Gå til innhold

hvor får du bøkene dine fra?  

39 stemmer

1. 1. hvor får du bøkene dine fra?

• jeg kjøper alle bøkene mine nye på bokhandler/nettbutikk
      13
    • jeg kjøper brukte bøker
      0
    • jeg kjøper både brukte og nye bøker, jeg bryr meg ikke om hvor de kommer fra
      14
    • jeg låner bøkene jeg leser på biblioteket
      9
    • jeg låner av venner o.l.
      0
    • jeg bruker e-bok
      3

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg ser at mange som meg liker og lese bøker og jeg bare satt og funderte på,hvor får dere bøkene deres fra? :jepp:

selv har jeg alltid lånt på biblioteket eller kjøpt de nye på bokhandleren MEN så kom jeg over finn.no og så hvilke priser folk de selger de ofte lite/ikke brukte bøkene sine for og fant fort ut, hvorfor ikke kjøpe dem der?

jeg har selv en drøm om og få en stor bibliotek hylle i stua mi så det passet perfekt!

Endret av ^me^
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjøper alle bøkene jeg leser fordi utvalget på biblioteket er veldig dårlig når jeg kun leser på engelsk. Mesteparten av det jeg kjøper er nytt, men å kjøpe brukt gjør meg ingenting det heller.

Jeg kjøper også alle bøkene mine på nettet, ikke i bokhandler.

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

Jeg kjøper det aller meste nytt, på nettet. Hender jeg av og til bruker biblioteket, burde bli flinkere til det, for bruker mye penger på bøker... Hadde ikke gjort meg noe å kjøpe brukt, utenom favorittbøkene når jeg samler serier og slikt. Har også arvet en del bøker.

Skrevet

90% av bøkene jeg kjøper er ebøker på nettet, så skulle ønske ebøker var et alternativ i spørreundersøkelsen.

Skrevet

jeg låner bøker på biblioteket, enkelt og greit. Bestiller bøkene som jeg vil lese på nett og henter dem på biblioteket synes det er veldig greit.

Liker ikke å lese bøker fler ganger (leser som regel krim, blir litt kjedelig når man vet hvem som er morderen)...

Skrevet

Jeg kjøper både nye og brukt bøker. De nye kjøper som regel på nettet, men også på bokhandler men da som regel fordi de er på tilbud. Brukte bøker kjøper jeg på loppemarkeder, kommer alltid hjem med en pose med bøker når jeg har vært på loppis.

Skrevet

90% av bøkene jeg kjøper er ebøker på nettet, så skulle ønske ebøker var et alternativ i spørreundersøkelsen.

det kom jeg rett og slett ikke på, har bare hørt navnet 1 gang før lol, skal legge den til:) vet ikke selv helt hvordan e-bok fungerer :sjenert: kan ikke noen forklare hvordan e-bok fungerer for slike som meg som ikke helt følger med? :sjenert:

Skrevet

Hvorfor i alle dager er lagt inn et "hva så?det står det samme i dem?!" etter alternativet for å kjøpe brukte bøker? Er det liksom noe man må forsvare ekstra?

Jeg har en salig blanding av alle alternativene, pluss noe digitalt. Umulig å velge ett alternativ :)

Skrevet

Jeg kjøper de fleste bøkene i bokhandel, nett eller gjennom bokklubb. Jeg er også en av de som ønsker å ha alle bøkene som jeg leser :)

Skrevet

det kom jeg rett og slett ikke på, har bare hørt navnet 1 gang før lol, skal legge den til:) vet ikke selv helt hvordan e-bok fungerer :sjenert: kan ikke noen forklare hvordan e-bok fungerer for slike som meg som ikke helt følger med? :sjenert:

Er ikke verre enn at du har boka liggende på pc-en. :) Jeg har flere bøker i pdf format for eksempel. Jeg kan dog ikke fordra e-bøker, hele kosen med å lese blir borte synes jeg, når man ikke kan ha boka i fanget, krølle seg opp i sofaen og kose seg. Blir bare ikke det samme å lese på pc.

Skrevet

Er ikke verre enn at du har boka liggende på pc-en. :) Jeg har flere bøker i pdf format for eksempel. Jeg kan dog ikke fordra e-bøker, hele kosen med å lese blir borte synes jeg, når man ikke kan ha boka i fanget, krølle seg opp i sofaen og kose seg. Blir bare ikke det samme å lese på pc.

aha, da skjønner jeg, ja jeg er så enig så enig..

jeg liker og ha boka med meg over alt..jeg ser den i sofaen når jeg kjeder meg eller bare vil slappe av, etter at jeg har lagt meg leser jeg til jeg blir trøtt, tar den med meg i veska når jeg vet at jeg må vente på noe.

jeg synes at vanlige bøker er old school, men det beste:)

Skrevet

aha, da skjønner jeg, ja jeg er så enig så enig..

jeg liker og ha boka med meg over alt..jeg ser den i sofaen når jeg kjeder meg eller bare vil slappe av, etter at jeg har lagt meg leser jeg til jeg blir trøtt, tar den med meg i veska når jeg vet at jeg må vente på noe.

jeg synes at vanlige bøker er old school, men det beste:)

Enig i alt ovenfor! Og spenningen når det kommer en ny bok, pakke den ut, kikke på omslaget for første gang, knirkingen i ryggen når den blir åpnet for første gang, tilogmed lukten av papir i nye bøker liker jeg. (Boknerd, jeg? :fnise: ) Og når det er skikkelig høst ute, sette seg i en god og varm lenestol foran peisen, med ullteppe, tøfler, en stor kopp te og boken du har ventet på. Da er jeg fornøyd!

Jeg liker å ha bokhyller fulle av bøker, og elsker bøker som ser dekorative ut i hyllen (kjøpte f.eks. dobbelt opp av de første hp bøkene fordi voksen versjonen var så fin, og ville ha fullt sett av den i hyllen... :sjenert: ).

Gjest *Mim*
Skrevet

Det meste kjøper jeg hos den lokale bokhandleren. Låner noe, får noe og kjøper også på antikvariater.

Skrevet

Ingen e-bøker på meg, foreløpig. Jeg har lest noen bøker på nettet, for det finnes en del materiale som forfatterne selv har lagt ut, gratis, men det blir liksom ikke det samme som å ha den fysiske boken selv.

Amazon tjener bra på meg. Jeg har nettopp fått en svær pakke, og gleder meg som en unge til fridagene i påsken.

Skrevet

Jeg er sånn "litt av alt" :)

Skjønnlitteratur kjøper sjeldent nytt for egne penger, ønsker meg heller til jul/bursdag. Låner mye både på bibliotek og caféer, og kjøper det meste på fretex/brukthandel.

Pensum bøker blir kjøpt nye om planen er å lese hele boka + skrive i den, men låner også. I tillegg så leser jeg f.eks. stortingsmeldinger og endel annet pensum på nett eller laster ned pdf.filer. Jeg kan selvsagt skrive disse ut, og det gjør jeg også om jeg må bruke boka/pensumet på den måten at jeg vil notere og markere i den.

Skrevet

Norske ebøker får du kjøpt på digitalbok.no, men du må ha en ebokleser for å lese de. Ebøker er gjerne billigere enn den fysiske varen. Å lese bøker på en ebokleser er faktisk mer behagelig enn å lese en fysisk bok fordi en ebokleser har mindre gjenskinn, man kan kjøpe ordbøker og slo opp ord man ikke forstår, og man kan endre tekststørrelse. I tillegg så har man så mange bøker man bare kan drømme om tilgjengelig på en leseplate (vi snakker om tusenvis av bøker). Perfekt å reise med.

Engelske ebøker kan man få kjøpt på f.eks. fictionwise.com.

Når man har en ebokleser blir det gjerne slik at man blir selektiv på hvilke fysiske bøker man har i bokhylla. Man kjøper inn de bøkene man virkelig verdsetter og putter de i bokhylla. Jeg for min del har mest fagbøker i bokhylla (fordi leseplatene er ikke gode nok for fagbøker enda).

Skrevet (endret)

Jeg bruker e-bøker på lesebrett. Lesebrettet bruker en skjermteknologi som heter e-ink, og dte er slettes ikke så ulikt vanlig papir. Det er ikke baklys på skjermen, så jeg trenger vanlig leselys. I min mening er lesebrettet mye bedre for øynene enn en skjerm med baklys. Så å krølle seg opp i sofaen med en god bok og en kopp te er ikke noe problem. Jeg slipper til og med å sette fra meg koppen for å bla til neste side. ;)

Bøkene skaffer jeg i nettbutikker, det er sjelden et problem å finne det jeg vil ha siden jeg i all hovedsak leser på engelsk.

Ja, forresten, batteriet på lesebrettet holder i rundt to uker ved normal bruk, så det er ikke akkurat plagsomt mye lading som må til.

Endret av Zzyzx
Skrevet

På nettet, i bokhandleren, hos fretex, på loppemarked og låner hos venner :) U name it.

Skrevet

www.haugenbok.no, www.bokkilden.no, www.cdon.com og i bokhandelen. Var i mange år medlem i ulike bokklubber, men kutta det ut, for jeg er usedvanlig flink til å glemme å avbestille. Jeg må, som andre her sier, eie bøkene jeg leser. Har stor glede av å eie bøker og ha muligheten til å lese dem om igjen. Har forresten aldri tenkt på finn.no, det skal jeg sjekke ut her og nå :)

Skrevet

Jeg kunne ha avgitt flere svar, jeg kjøper bøker , både fra butikk og nettbutikk, både brukt og nytt, og i tillegg låner jeg hos både venner og bibliotek :sjenert: Jeg er nemlig en lesehest :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...