Gjest sunshine-t Skrevet 12. september 2003 #1 Skrevet 12. september 2003 Hvordan har dere fordelt det på? Jeg går hjemme og er arb.søkendes og han er på jobb. Da er det naturlig for han at jeg tar hele huset og ungen. Detter er ikke jeg vant til der jeg kommer fra. Der er det sånn at den som er hjemme tar seff mest, men den parten som er på arb om dagen også tar i litt. Er det bare meg eller??
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #2 Skrevet 12. september 2003 Her i gården er det jeg som tar alt. Jeg er hjemmeværende mens samboeren jobber, så jeg ser på det som naturlig at jeg tar huset. Det hender han setter på en maskin med klær, rydder halvveis av bordet etter middag, og de fleste ganger klarer jeg å lure han (!!) til å skifte på sin del av senga..Jeg hater nemlig å gjøre det. Bortsett fra det er det jeg som gjør alt. Men nå har ikke vi noen barn, så det stiller seg jo litt annerledes fra hvordan det er for deg. Her i huset har det vel egentlig vært en skeiv fordeling hele tiden, for mens jeg jobbet og gikk på skole, var det fortsatt jeg som gjorde det meste her hjemme. Etter mye kjeft og mas hendte det han gjorde litt i ny og ne, men jeg orket rett og slett ikke gå der å være sinna, sur og grinete pga han..
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #3 Skrevet 12. september 2003 Det er nok bare deg. Det er helt naturlig at du gjør husarbeidet når han jobber og tjener pengene som gir deg mat på bordet og klær på kroppen. Du burde nok heller sette mer pris på mannen din og skjemme han bort litt. Det er jo på en måte det han gjør når han bruker masse penger på deg fordi du går rundt og dingler. Reidun
Gjest Poirot Skrevet 12. september 2003 #4 Skrevet 12. september 2003 Uansett bør dere dele på det i ferier, for hjemmeværende skal heller ikke jobbe 52 uker i året.
Gjest Lea Skrevet 12. september 2003 #5 Skrevet 12. september 2003 Jeg synes absolutt at han kan gjøre LITT hjemme, selv om du tar hovedrengjøring o.l. Han bør kunne sette på en vaskemaskin, rydde inn/ut av oppvaskmaskin og rydde opp etter seg selv. Her i huset jobber begge to. Tror at det er ganske jevnt fordelt, bortsett i fra at han ikke vasker klær og lager mat . Også gjør han ikke ting "bra nok", så jeg må fly etter med kost og fille.
monja Skrevet 12. september 2003 #6 Skrevet 12. september 2003 Vi jobber begge to, og vi fordeler husarbeidet rimelig likt. Men siden jeg vasker til daglig forbarmer han seg som regel over meg der Så jeg vasker klær og han lager mat.....
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #7 Skrevet 12. september 2003 Så lenge du går hjemme må du se på det som en heldagsjobb. No trenger en jo ikke hele dagen til husarbeid da... Tar man litt hver dag så blir det jo ikke mye. Så lenge han er på jobb så synes jeg det er urimelig at han skal komme hjem å gjøre det du kunne ha gjort på dagen. Selfølgelig skal han bidra med sitt i helger / kvelder slik at dere får fritid sammen.
Gjest sunshine-t Skrevet 12. september 2003 #8 Skrevet 12. september 2003 han bruker masse penger på deg fordi du går rundt og dingler. Reidun bruker penger på meg..? unnskyld meg.. men hva vet du om jeg ikke har penger eller ei? det var faktisk ikke det tråden handlet om... uansett... sånn er det på heltid. jeg tar alt..
Marianne Skrevet 12. september 2003 #9 Skrevet 12. september 2003 Jeg har gått hjemme med ungene i ni år og vi har delt på ting. Jeg har selvfølgelig gjort mye mer enn han, men han har da måttet være med han og. Det er ikke bare for å kose seg en går hjemme heller da. Det er arbeid med en liten, sånn er det bare. Man sover seg ikke akkurat gjennom dagen.
Kaktus Skrevet 12. september 2003 #11 Skrevet 12. september 2003 Vi jobber heltid begge to og prøver å dele det omtrent likt. Men jeg må nok innrømme at jeg er utrolig heldig - for det hender OFTE at jeg kommer hjem fra jobb til strøken og nyvasket leilighet...
Gjest sunshine-t Skrevet 12. september 2003 #12 Skrevet 12. september 2003 kaktus heldig du!! *drømmer*
VesleBråka Skrevet 13. september 2003 #13 Skrevet 13. september 2003 Jeg synes ikke han skal fritas 100% for husarbeid fordi du er arbeidsledig. Du passer jo ungen, dere slipper utgifter til barnepass. Du er også arbeidssøkende(?) og skal bruke litt tid på det. Forøvrig synes jeg ikke synd på noen om de må hjelpe til med å rydde av bordet etter middag osv.. Du er da ingen tjener. At du tar mest av husvask osv. er kanskje naturlig hvis ikke ungen krever deg vanvittig mye.
Manon Skrevet 13. september 2003 #14 Skrevet 13. september 2003 Vi jobber begge to og deler husarbeidet likt mellom oss. Slik som det er blitt er det han som gjør mest på kjøkkenet, mens jeg rydder mer i resten av leiligheten. Synes absolutt at mannen din også må ta i et tak, mange ser jo på å være hjemme med barn som en fulltidsjobb i seg selv.
bluebird Skrevet 13. september 2003 #15 Skrevet 13. september 2003 Det er nok bare deg. Det er helt naturlig at du gjør husarbeidet når han jobber og tjener pengene som gir deg mat på bordet og klær på kroppen. Du burde nok heller sette mer pris på mannen din og skjemme han bort litt. Det er jo på en måte det han gjør når han bruker masse penger på deg fordi du går rundt og dingler. Reidun Må bare si at jeg ble utrolig provosert av det innlegget der. :evil: Selv om det kun er den ene parten i et forhold som har en jobb utenfor huset, så betyr ikke det at den andre "går rundt og dingler"! Og hvorfor skal huset og alt husarbeidet være helt fritatt fra den som er på jobb om dagen?? Den personen bor da like mye i huset! Enig med deg, sunshine-t: den som er hjemme tar seff mest, men den som er på arb om dagen bør også ta i litt.
*Lavendel* Skrevet 13. september 2003 #16 Skrevet 13. september 2003 Det er nok bare deg. Det er helt naturlig at du gjør husarbeidet når han jobber og tjener pengene som gir deg mat på bordet og klær på kroppen. Du burde nok heller sette mer pris på mannen din og skjemme han bort litt. Det er jo på en måte det han gjør når han bruker masse penger på deg fordi du går rundt og dingler. Reidun Jeg er glad for at samfunnet IKKE fungerer på denne måten!! Vi lever da vitterlig i 2003!!!! Kjenner meg sint nå! :evil: Det jeg egentlig skulle si er at jeg syns det er greit at den som er hjemme mest, men jeg syns det er fornuftig at også den som jobber gjør litt, trenger ikke sitte på ræve hvis det trengs å støvsuges f.eks. Hos meg er det desverre omvendt. Sambo er hjemme og gjør ingenting mens jeg jobber (har 2 jobber) og gjør ALT hjemme.....(har 3 barn)....
Gjest sunshine-t Skrevet 13. september 2003 #17 Skrevet 13. september 2003 godt det er noen som ser det min vei også.. :-? hadde han gjort litt sånn av og til skulle jeg ikke sagt noe.., men..
Gjest Madam Felle Skrevet 13. september 2003 #18 Skrevet 13. september 2003 Mener han kan hjelpe til med barna når han kommer hjem, for ellers blir det urretferdig fordeling om du skal ha ansvaret for hus og barn, mens han går på jobben er ferdig etter 7 1/2 time arbeid. Barna krever mer enn 7 1/2t arbeid pr dag, for en må være der hele tiden for dem. Når det gjelder husarbeid mener jeg du kan ta deg av det siden du går hjemme.
VesleBråka Skrevet 14. september 2003 #19 Skrevet 14. september 2003 Hva inkluderer husarbeid da? Løpe etter ham for å plukke sokker og underbukser opp fra gulvet og putte de i skittentøyet? Rydde vekk skitne kopper etter ham etter måltider? Jeg mener absolutt ikke at hun skal gjøre dette ivertfall. Om hun har hovedansvar for klesvask og gulvvask osv. er en annen sak.
Kittykat Skrevet 14. september 2003 #20 Skrevet 14. september 2003 Det er nok bare deg. Det er helt naturlig at du gjør husarbeidet når han jobber og tjener pengene som gir deg mat på bordet og klær på kroppen. Du burde nok heller sette mer pris på mannen din og skjemme han bort litt. Det er jo på en måte det han gjør når han bruker masse penger på deg fordi du går rundt og dingler. Jeg er hjemmeværende med to barn, snart 3. Jeg har tatt ALT husarbeidet så langt. Og nå er jeg rett og slett lei. Selv om han jobber og tjener penger som vi ALLE bruker, ikke bare jeg, så betyr det ikke at han skal fritas for husarbeid når jobben hans er over for dagen. Han får værsågod være med å rydde opp etter ungenes leggetid, ta ut av oppvaskemaskinen, brette klær osv. Han bor her like mye som oss andre og da får han også ta i et tak. Han dør ikke av den grunn. Min jobb tar aldri slutt. Hans tar slutt når han går fra jobben sin. Greit nok at mesteparten faller på meg, men han trenger ikke å plassere rompen sin foran tv/datamaskinen bare fordi han er ferdig på jobb. Nei, han kan hjelpe til med barna, middagen, litt rydding, ta ut av oppvaskemaskinen f eks o.l. Vi lever i 2003 tross alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå