Miss Li Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Hei! Hva gjør dere med alkohol i prøveperioden? Vi har egentlig akkurat startet med å prøve-prøve, og nå dukker det opp flere happenings der det "forventes" at det drikkes litt alkohol, og det har jeg jo alltid gjort tidligere ved slike ting så jeg lurer på hva andre gjør i slike situasjoner? Drikker dere litt? Veldig kjipt om hele det sosiale livet blir satt på vent... jeg tror nemlig at denne prøvingen kan ta litt tid... Har pcos...
Phobaeticus Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Når vi begynte å prøve helt bevist var jeg i begynnelsen helt avholden mellom EL og IKM, men etter å ha vært prøver leeenge ble det litt pes så nå drikker jeg alkohol uansett hvor i syklusen jeg er, og tror jeg fortsetter med det til graviditet blir påvist. Mitt alkoholforbruk er ganskje beskjedent uansett, litt vin til en god middag, øl til pizza'n eller et par drinker på byen holder lenge for meg
Gjest Alabama Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er bare i pp3 nå, men har drukket litt i begge de første pp. Dvs at jeg drikker akkurat det jeg vil mellom mensen og el, og at jeg kan ta meg et glass vin eller en øl mellom el og IKM dersom jeg er i en situasjon hvor det er "forventet". Synes det er slitsomt hvis jeg skal lyve på meg en grunn til å ikke drikke og gidder heller ikke annonsere for alle at vi prøver å bli gravide.
Gjest Iril Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Jeg holder meg ofte alkoholfri i settinger der det er "forventet" at man drikker sånn ellers også, så for meg er det ikke noe problem. Folk er vant med at jeg ikke alltid drikker, jeg er vel uansett ikke så veldig langt fra avhold. Men jeg hadde ikke vært hysterisk, det tar jo tid før egget fester seg og får i seg det samme som moren, så et par øl i løpet av de to ukene man ikke vet om man er gravid eller ei, tror jeg går helt greit.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Jeg er fersk prøver (1 pp nå). Jeg kommer til å ta meg 1-2 glass vin samt 1-2 øl i helga/i morgen. Dette kan jo ta veldig lang tid, og jeg tror neppe et beskjedent forbruk en-to dager i uka gjør noen skade. Det er da 8-9 dager før forventet mens. Kommer IKKE til å drikke neste helg- da blir det testing Orker bare ikke tenke så mye på noe som ikke er en realitet ennå. Jeg synes generelt det er veldig hysteri rundt hvordan man skal leve og hva man skal gjøre i prøveperioden....Noen ganger lurer jeg på om folk stresser så mye med det at det rett og slett blir vanskeligere å bli gravid.
helenaa Skrevet 9. april 2010 #6 Skrevet 9. april 2010 Jeg drikker ikke siste uka før IKM. Hvis jeg er i en setting der det virkelig blir lagt merke til om jeg sier neitakk, tar jeg litt i glasset som jeg bare nipper til.
Gjest AnneShirley Skrevet 9. april 2010 #7 Skrevet 9. april 2010 Tar ca 1/2 glass vin selv som prøver, men ikke mer (vanligvis tar jeg ca 2 glass vin). Å ikke ta noe blir så veldig synlig når man er en erklært vinelsker som meg. Også i begynnelsen av graviditeten fylte jeg opp glasset og lot som jeg drakk (mannen drakk opp) bare for å slippe oppmerksomheten. Og ved et par anledninger hadde jeg med meg kirsebærsaft som jeg fylte i glasset i stedet... Tihi! Tenker jeg kjører lignende når jeg (forhåpentligvis!) blir gravid igjen (snart?).
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #8 Skrevet 15. april 2010 Ja, dette lurer jeg også litt på.... Er helt i startgropa for testings. Blir prøving neste uke. Så er det forventet at jeg drikker både fredag og lørdag i prøve uken OG lørdagen etter prøve uken. Har ikke akkurat lyst å drikke meg svingstang.. men bør vel være greit å drikke litt samme uken og kanskje bare drikke litt den lørdagen etter? Eller bør man være konsekvente og si at når man har tatt et valg om å prøve å bli gravid så bør man holde seg helt unna alkohol mellom EL og IKM? Er ikke akkurat lett å bortforklare at man ikke kan drikke når man alltid er den som tar seg ett glass. Ikke lyst å si at man prøver heller. Man kan jo spare en vinflakse med kork... kjøpe en alkoholfri og helle over? Kjempe kjedelig om noen spør om å smake på vinen min da... Hvordan smaker egentlig de alkoholfrie vinene? Det er kjedelig med den norske drikke kulturen. Det er rett og slett unormalt om man ikke har lyst å drikke og det blir masse snakk og spørring om man velger å ikke drikke. Flere ganger jeg har tenkt at det hadde vært deilig å ikke drikke, men siden det bli spekulasjoner og spørsmål og oppstuss så er det enklere å bare ta seg et par øl.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #9 Skrevet 15. april 2010 Hva har egentlig skjedd med oss hvite ? Har det plutselig blitt vanskeligere for oss å reprodusere ? Leser/hører til stadighet at mennesker ikke greier å bli gravide...Hva skjer egentlig ??
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. april 2010 #10 Skrevet 15. april 2010 Vanskelig for å se hva det har med prøving og alkohol og gjøre?
Gjest AnneShirley Skrevet 16. april 2010 #11 Skrevet 16. april 2010 Hva har egentlig skjedd med oss hvite ? Har det plutselig blitt vanskeligere for oss å reprodusere ? Leser/hører til stadighet at mennesker ikke greier å bli gravide...Hva skjer egentlig ?? Hvorfor tror du det er noe som "har skjedd"? Barnløshet blant par fantes i tidligere generasjoner også. Og hvite? Tror du dette er et fenomen som skiller på hudfarge? Og hva i alle dager har dette vissvasset med prøving og alkohol å gjøre?
Phobaeticus Skrevet 17. april 2010 #12 Skrevet 17. april 2010 Tidlig alkokutt viktig Skrevet av Sosial- og helsedirektoratet fredag 22. februar 2008 Gravide kvinner har redusert sitt alkoholforbruk betydelig, men fire av ti kvinnene drikker fortsatt noe alkohol i graviditeten. Dette viser doktoravhandlingen til barnelege Astrid Alvik ”Alcohol use before, during and after pregnancy A population based study in Oslo, Norway”. Endringene i drikkevanene skjer først når kvinnen vet at hun er gravid. Dette gjelder også de 78 prosent som sier at graviditeten er planlagt. Seks av ti kvinnene har drukket 5 eller flere glass/drinker i én drikkesituasjon minst én gang de siste månedene før svangerskapet, og én av fire i løpet av de seks første svangerskapsukene. Dette kan føre til at 25 prosent av fostrene ikke får vokse under de beste omstendigheter. Studien viser at det er viktig å oppdage risikofylt alkoholbruk. Screening av alkoholbruk kan gi verdifull informasjon og bør innføres i svangerskap- og barselsomsorgen. Gravide kvinner vet at alkohol kan skade fosteret, men de vet ikke hvor skadelig alkohol er. Dette gjelder også i stor grad fagfolk, og ytterligere informasjon er nødvendig. Alvik understreker at kvinner bør være totalavholdende under hele svangerskapet, og alkoholvanene bør endres ved planlegging av graviditet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #13 Skrevet 17. april 2010 Denne kan det være vel verdt å lese: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article259766.ece
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. april 2010 #14 Skrevet 17. april 2010 Et utdrag: "Sunn fornuft - Det er ingen overraskelse at så mange har drukket alkohol før de visste at de var gravide. Dette viser også problemet med en unyansert holdningskampanje som kan skape usikkerhet og skyldfølelse blant en mengde kvinner, sier professor og overlege ved St. Olavs Hospital, Bjørn Backe. Han er også nestleder i Norsk Gynekologisk Forening, som har gått ut mot kampanjen. - Gravide bør ikke drikke alkohol i svangerskapet. Men det er ingen holdepunkter i forskningen for at alkoholbruk er forbundet med risiko før graviditetstesten gir positivt utslag."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå