Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor midt mellom en fire felts motorvei og en annen hovedvei med 60-sone. Det er utrolig mye støy fra disse bilveiene døgnet rundt, og for en stund siden sendte jeg inn søknad til Statens Vegvesen om støyskjerming. Vi fikk avslag på søknaden fordi det etter deres beregninger ikke var nok støy til å få støyskjerming.

Hva slags beregninger er det? Når vi bor mellom 2 hovedveier... Hvordan er det mulig å få mer støy liksom? Jeg er litt fortvilet, og lurer på hva vi skal gjøre nå. Noen som vet noe om slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel Statens Vegvesen du må spørre om dette.

Neste spørsmål: hvis dette var et problem, hvorfor flyttet du dit i utgangspunktet. Dersom du har kjøpt en leilighet etter at støyen er oppstått skal jo dette problemet reflekteres i prisen. Dersom du har kjøpt leilighet før støyen har oppstått skal du vel ha fått nabovarsel med mulighet for innsigelse?

Skrevet

Det er vel Statens Vegvesen du må spørre om dette.

Neste spørsmål: hvis dette var et problem, hvorfor flyttet du dit i utgangspunktet. Dersom du har kjøpt en leilighet etter at støyen er oppstått skal jo dette problemet reflekteres i prisen. Dersom du har kjøpt leilighet før støyen har oppstått skal du vel ha fått nabovarsel med mulighet for innsigelse?

Vi bor på gård, mannen min er odelsgutt:)

Gjest Spinell
Skrevet

Hva slags beregninger er det? Når vi bor mellom 2 hovedveier... Hvordan er det mulig å få mer støy liksom? Jeg er litt fortvilet, og lurer på hva vi skal gjøre nå. Noen som vet noe om slikt?

Støyberegninger blir gjort på grunnlag av trafikktellinger og trafikksammensetningen på vegene som passerer dere.

Støybelastningen dere utsettes for avhenger av antall biler som passerer per døgn, og hvor stor andel tungtrafikk det er. Disse dataene framkommer av trafikktellinger, som blir gjennomført med ujevne mellomrom. Tallene brukes deretter i en beregningsmodell, der terreng, bebyggelse og annet også inngår, slik at en får fram et rimelig riktig støykart. Ta kontakt med Statens Vegvesen for å få nærmere forklaring om hvor langt under støygrensene dere ligger, og spør samtidig om alderen på trafikktallene i beregningene. Hvis tallene er gamle, kan trafikken ha økt mer enn beregningene har tatt høyde for, slik at beregnet desibelnivå er for lavt.

Spør for sikkerhets skyld om begge vegene er tatt med i beregningene...

Skrevet

Takk for svar :) Har nå formulert et nytt brev til de. Motorveien går til Oslo, så det er jo sykt mye trafikk...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Har nå formulert et nytt brev til de. Motorveien går til Oslo, så det er jo sykt mye trafikk...

Hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg å lese her: Vegtrafikkstøy

Skrevet

Hvis du ikke allerede har gjort det, anbefaler jeg deg å lese her: Vegtrafikkstøy

Hm. Ikke så mye støy innendørs i boligen etter at vi satt inn dobbeltvinduer og isolerte i mellom... :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...