Gå til innhold

Sydenferie for første gang

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært på Sydenferie før faktisk. Har alltid valgt storbyferie og lignende. Men nå er både jeg og mannen totalt utslitte av et voldsomt press i arbeidslivet det siste året. Mye overtid, så godt som ingen fritid (men særlig mye penger er det ikke til overs, de har gått til å betale ned på gjeld).

Så nå skal vi unne oss en skikkelig avslapningsferie der vi skal gjøre minst mulig og bare kose oss i sola. Vi ser for oss late dager der vi sover lenge, ligger på stranda, tusler litt tur sammen og spiser enkel mat.

Hvor mye penger må man regne i lommepenger for en sånn tur pr uke? Vi skal altså ikke på noen utflukter, skal ikke shoppe og ikke feste. Men mat må man jo ha. Og hva ellers kan man ikke velge bort?

Jeg vet det vil variere ettersom hvor man reiser, men svar ut fra det du kjenner til og fortell hvor du var og hva som er minstesum du mener man trenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mat der lokalbefolkningen spiser, den er ofte mye billigere enn den overprisede maten de selger i turistgrytene. :jepp:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har vært i Hellas har jeg vel gjerne brukt +/- 2-3000 på to uker. Men jeg pleier bare å kjøpe et rundstykke til frokost, kanskje et til lønsj, evt noe frukt/snacks og så en enkel middag(gresk salat/souvlaki e.l). Og som regel bare vann til drikke...

Gjest padawan
Skrevet

på feriene mine ligger jeg på mellom 1200 og 1400 Euro på tre uker. disse inkluderer alt fra bo, reise, muséum, alt av mat og litt festing. hvis dere legger dere på 5000 i uken tror jeg dere kan leve veldig bra.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ferierer på Kreta hvert år. Inntil i fjor har dette vært en budsjettferie der jeg har måttet klare meg med et på forhånd fastsatt og svært stramt budsjett. Dette budsjettet har vært kr 500 / dag (ca 50 euro/dag).

For dette budsjettet har jeg kunnet:

Leie solstol hver dag - 2-3 euro

Spise middag ute hver dag - 15-20 euro (med 1 øl til maten, uten dessert)

Drikke 2-3 drinker ute på bar - 5-7 euro pr drink

Spise frokokst på rommet (leilighet) alle dager

Spise lunsj på restaurant ca 3 av dagene og lunsj på rommet resten

Leie safe til verdisaker hele uken

Og da har jeg hatt rikelig med penger - dvs. at jeg ikke har måttet vurdere om jeg skal gjøre det eller det.

Hvis budsjettet økes til kr 1000 pr dag (fra og med i fjor) blir det følgende endringer:

Aircondition på rommet hele uken

Lunsj hver dag på restaurant

Moderat shopping og / eller utflukt

Jeg vil gjerne understreke at for de 500 / dag hadde jeg en helt utmerket ferie og savnet absolutt ingenting men at jeg nå har litt bedre råd betyr at jeg unner meg litt mer luksus på turen.

Skrevet

I Tyrkia betaler man i allefall med Lire, selvom turistnæringen ønsker mans kal betale med euro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...