Gjest gloria Skrevet 27. mars 2010 #1 Skrevet 27. mars 2010 Har noen her inne tatt dette som et årsstudium,eller kjenner noen som har? Skulle likt og visst litt mer om dette faget. Hvorvidt det er interessant eller ei, hvilke emner det berører osv?
Gjest tash Skrevet 27. mars 2010 #2 Skrevet 27. mars 2010 Nå skulle jeg akkurat skrive en post om dette. Har sett på bachelor i medievitenskap på NTNU, men så har jeg lest litt blandede ting om studiet. Hvis noen har erfaring med dette studiet, så hadde det vært strålende å få høre fra dere!
fink Skrevet 27. mars 2010 #3 Skrevet 27. mars 2010 (endret) Edit. Jeg skrev feil! Blandet medievitenskap med filmvitenskap. Beklager Endret 27. mars 2010 av fink
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har tatt medievitenskap ved UiB. Synes det er et interessant fag, særlig siden det er tverrfaglig og trekker på teori og metode fra både humaniora, psykologi og samfunnsvitenskap. Selv så synes jeg den samfunnsvitenskapelige delen er mest interessant, og hadde kanskje valgt statsvitenskap eller sosiologi om jeg skulle studert om igjen. Men det er for all del spennende med tekstanalyse (noen synes jo dette er mest spennende, særlig om de er veldig interessert i f eks film), mediehistorie og spørsmål om medier og identitet. Man kan jo sette sammen bacheloren litt selv og velge det man synes er mest interessant. I tillegg til at det har vært et interessant studium (og ikke minst ganske lett og liten arbeidsmengde, noe som betyr et spennende studentliv og, hehe), så føler jeg at jeg kan veldig mye om forskjellige felt sånn generelt. Har lest flere store filosofer, samfunnsvitere, sosiologer og psykologer i mine studier. Godt for allmenndannelsen, rett og slett =) Men det kan vel sies om de fleste studier. Det er et veldig lite matnyttig fag da, det kvalifiserer ikke for noen spesielle yrker eller stillinger - kanskje bortsett fra forskning eller undervisning. Om du har noen spesifikke ambisjoner i livet så MÅ du arbeide med noe relevant på siden av studiene. Vil du inn i kulturpolitikk så få deg et styreverv på siden, vil du inn i journalistikk så jobb i studentavisa osv. Bacherloren i seg selv er verdt lite, og et årsstudium er ikke verdt noe. Du får kunnskap og et koselig studieår, men ikke noe arbeidsgivere vil rope hurra for.
Nemesis Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har tatt de fleste emnene i medievitenskap på UiB. Da har man vært innom medier og institusjoner, hvem som eier mediene osv. Man ser på kringkastingshistorie og pressehistorie osv. Jeg synes fagene var helt greie, veldig enkle. Grunnen til at jeg kanskje ikke er den beste til å svare her er vel fordi jeg ikke interesserte meg like mye som andre på dette studiet, siden det ikke var dette jeg egentligt ville studere. Men kan nå si det at fagene ligger veldig opp til dagen, altså at man vet mye om medievitenskapen før man begynner på studiet. Noe som da kan være en fordel for da blir det ikke noe vanskelig!
Gjest AnonymBruker Skrevet 29. mars 2010 #6 Skrevet 29. mars 2010 Jeg har et grunnfag i medievitenskap, og tja - jeg var nok ikke så veldig engasjert... men det skyldes kanskje at faget mest var noe vi var "tvunget" til å ta i forbindelse med en mer praktisk bachelor Mange av emnene som berøres er interessante og forsåvidt viktige skal en være en bevisst samfunnsdeltaker, men en går jo ikke så veldig i dybden. Faget er heller ikke så matnyttig, selv med master i medievitenskap vil jeg tro mange sliter med å få relevant jobb. Men i kombinasjon med andre emner er det jo et nokså viktig perspektivfag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå