir drektig om jeg har henne ute i løpetiden, uten bånd alene? Jeg vet ikke om det er noen uksasterete hannkatter i nærheten.
Nimorna Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Ukastrerte hannkatter streifer, og de kan streife langt. Jeg vil absolutt ikke anbefale at du slipper ut din lille pus og satser på at det ikke skal finnes en beiler i nærheten.
CamStatic Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Ha en bengalkatt ute alene, er ikke det litt risky? Er jo tross alt en dyr rasekatt.
Gjest Huffsa Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Ha en bengalkatt ute alene, er ikke det litt risky? Er jo tross alt en dyr rasekatt. Det er faktisk en katt og den fortjener å leve et katteliv som innebærer å være ute og fange fugler og mus selv om den kostet noen tusen. og den er faktisk ikke mer verdt (sett bort i fra pengene) enn hvem som helst annen katt. TS: Jeg ville ikke sluppet den ut, katten din kan streife for å finne en hannkatt å parre seg med, og hannkatter kan streife for å parre seg med katten din. Det er stor sjangse for at den blir drektig. Endret 28. mars 2010 av Huffsa
Destinesia Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er litt skeptisk til å slippe henne ut alene også, med tanken på at hun kan bli stjelt. Men man må jo unne katten ett katteliv og hva er vel sjangsen for at hun blir stjelt? Jeg kommer sikkert til å si noe annet når hun først blir stjelt. Hadde først tenkt å ta henne ut i bånd, så hun blir kjent med området før jeg eventuel slipper henne ut alene.
Leo Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Også lurer jeg på om det er stor sjangs for at hun blir drektig om jeg har henne ute i løpetiden, uten bånd alene? Jeg vet ikke om det er noen uksasterete hannkatter i nærheten. Nå skal ikke en kattunge som er så liten at den ikke er kjønnsmoden være ute alene og når den har blitt kjønnsmoden, er sannsynligheten for at hun blir drektig ca. 100% hvis hun da altså ikke er kastrert. Siden dette er en rasekatt, vil du kanskje ha et kull på henne med tiden og dermed kan du ikke kastrere henne eller slippe henne ut alene. Hvis den katten vi har nå av en eller annen grunn skulle bli borte, kommer jeg sannsynligvis også til å kjøpe en renraset bengal. I så fall skal den kastreres og få lov til å gå ut akkurat som andre katter. Katten vet jo ikke at den koster flere tusen kroner og fortjener et godt katteliv!
Gjest Psiv Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Så vidt jeg har skjønt, så er ikke bengalkatter nødvendigvis så veldig "streifete" av seg. De liker best å holde seg i nærheten av eierne sine, og mange bengalkatter foretrekker å holde seg innenfor eiendommen. Foreslår at du/dere er mye ute sammen med henne i begynnelsen Ps. Kan også nevne at bengalkatter ikke er så veldig glad i kulde, så det kan godt hende at hun ikke har lyst til å være ute ennå. Vi fikk vår bengal i høst, og hun har ennå ikke villet gå ut (dvs, hun vil gjerne sitte på trappen eller i et åpent vindu og snuse, men lenger ut enn det vil hun ikke. Det har egentlig vært like greit, fordi vi bor i et område der det er mye rovdyr, men nå flytter vi snart til et mer tettbebygd strøk med en skjermet hage, så da kommer vi nok til å ha henne ute når det blir varmere i været (hvis hun vil da, og det regner jeg i grunnen med).
CamStatic Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Det er faktisk en katt og den fortjener å leve et katteliv som innebærer å være ute og fange fugler og mus selv om den kostet noen tusen. og den er faktisk ikke mer verdt (sett bort i fra pengene) enn hvem som helst annen katt. TS: Jeg ville ikke sluppet den ut, katten din kan streife for å finne en hannkatt å parre seg med, og hannkatter kan streife for å parre seg med katten din. Det er stor sjangse for at den blir drektig. Nå har jeg forøvrig ingenting imot innekatter, da jeg vet de også kan ha det godt hvis de blir godt behandlet av eierne og får det de krever av hodebry og oppmerksomhet hver dag. Men nå vil jeg ikke starte noen diskusjon om innekatter versus utekatter, så det er det siste jeg kommer til å si om det her. Da får vi heller lage vår egen tråd om temaet, så skal jeg gjerne diskutere. Men det jeg faktisk heller tenkte på ved å slippe ut dyre rasekatter (og spesielt katter som er så åpenbart en rasekatt også,) så øker det jo bare sjanse for at noen vil prøve å stjele den. Og hvem vet hva slags hender katten ender oppi da? For uansett hvor mye en katt fortjener å være ute og være katt, så er det allikevel en stilling man må tenke på når man absolutt skal ha en dyr rasekatt. Nå vet jeg faktisk ikke hvor ofte folk stjeler rasekatter, så hvis det er lite sannsynlig så har jeg ikke noe særlig imot det.. Bare tenkte jeg skulle nevne det?
Gjest Huffsa Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Man har mye å gjøre dersom man har en bengalkatt aleine som innekatt. Det er en katt som krever mye stimuli og oppmerksomhet og får den i tillegg ikke gå ut, så blir det en monsterkatt om den ikke får nok oppmerksomhet. Har selv hatt utebengal, og selv om den gikk ute var den idiot inne de første 2 årene. En bengalkatt er en av de nermeste rasene du kommer villkatt, og de trenger å være ute, selv om de som regel vil være inne om vinteren. Det er ikke ofte rasekatter blir stjålet, og å sette slike tanker i hodet på en snill katteeier er dumt, for det skjer så og si aldri.
Destinesia Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2010 Ja, jeg har henne heller ikke ute noe særlig nå, jeg bruker å ha veranda døren åpen så hun kan utforske litt hvis hun vil, også har jeg begynt med seletrening. Jeg bor også i firemannsbolig, i andre etasje, så det blir jo litt hektisk å ha henne ute.. Er det bedre at hun er fult innekatt enn at hun er ute av og til?
Gjest Glør Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Det er svært sjelden at folk stjeler katter, siden man skal ha litt greie på katt for å kjenne igjen mange av rasene og se hva som er verdt noe, og katter er ofte sky og vanskelige å få tak i for fremmede. Selv har jeg en huskatt som mange tror er en rasekatt, siden hun ser veldig spesiell ut, men kan jo ikke la være å slippe henne ut bare fordi hun har vært heldig med utseende sitt, hun har jo det samme behovet for å jakte og få frisk luft som de andre kattene mine. Før katten er kjønnsmoden har den uansett så dårlig stedsans at den ikke bør være ute alene, og når den har blitt seks måneder og kan slippes ut, bør den også kastreres. Skal man ha kull på katten senere kan dette gjøres fra den er ett år gammel og senest innen den runder to år, og da bør den helst være innekatt frem til den er ferdig med å ha kull, og er kastrert. Endret 28. mars 2010 av Glør
Gjest Psiv Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Man har mye å gjøre dersom man har en bengalkatt aleine som innekatt. Det er en katt som krever mye stimuli og oppmerksomhet og får den i tillegg ikke gå ut, så blir det en monsterkatt om den ikke får nok oppmerksomhet. Har selv hatt utebengal, og selv om den gikk ute var den idiot inne de første 2 årene. En bengalkatt er en av de nermeste rasene du kommer villkatt, og de trenger å være ute, selv om de som regel vil være inne om vinteren. Det er ikke ofte rasekatter blir stjålet, og å sette slike tanker i hodet på en snill katteeier er dumt, for det skjer så og si aldri. Jeg tror også det har litt å gjøre med hvilken generasjon den er. Er den under f4 (eller hva det nå heter) er den betydelig vanskeligere å ha med å gjøre enn hvis den er senere generasjon. Katten vår er i praksis innekatt nå, men har ikke merket noe særlig til noen monsterkatt, hun er så snill og søt så Nå skal det sies at jeg er ufør og dermed er sammen med henne stort sett hele tiden, men hun trenger ikke at jeg underholder henne døgnet rundt; hun er veldig flink til å aktivisere seg selv Når det gjelder kattestjeling, så tror jeg det også kan ha litt med hvor eksotisk katten ser ut. Noen bengaler ser ikke så veldig forskjellige ut fra andre katter, mens noen har et veldig ekstremt tiger-/leopard-utseende, og jeg tror at det kan tiltrekke seg mye oppmerksomhet fra enkelte "skumlinger"..
Gjest Psiv Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Ja, jeg har henne heller ikke ute noe særlig nå, jeg bruker å ha veranda døren åpen så hun kan utforske litt hvis hun vil, også har jeg begynt med seletrening. Jeg bor også i firemannsbolig, i andre etasje, så det blir jo litt hektisk å ha henne ute.. Er det bedre at hun er fult innekatt enn at hun er ute av og til? Det kan forøvrig kanskje være bedre å ha katten som full innekatt enn å bare slippe henne ut av og til. Det kan være litt stressende for en katt å bare få slippe iblant, men ikke regelmessig. Da kan de bli veldig utilfredse og gjøre mye ugangn, eller rett og slett bli deprimerte..
Destinesia Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 28. mars 2010 Det kan forøvrig kanskje være bedre å ha katten som full innekatt enn å bare slippe henne ut av og til. Det kan være litt stressende for en katt å bare få slippe iblant, men ikke regelmessig. Da kan de bli veldig utilfredse og gjøre mye ugangn, eller rett og slett bli deprimerte.. Ja, det var det jeg trodde. Tror jeg holder henne inne da. Hvor stor plass trenger en katt inne egentlig? Jeg bor i en 65 m2 stor leilighet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #15 Skrevet 28. mars 2010 Du kunne jo vurdere å skaffe deg en katt til da, så de kan holde hverandre med selskap? Ellers blir det jo fort kjedelig for katten om den skal være inne alene mens du er ute på jobb
Gjest Psiv Skrevet 28. mars 2010 #16 Skrevet 28. mars 2010 Ja, to katter kan være veldig lurt hvis de skal være alene på dagen. De får det sikkert fint i leiligheten din, bare pass på at de har mulighet til å leke og klatre og løpe omkring, og at de har steder der de kan få være i ro og fred når de har behov for det.
la Flaca Skrevet 28. mars 2010 #17 Skrevet 28. mars 2010 Ja, det var det jeg trodde. Tror jeg holder henne inne da. Hvor stor plass trenger en katt inne egentlig? Jeg bor i en 65 m2 stor leilighet. Lykke til med bengalhælvet som innekatt. Ville heller satsa på å flytte til mer egnet bosted var jeg deg.
Destinesia Skrevet 28. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 28. mars 2010 Lykke til med bengalhælvet som innekatt. Ville heller satsa på å flytte til mer egnet bosted var jeg deg. Hva skyldes denne mindre positive tonen din da? Er ikke så lett å flytte dit jeg vil når jeg bare er 17 år. Og jeg tror hun kommer til å få det helt fint her..
CamStatic Skrevet 29. mars 2010 #19 Skrevet 29. mars 2010 Du må belage deg på å gi katten mye oppmerksomhet og hodebry. Kanskje snakk med andre oppdrettere som også har bengaler som innekatter og hør om deres erfaringer og tips. Jeg er sikker på at det går helt fint, så lenge du er klar for litt jobb.
Gjest Psiv Skrevet 29. mars 2010 #20 Skrevet 29. mars 2010 Lykke til med bengalhælvet som innekatt. Ville heller satsa på å flytte til mer egnet bosted var jeg deg. Bengaler er ikke så slitsomt som folk skal ha det til, så lenge man unngår de første 5 generasjonene fra villkatt! Joda, de er lekne og livlige og krever en del oppmerksomhet, men å kalle det "bengalhælvet" (bengalhelvetet??) er virkelig i drøyeste laget. Om de har muligheten til å leke og klatre og utforske, og man er sosial med dem hver dag (prat mye til dem og la dem få "være med" når du vasker klær og sitter foran pc'en), så går det helt fint
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå