Nemesis75 Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Er rimelig kunnskapsløs når det gjelder geografi. Jeg har sjekket på nettet at Valdresflya er stengt til 15 april. Det jeg lurer på er om jeg må over den vidda for å komme til Geilo når jeg kjører fra trondheim ? noen som vet?
Gjest Spinell Skrevet 26. mars 2010 #2 Skrevet 26. mars 2010 Det finnes alternative ruter, men når Valdresflya er stengt blir det atskillig lengre reiseveg for deg. Jeg tror enkleste veg for deg blir å reise via Lillehammer. Du følger E6 til du har passert Lillehammer. Da følger du skilt mot Dokka, RV 250. Fra Dokka følger du RV 33 fram til Leira, og tar av mot Gol (RV51). Fra Gol følger du RV 7 mot Geilo, og "vips", så er du framme. I følge ruteplanleggeren visveg.no, er kjøretiden 8:44 timer, så beregn dugelig med tid! Her er lenke til Visveg. Jeg søkte fra Trondheim til Geilo, og la til Lillehammer som viapunkt. NB: du må velge riktig Geilo (Hol kommune) før du kalkulerer reiseruten Det skal mye til før noen av disse vegene blir stengt eller får kolonnekjøring, så jeg anser reiseruta som ganske trygg. Hvis noen kjenner til en bedre alternativ rute på vinteren, så syng gjerne ut! God tur!
Nemesis75 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2010 Tusen takk for godt svar. Det var veldig opplysende. Jeg trodde det skulle være en grei skuring, men ser at jeg var en smule optimistisk. Spørs om det blir aktuelt med nesten 9 timer bilkjøring og melkerute da Skal tygge på saken. Takk for linken også
Gjest Spinell Skrevet 27. mars 2010 #4 Skrevet 27. mars 2010 (endret) Godt svaret kom til nytte Planlegger du å reise alene eller skal du ha med deg noen? Utfra et tidligere innlegg du har skrevet om samme sak forstår jeg det slik at du ikke har veldig mye langturerfaring. Da kan nok reisen bli litt slitsom, spesielt på vinterføre, og hvis du skal kjøre alene. Når det er sagt: disse veiene er helt ok å kjøre. (Muligens noe telehiv her og der.) Det er mest distansen som kan være slitsom. Starter du opplagt og uthvilt en tidlig morgen, kommer du deg nok fram! Det viktigste er å ta det som en tur, bruke den tiden en trenger og stoppe hvis en kjenner seg sliten. Jeg har forresten god erfaring med å høre på lydbøker på langeturer. Mange lydbøker består jo av 11-12 plater, så de varer hele vegen fram. Endret 27. mars 2010 av Spinell
Nemesis75 Skrevet 27. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2010 Godt svaret kom til nytte Planlegger du å reise alene eller skal du ha med deg noen? Utfra et tidligere innlegg du har skrevet om samme sak forstår jeg det slik at du ikke har veldig mye langturerfaring. Da kan nok reisen bli litt slitsom, spesielt på vinterføre, og hvis du skal kjøre alene. Jeg skal dra sammen samboern min, som heller ikke har særlig langturerfaring med bil. Han har heller ikke lappen så da blir det dårlig med kjørebytte. Utfordringa ligger i at det er helt komplett ukjent streking og siden vi er to uerfarne kjørefomlere så er jeg usikker på om jeg orker utsette meg for så lang tur. VI skal jo tilbake også så det kan bli litt overkill. Lurer på om vi heller tar turen når Valdresflya åpner igjen Tror kanskje vi satser på tur til Åre istedet, for den ruta, den kan jeg JegtTakker for interessert og fyldig respons.
Gjest Glør Skrevet 27. mars 2010 #6 Skrevet 27. mars 2010 Tusen takk for godt svar. Det var veldig opplysende. Jeg trodde det skulle være en grei skuring, men ser at jeg var en smule optimistisk. Spørs om det blir aktuelt med nesten 9 timer bilkjøring og melkerute da Det mest melkerutete stykket er den veien mellom Lillehammer og Dokka, men den utgjør bare tre kvarter i kjøring, og hvis du ligger i 60 er det en helt ok vei på vinterføre. Man kan evt kjøre via Gjøvik på bedre vei, men det tar ekstra tid, så jeg hadde heller kjørt litt rolig over rv 250. Så er det litt svingete fra Fagernes og opp til Golsfjellet, men der er veien god, og det utgjør bare ett kvarters tid, samme når når du skal ned til Gol på motsatt side. Ellers er det fine og rette veier på denne ruta. Så det mest slitsomme på turen er de ni timene i bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå