Dixie Skrevet 26. mars 2010 #1 Skrevet 26. mars 2010 Hei. Noen som er gode på reglene ved arbeidsreise når man har firmabil? Har prøvd å lese veiledningen men blir ikke enig med meg selv, hehe. Jobber som selger og kjører derfor mye i jobben, ca 20.000 km i året. Så var det noen som nevnte at jeg kunne få fradrag for dette, siden jeg skatter av å ha firmabil, men det skal jo være fordelen av å ha bil privat jeg skatter av ikke at jeg bruker den i jobben.. Noen som kan reglene her bedre en meg??? tusen takk
Henna Skrevet 29. mars 2010 #2 Skrevet 29. mars 2010 Standardregelen for beregning av fordel av fri bil fastsettes til 30 % av bilens listepris som ny opp til 257100/2009 eller 261600: 2010 og 20 % av overskytende listepris. Men videre kan man få nedjustert beregningsgrunnlaget for biler eldre enn 3 år og da tar man 75 % av bilens listepris som ny. Også når yrkeskjøringen over 40000 km i året justerer man ned beregningsgrunnlaget til 75 %. Men viktig at man må kunne vise til at man går over 40 000km grensa, som feks ved kjørebok. Hvis begge disse to nedjusteringene er aktuelle kombineres de og beregningsgrunnlaget blir 56,25 % (75 % av 75 %). Altså, hvis siste er tilfelle, så 56,25% av listepris (listepriser ligger ute på skatteetaten.no), skattprosent av dette og fordele på lønnsmåneder. Slik kan du beregne forskjellene med og uten beregningsreduksjon, og eventuelt se nytten av kjørebok hvis du allerede ikke har det... :-) Håper det var forståelig:-)
Henna Skrevet 29. mars 2010 #3 Skrevet 29. mars 2010 Litt kjapp med å svare, ser du skriver 20000 i yrkeskjøring, og da er det vel under grensen....
Sissan Skrevet 29. mars 2010 #4 Skrevet 29. mars 2010 Hvorfor skulle du få fradrag for yrkesreiser dersom du har firmabil, da har du jo ingen utgifter til yrkesreiser? Fradraget vedkommende tenkte på er kanskje tur/retur arbeidsplass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå