Rexina Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Hei alle sammen:) Har blitt helt bitt av leserbasillen, og lurer på hva deres topp 5 bøker er! Skriv gjerne litt om hvorfor de fenget deg!
^^Belle^^ Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 1. Harry Potter and the Goblet of Fire - J.K. Rowling. Egentlig hele serien, men denne er min favoritt. J.K. Rowling har skapt en eventyrverden som jeg skulle ønske jeg var en del av. Historien, karakterene og rett og slett måten bøkene er skrevet på er det som fenger meg. 2. Codex Alera - Jim Butcher. Dette er en serie på 6 bøker; Furies of Calderon, Academ's Fury, Cursor's Fury, Captain's Fury, Princeps' Fury og First Lord's Fury. Grunnen til at disse fenger meg er fordi de ikke ligner på andre fantasyserier rundt omkring. Dette er hard core action og krig, og lite jomfruer i nød som det har en tendens til å være i klassiske fantasyverk. 3. Eragon - Christopher Paolini. Ringenes Herre light. Og drager. Det fenger meg. 4.Whispering to Witches - Anna Dale. En magisk historie om vennskap, magi og vinteren. 5. Memoirs of a Geisha - Arthur Golden. Et helt fantastisk historisk blikk inn i en annen kultur.
Gjest Katee Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 1. The Lord of the Rings, J.R.R. Tolkien: Ble hektet for ca. 10 år siden og nå leser jeg den minst en gang i året. Syns hele stemning er magisk. 2. The Silmarillion, J.R.R. Tolkien: Litt tyngre enn Ringenes Herre, men like magisk 3. Night Watch, Sergei Lukyanenko: Russiske vampyrer Oh yeah! 4. The Hobbit, J.R.R. Tolkien: Okei, kanskje litt hekta på Tolkien?! 5. ? Hmm, venter fortsatt på en skikkelig god bok...
^me^ Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 (endret) 1. ikke uten min datter 2. bare en datter 3. idas dans 4. hard asfalt 5. jeg velger og leve ja jeg elsker bøker som har sanne historier fra virkeligheten, hvorfor? Fordi at slike bøker får deg til og tenke på hvor syk verden egentlig er og får deg til og tenke på hvor godt du egentlig har det imens du sitter og leser boken godt under teppet i sofaen eller trygt og godt under dyna i den gode og trygge senga di. De er fryktelig sanne,hjerteskjærende og får deg til og åpne øynene på enkelte ting. Endret 27. mars 2010 av ^me^
Anglofil Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 1. The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro 2. Jane Eyre av Charlotte Brontë 3. North & South av Elizabeth Gaskell 4. Bleak House av Charles Dickens 5. Pride & Prejudice av Jane Austen Mvh Yvonne
Lapetos Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Vanskelig å koke det ned til fem, men jeg skal prøve. Og - jeg strekker reglene litt ved å regne en bokserie som en bok Delt førsteplass: "Gobi-serien" av Tor Åge Bringsværd, og Ker shus av Tor Åge Bringsværd. Gobi-serien er gripende, fantastisk bra skrevet, utrolig interessant lesning, og omhandler en historisk tid som jeg generelt er veldig fascinert av. Leste alle fem bøkene på litt under en uke, og har siden det lest alle sammen tre ganger til. Ker Shus er science fiction, satirisk, samfunnskritisk, humoristisk, dyster, fantasifull, og fantastisk velskrevet. Gripende, gripende greier. Andreplass: Tora-trilogien, av Herbjørg Wassmo. Noe av det beste og mest rørende jeg har lest av nyere norsk litteratur. Delt tredjeplass: The hobbit, og Lord of the rings, J.R.R. Tolkien. Trenger vel ingen introduksjon? Fjerdeplass: Fear and loathing in Las Vegas, av Hunter S. Thompson. Ren og skjær galskap, fra ende til annen. Leste den ut på en dag, og lo meg sanseløs på annenhver side. Delt femteplass: Animal farm og 1984 av George Orwell - fantastisk sci fi, nydelig satire, og vidunderlig samfunnskritikk - som skremmende nok ikke er så langt fra sannheten. Og Good omens, av Neil Gaiman og Terry Pratchett - Satans sønn er født, apokalypsen er over oss, og det er overhodet ikke hva vi forestilte oss det ville være. Skammelig morsom!
MissStiles Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 1. Cecelia Ahern - PS. Jeg elsker deg (ELSKER denne boka) 2. Denise Rudberg - venninnen (egentlig alle bøkene som hun har skrevet er bra) 3. Hanne-Vibeke Holst - Thereses tilstand (3 bøker i denne serien) 4. Allison Pearson - Jeg fatter ikke hvordan hun får det til 5. Sophie Kinsella - shopoholiker bøkene (morsom!!) Jeg er veldig glad i romaner. Dette var de bøkene jeg kan på først når jeg så i bokhylla mi nå.
x303 Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 1) War Junkie (John Steele) 2) A memoir (Clarissa Eden) 3) Mor og fars historie (Edvard Hoem) 4) To kill a mockingbird (Harper lee) 5) The Book Thief (Marcus Zuzak)
^me^ Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 1. Cecelia Ahern - PS. Jeg elsker deg (ELSKER denne boka) er denne bedre enn filmen?
Logikk Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 I tilfeldig rekkefølge: - The Stranger av Albert Camus - 1894 av George Orwell - Markens Grøde av Knut Hamsun - The importance of being Ernest av Oscar Wilde - Slaugtherhouse 5 av Kurt Vonnegut
Gjest Bond Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 (endret) I noe tilfeldig rekkefølge (og med litt juks, klarer ikke 5!): Huxley - Den vidunderlige nye verden Orwell - 1984 Dostojevski - Straff og forfølgelse Forbrytelse og straff Remarque - Intet nytt fra vestfronten Keurac - På kjøret Asimov - Foundation-serien Hesse - Glassperlespillet Hasek - Den tapre soldat Svejk og hans eventyr i verdenskrigen ... og det meste av G. Greene.. Tror jeg.. jeg klarer aldri å velge Endret 28. mars 2010 av Bond
Lapetos Skrevet 28. mars 2010 #12 Skrevet 28. mars 2010 Dostojevski - Straff og forfølgelse Er det en nyere/eldre oversettelse av "Forbrytelse og straff", eller er det en dostojevski-roman jeg ikke har hørt om ennå?
Gjest Bond Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 (endret) Er det en nyere/eldre oversettelse av "Forbrytelse og straff", eller er det en dostojevski-roman jeg ikke har hørt om ennå? Har aldri lest den på norsk og har heller ikke boken på norsk, så oversettelsen av tittelen gikk nok litt fort der forfølgelse i stedet for forbrytelse, av alle ting (!) (det bare viser at selv om man tror man kan norsk bra nok, kan det skje litt... moro) Endret 28. mars 2010 av Bond
cilipili Skrevet 29. mars 2010 #14 Skrevet 29. mars 2010 - Tusen strålende soler av Khaled Hosseini - Veronika vil dø av Paolo Coehlo - Frelseren av Jo Nesbø - Snømannen av Jo Nesbø - Tyskerungen av Camilla Lackberg
cilipili Skrevet 29. mars 2010 #15 Skrevet 29. mars 2010 1. Cecelia Ahern - PS. Jeg elsker deg (ELSKER denne boka) er denne bedre enn filmen? Jeg synes de er like forutsigbare og kjedelige begge to. Leste boka nesten ferdig, og tenkte jeg heller skulle se filmen da jeg ble skikkelig lei boka. Kunne like gjerne latt være. Med begge deler
Amys Skrevet 30. mars 2010 #16 Skrevet 30. mars 2010 Litt vanskelig å velge ut bare 5 ... men disse er de jeg kommer på nå: -George R.R. Martin - A Song of Ice and Fire (fantastisk bra fantasyserie, består hittil av 4 bøker) -Johann Borgen - Lillelord (Vet ikke hvorfor jeg liker bøkene, bare gjør det ) -George R.R. Martin - Isdragen (Nydelig historie, egentlig en barnebok) -George Gamow - The world of Mr. Tompkins ("skjønnlitterær" fremstilling av moderne fysikk) -Arthur C. Clarke og Gentry Lee - Rama-serien (science fiction-serie, utrolig fengende selv om jeg blir irritert på alle de teite menneskene )
The Kitten Skrevet 30. mars 2010 #17 Skrevet 30. mars 2010 Det er vanskelig å velge kun fem bøker, men jeg tror det må bli: "Tatt av Vinden" av Margaret Mitchell "Røtter!" av Alex Hayley "Ett skritt etter" av Henning Mankell "Robinson Crusoe" av Daniel Defoe "Memories of a Geisha" av Arthur Golden
sjøhest Skrevet 30. mars 2010 #18 Skrevet 30. mars 2010 Veldig vanskelig å svare på, men: 1. Tusen strålende soler av Khaled Hosseini - Fordi det er en hjerteskjærende, troverdig historie om et sterkt vennskap mellom to kvinner. 2. Øya av Victoria Hislop - Fordi den var interessant og lærerik ift Lepra, og fordi historien var vakker. 3. Kjærlighet av Hanne Ørstavik - Fordi den var spesiell og urovekkende. 4. Den trettende fortellingen av Diane Setterfield - Fordi den var spennende klassisk roman om familiehemmeligheter, historiefortelling og bøkenes magi. 5. Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafon - Kjempebra språk, ble rett og slett bergtatt i begynnelsen, boken er spennende og vakker.
Asmi Skrevet 30. mars 2010 #19 Skrevet 30. mars 2010 Egentlig tilfeldig rekkefølge men: 1: Mesteren & Margarita av Mikhail Bulgakov 2: Vindenes Skygge av Carlos Ruiz Zafon, denne er helt fantastisk!! 3: Bøkene om Innhaugfolket, av Anne Karin Elstad, 4: Veronica vil dø av Paolo Coelho 5: øya av Victoria Hislpo
virw Skrevet 30. mars 2010 #20 Skrevet 30. mars 2010 I tilfeldig rekkefølge: Lord of the RingsPride and PrejudiceIdas DansInterview with the VampireHitchikers Guide to the Galaxy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå