Gå til innhold

Studere realfag uten noe særlig forkunnskaper?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på å begynne å studere, og har vært litt inne på tanken om å studere realfag. Synes spesielt kjemi og biologi virker veldig spennende. For å komme inn må jeg da ta fagene for å komme inn, fordypning i ett realfag pluss matte. Jeg har alltid vært flink på skolen, men ikke helt hatt den store interessen, så har ikke all verdens karakterer. Men ser at det skal gå greit å komme inn, da det er så få som søker. Men er litt redd for om jeg skal klare det. Er alle som begynner på sånt veldig flinke? Jeg har jo ingen forkunnskaper, utover de jeg vil få ved å ta de fagene jeg mangler, er så redd for at det skal bli for dårlig grunnlag. Og jeg har alltid vært dårlig i matte, er det noen sjans da? Sorry, ble rotete det her, håper noen kan svare meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg går på første året Bioteknologi, og har hatt full fordypning i realfag på VGS (- R2). Første året har vært plankekjøring for meg, siden jeg fikk bra karakterer i fag som biologi og kjemi. Matten måtte jeg bruke litt ekstra energi på, siden 50% var R2 pensum jeg ikke hadde vært borti. Fysikk har jeg ikke hatt tidligere, men har nå, og det er ikke problematisk. :) Det kan jo ha noe med at når man først har litt realfaglig bakgrunn er det ganske greit å forstå.

For å si det sånn, jeg har ikke måttet anstrenge meg det første året. Grunnen er at første året er et oppsamlingsår for alle de som ikke har realfagskompetanse fra tidligere. Fagene for første året Biotek. på UMB er Cellebiologi, Genetikk, Fysikk, Kjemi, Matte og Exphil. Og alle på helt basic nivå. Det krever sitt å holde følge, men jeg tror faktisk det er lettere å finne motivasjon om man ikke kan så mye fra før til forskjell fra når man kan stort sett det meste foreleseren sier fra før av ...

Hvis du er interessert, og har struktur til å holde følge og lese hjemme tror jeg ikke det burde bli noe problem. Hva gjelder matte, må du gjennom den grunnleggende matten, men den er ikke forferdelig. Så kommer det statestikk senere, som også har litt matte i seg (?), men det burde heller ikke være noe stort problem.

Jeg hater matte, og fikk 3 i R1, men fikk en C i grunnleggende matte på Univ. uten å måtte anstrenge meg alt for mye.

Tror dette burde gå kjempebra!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det blir gjerne litt annerledes når man kommer på høyskole eller universitet og har fag som er nødvendige for den utdannelsen man ønsker seg. På videregående var det jo gjerne slik at man satt og regnet matte bare for å gjøre det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk, da føler jeg meg litt mer trygg. :goodbye:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv inne på den samme tankegangen når det gjelder ingeniørfag. Jeg har hatt realfag på videregående, men det begynner etterhvert å bli noen år siden så jeg har vel hatt litt sånn skrekkvisjoner i hodet om at jeg skulle ende opp i en klasse med knallglupe nerder som tar alt på strak arm.

Etter å ha sett alle mattespørsmålene som kommer inn i forumene her skjønner jeg imidlertid at jeg slett ikke er alene om å ha glemt en god del av barnelærdommen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kikket på andre fag og i tilfelle det skulle skjære seg(eller jeg får kalde føtter), men det blir jo og feil å studere det "nest beste" bare fordi man ikke tør å prøve det man egentlig vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...