Maxi Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Jeg kom i går hjem fra Tunisia etter to uker. På Tirsdag så var jeg sammen med kjæresten min på shopping, plutselig klarte jeg ikke prate ordentlig, jeg bare snøvlet og stammet. Så ble jeg veldig svimmel og måtte sette meg ned. Etter noen minutter ble jeg veldig nummen bort på høyre kinn før hele høyre side av ansiktet var dovnet bort. Det var slik i 8-10 minutter tenker jeg før det ble borte. Så rett etter dovnet jeg først bort i fingertuppene, før til slutt hele armen opp til skulderen vart dovnet bort. Dette varte i ca en halvtime. Så plutselig etter en stund bare fallt jeg bakover, jeg snublet ikke eller noe, jeg bare fallt. Og alle rundt oss ble jo veldig bekymret.. Resten av dagen var jeg generelt endel svimmel og hadde ingen matlyst den dagen. Jeg måtte holde meg når jeg gikk opp trapper osv. Jeg ble ikke normal igjen før rundt midnatt. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd her?
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2010 #3 Skrevet 26. mars 2010 Kom deg til legen! Skjønner ikke at du ikke tilkalte ambulanse, eller dro til legevakten, i går, da det skjedde.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #4 Skrevet 26. mars 2010 hjerneslag eller hjernedrypp kanskje? Symptomene ligner.
Gjest Psiv Skrevet 26. mars 2010 #5 Skrevet 26. mars 2010 Det samme skjer med meg i blant. Det kan være lavt blodsukker eller kanskje bare at du er veldig sliten etter å ha vært på tur. Kanskje jetlag? Psykiske påkjenninger/vemmelse/forskrekkelse kan også være en årsak (noen svimer f.eks av når de ser blod). Det som skjer er at når kroppen av en eller annen grunn kommer i såpass ulage, går mye av blodet inn i organene (det er jo de som er førsteprioritet), og da forsvinner det endel blod fra hodet. Da blir man kjempesvimmel, kanskje t.o.m. miste bevisstheten en stund. Det er normalt å føle seg fryktelig nummen og svak. Det er ikke rart at man føler seg dårlig etterpå, er jo tross alt en stor påkjenning for kroppen. Hvis det er et engangstilfelle eller bare skjer en sjelden gang i blant, er det mest sannsynlig ikke noe farlig, men skjer det oftere bør du ta deg en tur til legen
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2010 #6 Skrevet 26. mars 2010 Kom deg for all del til lege og få sjekket dette!
Maxi Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 26. mars 2010 Det samme skjer med meg i blant. Det kan være lavt blodsukker eller kanskje bare at du er veldig sliten etter å ha vært på tur. Kanskje jetlag? Psykiske påkjenninger/vemmelse/forskrekkelse kan også være en årsak (noen svimer f.eks av når de ser blod). Det som skjer er at når kroppen av en eller annen grunn kommer i såpass ulage, går mye av blodet inn i organene (det er jo de som er førsteprioritet), og da forsvinner det endel blod fra hodet. Da blir man kjempesvimmel, kanskje t.o.m. miste bevisstheten en stund. Det er normalt å føle seg fryktelig nummen og svak. Det er ikke rart at man føler seg dårlig etterpå, er jo tross alt en stor påkjenning for kroppen. Hvis det er et engangstilfelle eller bare skjer en sjelden gang i blant, er det mest sannsynlig ikke noe farlig, men skjer det oftere bør du ta deg en tur til legen Takk for svar alle. Det du skriver her høres jo logisk ut, og jeg har jo vært inne på tanken om lavt blodsukker. Jeg hadde jo ikke spist noe særlig den dagen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #8 Skrevet 26. mars 2010 Lavt blodsukker forklarer ikke hvorfor TS' nummenhet begrenset seg til den ene siden. Det kan høres it som TIA, noe som kan være forvarsel for hjerneslag. Hvis TS hadde TIA (transitorisk ischemisk attack) i venstre hjernehalvdel vil dette føre til forstyrrelser i høyre del av kroppen fordi nervebanene krysser. Uansett bør du komme deg til lege for å få deg en undersøkelse. Jeg er diabetiker, og selv om snøvling og svimmelhet er vanlige symptomer på føling (lavt blodsukker) har jeg aldri opplevd at halve kroppen dovner hen på den måten TS beskriver. 1
Gjest Psiv Skrevet 26. mars 2010 #9 Skrevet 26. mars 2010 (endret) Ps. Er flere som har nevnt slag her. Foreslår at du prøver f.eks å løfte en eller begge armer, sier en hel setning høyt eller huske hvilken dag det er (gjerne mens noen andre observerer). Hvis du greier det, er det mest sannsynlig i orden (uten at jeg skal påberope meg noen legekunnskaper). Når jeg har vært hos legen og beskrevet mine liknende episoder, har jeg fått beskjed om at det mest sannsynlig er ufarlig Men det skader selvsagt ikke å få det sjekket opp Endret 26. mars 2010 av Psiv
Gjest Psiv Skrevet 26. mars 2010 #10 Skrevet 26. mars 2010 (endret) Dobbelpost! Endret 26. mars 2010 av Psiv
Maxi Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 26. mars 2010 Det klarer jeg uten problemer i det heletatt. Jeg har jo vært helt fin etter dette.
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #12 Skrevet 26. mars 2010 Hva slags symptomer er det du har, Psiv? Lurer på hvor vanlig slikt er, jeg.
Gjest Psiv Skrevet 26. mars 2010 #13 Skrevet 26. mars 2010 (endret) Jeg har ME og hypoglemi. Men hadde flere slike episoder lenge før jeg ble syk også. Vi har diabetes og blodsukkerproblemer i familien. Kusinen min svimer også mye av, hun har generelt litt lavt blodsukker og faller sammen hver gang det skjer ting som f.eks at hun kutter seg i fingeren og blør eller blir stressa/får veldig vondt. Har også litt problemer med blodtrykksfall når jeg reiser meg opp, men tror ikke det er så uvanlig for folk som er friske heller. Har en venninne som hadde veldig problemer med blodtrykksfall i dusjen (av alle steder) en periode. Noen ganger måtte hun plutselig bare legge seg rett ned. Hun ble sjekket grundig av legen, men de fant ingenting. Antar at noen bare har problemer med denslags.. Endret 26. mars 2010 av Psiv
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. mars 2010 #14 Skrevet 26. mars 2010 Men Psiv, når du sier at det samme skjer med deg iblant, innebærer dette at du også får lammelser/nummenhet i halve ansiktet? Hvis du ikke har opplevd de samme symptomene er det jo ikke rart at legen mener det er ufarlig.
stjernekyss Skrevet 26. mars 2010 #15 Skrevet 26. mars 2010 Typisk tegn på at det har med hjertet å gjøre. Jeg synes du er en idiot om du ikke drar til legen og sjekker det. Jeg kjenner deg ikke en gang og jeg blir mer bekymret enn det du er.
Gjest Psiv Skrevet 26. mars 2010 #16 Skrevet 26. mars 2010 Ekstrem nummenhet og fryktelig vondt i musklene er det sterkeste symptomet jeg får, både på en og begge sider. Men som nevnt så anbefalte jeg TS å være obs på slagsymptomer.
bergans Skrevet 27. mars 2010 #17 Skrevet 27. mars 2010 (endret) Himmel, noen der burde jo ha vært oppegående nok til å tilkalle ambulanse eller få deg til akutten fortere enn svint når du selv ikke kan se at det der kan være noe livstruende. Nummenhet i ansikt, tap av talevne, svimmelhet/tap av bevissthet og nedsatt følelse i ekstremiteter (armer/ben) på samme side er klassiske læreboktegn på en cerebral episode av varierende alvorlighet. Kan ha vært TIA grunnet trombose (blodpropp) ellermindre blødning, virus, problemer med CNS, bare for å nevne noen av verstingene. Eller du kan være heldig, og det kan ha vært noe uskyldig. Det er vanskelig for deg selv å bedømme om de er helt ok, da man gjennomfører en rekke nevrologiske tester, samt muskelstyrke som sammenlignes høyre vs venstre, og dette må gjøres av en tredjeperson. Hypoglykemi gir ikke slike symptomer, selv om svimmelhet, besvimelse og nummen følelse i hele kroppen kan oppstå. Endret 27. mars 2010 av bergans 1
kisskissbangbang Skrevet 27. mars 2010 #18 Skrevet 27. mars 2010 Det høres veldig ut som et TIA-anfall. Står litt om det her. Kom deg til legen for en sjekk, du.
Gjest Layla Skrevet 17. februar 2011 #19 Skrevet 17. februar 2011 det kan også være et migrene anfall, det er vanlig at man mister følelsen i en arm..
Gjest Thea Skrevet 2. mai 2011 #20 Skrevet 2. mai 2011 Jeg ser at det er over et år siden du postet dette innlegget. Håper du har vært hos legen... Neste gang du kjenner lammelser i armen MÅ du gjøre det med en gang. Jeg kjenner igjen alle symptomene siden jeg hadde de selv. Kom meg på legevakta og ble sendt i ambulanse til sykehuset og ble lagt rett inn. Jeg hadde et TIA og går nå på blodfortynnende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå