Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden alle er så redde for å si det de virkelig mener om religionen!

Tar du muslimers ord, eller studerer du koranen for å finne ut sannheten?

Er du bekymret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg kan ikke se at de har "vunnet", da jeg ikke kan se at det eksisterer noen form for kamp. Dvs, for de mest ekstreme anti-islamister og de mest ekstreme islamister så finnes det nok en form for kamp, men det er ikke slik for meg. Jeg er heller ikke redd for å si hva jeg mener om religionen, og jeg leser på muslimers ord, leser Koranen og faktisk studerer religion nå på Master-nivå. Nettopp fordi jeg synes dette er veldig interessan og spennende. :)

Det jeg er mest bekymret over er ikke islam. Eller ateisme. Eller kristendom. Det jeg er bekymret for er ekstremistene på hver sin kant som er aggressive og ensidige i sin motstand mot "de andre". Det er disse som er med på å polarisere debatten og å bygge opp et fiendebilde.

Skrevet

Er du bekymret?

Er det noen som er redde for å si noe negativt om Islam? Bortsett fra Tabris, altså?

Skrevet

Nei, jeg kan ikke se at de har "vunnet", da jeg ikke kan se at det eksisterer noen form for kamp. Dvs, for de mest ekstreme anti-islamister og de mest ekstreme islamister så finnes det nok en form for kamp, men det er ikke slik for meg. Jeg er heller ikke redd for å si hva jeg mener om religionen, og jeg leser på muslimers ord, leser Koranen og faktisk studerer religion nå på Master-nivå. Nettopp fordi jeg synes dette er veldig interessan og spennende. :)

Det jeg er mest bekymret over er ikke islam. Eller ateisme. Eller kristendom. Det jeg er bekymret for er ekstremistene på hver sin kant som er aggressive og ensidige i sin motstand mot "de andre". Det er disse som er med på å polarisere debatten og å bygge opp et fiendebilde.

Ekstremister som er villige til å bruke vold er vi alle bekymret over, men ja, som mann42 her sa, er det noen andre?

Skrevet

Er det noen som er redde for å si noe negativt om Islam? Bortsett fra Tabris, altså?

Vennligst hold deg for god til å legge ord i munnen min. Det er både løgnaktig og tarvelig.

Skrevet

Vennligst hold deg for god til å legge ord i munnen min. Det er både løgnaktig og tarvelig.

Det har jeg da heller ikke gjort. Jeg har bare antydet at du er veldig redd for å si noe negativt om Islam

Skrevet

Jeg har lest både i koranen og hadith. Det gjør meg ikke til noen ekspert selvfølgelig. Men det gjorde meg i hvert fall ikke til optimist. Jeg tror Europa står foran en kulturkollisjon så stor at de fleste ikke fatter det og de færreste er forberedt på. Det moderne Europa kolliderer med kulturer som sitter fast i 1000 tallets tankesett. En klankultur i stor skala, med det som Pat Condell kaller "violent desert dogma" som grunnlov.

Vi kan jo håpe at islam kan hoppe 1000 år fram i tid, eller vi kan risikere Joguslaviske tilstander i hele Europa om få år.

Skrevet

Jeg har lest både i koranen og hadith. Det gjør meg ikke til noen ekspert selvfølgelig. Men det gjorde meg i hvert fall ikke til optimist. Jeg tror Europa står foran en kulturkollisjon så stor at de fleste ikke fatter det og de færreste er forberedt på. Det moderne Europa kolliderer med kulturer som sitter fast i 1000 tallets tankesett. En klankultur i stor skala, med det som Pat Condell kaller "violent desert dogma" som grunnlov.

Vi kan jo håpe at islam kan hoppe 1000 år fram i tid, eller vi kan risikere Joguslaviske tilstander i hele Europa om få år.

Artig at du nevner Jugoslavia. Bosniske muslimer passer ikke så godt inn i skremmebildet. Og det var da også de kristne serberne som må bære den grøvste delen av ansvaret for at Jugoslavias sammenbrudd ble så voldelig som det faktisk ble.

Srebrenica ringer kanskje en bjelle?

Skrevet

Er du bekymret?

Jeg tar verken muslimers ord, eller studerer koranen for å finne sannheten. Jeg aksepterer at enkelte trenger å tro på pseudokunnskap for å takle livet, men klarer meg fint uten. Holdt i massevis at foreldrene mine tvang meg på søndagsskole for å høre om gud og alskens religionspropaganda.

Skrevet

jeg håper inderlig ikke det!!!

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

Jeg leser det gamle testamentet nå og blir lei meg rett og slett :( står så mye dritt der og henrettelser osv, det værste er at Gud ber den om å henrette osv. Har alltid trodd det sto finne ting i bibelen men tydeligvis ikke. Jeg har faktisk hørt det står bedre ting i Koranen, tror jeg skal lese Korann også for å skjekke hvem som er best. Jeg tror på Gud og Jesus, men lurer noen gang på om jeg tror på en annen gud enn den i bibelen.

Endret av Caylee
Skrevet

Er du bekymret?

Du har jo bare delvis rett da?! Ikke ALLE er redde for å si det de mener, men ja, svært mange er det.

En veldig modig venn av meg, var i debatt med en muslim for mange år siden. Muslimen påsto at Allah var det samme som vår Gud? Hvorpå h*n repliserte; "Nei, det er ikke sant. Din gud er en svart stein i mekka!" Da skjedde det noe merkelig. De brune øynene til muslimen skiftet farge og ble helt svarte! Jeg mener; køl bekksvarte! Og repliserte; " Det finnes dem, som ville drept deg for å si det der!"

Så ja, jeg mener å ha god grunn til bekymring!

Skrevet

Artig at du nevner Jugoslavia. Bosniske muslimer passer ikke så godt inn i skremmebildet. Og det var da også de kristne serberne som må bære den grøvste delen av ansvaret for at Jugoslavias sammenbrudd ble så voldelig som det faktisk ble.

Srebrenica ringer kanskje en bjelle?

Nei ingen kulturer eller samfunn er forskånet fra å begå grusomheter, det viser jo det forrige århundre til fulle. Når trykket fra et autoritært regime forsvant, og folkene på balkan ikke ville leve sammen så fikk vi også se de mørkeste sidene ved mennesket, ingen tvil om det. Som når tyrkerne fant ut at de ikke ville være multukulturelle lenger og utførte folkemord på 1,5 mill armenere og "byttet ut" 1,5 mill grekere mot 0,5 mill tyrkere.

Hva som skjer i Europa når verdier og tankesett fra en annen verden og en annen tid skal forenes med våre, vet vi ennå ikke. Jeg håper det går bra selvølgelig, men frykter at det indre spennet i samfunnene blir så stort at det ikke lenger er sammenhengkraft lenger.

Skrevet

Jeg leser det gamle testamentet nå og blir lei meg rett og slett :( står så mye dritt der og henrettelser osv, det værste er at Gud ber den om å henrette osv. Har alltid trodd det sto finne ting i bibelen men tydeligvis ikke. Jeg har faktisk hørt det står bedre ting i Koranen, tror jeg skal lese Korann også for å skjekke hvem som er best. Jeg tror på Gud og Jesus, men lurer noen gang på om jeg tror på en annen gud enn den i bibelen.

Nå er jeg ikke-troende og skal vokte meg vel for å si for mye om hvordan religiøse skrifter skal leses, men...

Bibelen kan vel leses som en sammenhengende historie, som også ikke kristne kan få noe ut av. Ikke at jeg skal skryte på meg at jeg har lest hele :). Det som står der er også skrevet av mennesker og skal fortolkes. Koranen er mye vanskeligere å lese. Det er ingen kronologi, så det er vanskelig å få sammenheng, versene er sortert etter lengde og ikke etter "hendelsesforløp". Det er gjentakelser og mye om helvete. Mitt inntrykk var at det var en enste lang helvetesprediken i beste Hallesby ånd. Koranen er etter tradisjonen skrevet av gud, og da blir det fort noe mindre rom for fortolkninger.

Skrevet (endret)

Nei ingen kulturer eller samfunn er forskånet fra å begå grusomheter, det viser jo det forrige århundre til fulle. Når trykket fra et autoritært regime forsvant, og folkene på balkan ikke ville leve sammen så fikk vi også se de mørkeste sidene ved mennesket, ingen tvil om det. Som når tyrkerne fant ut at de ikke ville være multukulturelle lenger og utførte folkemord på 1,5 mill armenere og "byttet ut" 1,5 mill grekere mot 0,5 mill tyrkere.

Hva som skjer i Europa når verdier og tankesett fra en annen verden og en annen tid skal forenes med våre, vet vi ennå ikke. Jeg håper det går bra selvølgelig, men frykter at det indre spennet i samfunnene blir så stort at det ikke lenger er sammenhengkraft lenger.

Konfliktene på Balkan og lignende, handler vel så mye om historisk hat som om noe som helst annet. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner deres historie særlig godt. Men av det lille jeg har fått med meg om forhistorien til Jugoslavia, så var de hardt rammet av muslimene under den ottomanske invasjonen på 1500-tallet. Kvinner ble voldtatt, og folk som ikke ville innordne seg og underkaste seg Islam, ble myrdet i hopetall. Så mange serbere ser på dagens muslimer som etterkommerne av dem som underkastet seg fienden, og bastardavkommet etter tyrkernes voldtekt av "deres" kvinner for mange hundre år siden.

Og muslimene i noen områder har sikkert lignende historier.

Og dette er folk som har utpreget gode historiske hukommelser. De forteller sine historier videre, de synger sangene sine, og folk vet utmerket godt hvorfor de hater folkene fra nabolandsbyen eller den ene eller andre slekten. De husker hvem som snøt hvem i en handel om et esel for 100 år siden, eller hvordan bruden ble ranet natten før bryllupet 8 generasjoner siden.

Resten av Europa har ikke den samme historiske ballasten, så det er ingen grunn til å trekke direkte paraleller.

Edit:

Men det betyr ikke at vi er noe bedre.

Det er fortsatt helt håpløst å sende tyske soldater på øvelser i Norge, og særlig Nord-Norge, pga 2. Verdenskrig.

Endret av Mann 42
Skrevet

Jeg mener alle har god grunn til å være redd, jeg leste og studerte koranen 3 år tilbake, tokk meg ett par måneder og forlot islam, de fleste har jo ikke studert koranen og de tror derfor koranen bare er enda en annen religion, men det er den ikke, det er en farlig ideologi, alle burdet lese koranen, det er ikke før da, dere vet hva dere står opp imot og hva dere burdet gjøre...

jeg er redd og blir enda mer redd når folk bryr seg så lite, og bare unnskylder muslimenes oppførsel, samtidig beskytter dem ved å nevne at det noen få gjør, ikke skal gå ut over alle...

koranen motsetter seg selv hele tiden, ikke fall for det hvis ett par muslimer siterer noen få vers som er fredelig.

Skrevet

Konfliktene på Balkan og lignende, handler vel så mye om historisk hat som om noe som helst annet. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner deres historie særlig godt. Men av det lille jeg har fått med meg om forhistorien til Jugoslavia, så var de hardt rammet av muslimene under den ottomanske invasjonen på 1500-tallet. Kvinner ble voldtatt, og folk som ikke ville innordne seg og underkaste seg Islam, ble myrdet i hopetall. Så mange serbere ser på dagens muslimer som etterkommerne av dem som underkastet seg fienden, og bastardavkommet etter tyrkernes voldtekt av "deres" kvinner for mange hundre år siden.

Og muslimene i noen områder har sikkert lignende historier.

Og dette er folk som har utpreget gode historiske hukommelser. De forteller sine historier videre, de synger sangene sine, og folk vet utmerket godt hvorfor de hater folkene fra nabolandsbyen eller den ene eller andre slekten. De husker hvem som snøt hvem i en handel om et esel for 100 år siden, eller hvordan bruden ble ranet natten før bryllupet 8 generasjoner siden.

Resten av Europa har ikke den samme historiske ballasten, så det er ingen grunn til å trekke direkte paraleller.

Edit:

Men det betyr ikke at vi er noe bedre.

Det er fortsatt helt håpløst å sende tyske soldater på øvelser i Norge, og særlig Nord-Norge, pga 2. Verdenskrig.

Poenget var vel ikke å si at noen er bedre eller verre. Vi er alle mennesker på godt og vondt. Poenget var at når kulturene blir så forskjellige som våre, når verdisynet blir forskjellig nok, så kan det bli vanskelig, for ikke å si umulig å ha et felles grunnlag å bygge en fredelig framtid på.

Vi har selvfølgelig en historisk ballast, men jeg tror også det er noe rent mennesklig å søke sammen og bygge samfunn med de som har et verdisyn som ligner ens eget.

En av de største og viktigste forskjellene på muslimsk kultur og vår, er tror jeg det som går på å "gi keiserens det som keiserens er, og gud det som guds er". Her ligger mulighetene for å utfordre kirken, og dermed bringe verden videre. Islam har ikke hatt denne muliget for å se religion som noe privat og løsrevet. Islam favner alle krinkler og kroker i ens private liv og i samfunnet forøvrig, og er fortolket gjennom islamsk lov som vel ble utviklet fram til år 1200 så vidt jeg husker.

Skrevet

Jeg mener alle har god grunn til å være redd, jeg leste og studerte koranen 3 år tilbake, tokk meg ett par måneder og forlot islam, de fleste har jo ikke studert koranen og de tror derfor koranen bare er enda en annen religion, men det er den ikke, det er en farlig ideologi, alle burdet lese koranen, det er ikke før da, dere vet hva dere står opp imot og hva dere burdet gjøre...

jeg er redd og blir enda mer redd når folk bryr seg så lite, og bare unnskylder muslimenes oppførsel, samtidig beskytter dem ved å nevne at det noen få gjør, ikke skal gå ut over alle...

koranen motsetter seg selv hele tiden, ikke fall for det hvis ett par muslimer siterer noen få vers som er fredelig.

Selv ville jeg prøve å finne ut av disse tingene etter at Theo Van Gogh ble myrdet av en med marokkansk avstamning, men som var født og oppvokst i Nederland. Det som nå foregår både i muslimske land, og blant muslimer i Europa med en slags "muslim revival", eller "tilbake til røttene islam", gjør meg ikke særlig optimistisk desverre.

Skrevet

Koranen er like lite Islam som Bibelen er Kristendom. Det vil si, de troende vil til enhver tid velge ut det som passer dem uansett. Koranen er ikke noen "farligere" bok enn Bibelen, begge bøkene inneholder store mengder av både godt og ondt. Moderate vil alltid finne unnskyldninger til å forkaste de delene som maner til vold, og ekstremister vil alltid finne unnskyldninger til å forkaste de delene som maner til forståelse og toleranse.

Skal du bedømme en religion er det slett ikke nok å lese boken deres. Det er ikke det viktigste, engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...