Gå til innhold

Roma - jeg vil gjøre noe annerledes!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett litt rundt om på nettet etter informasjon om hva vi kan gjøre i Roma. Jeg har sett på reiseblogger og sider om Roma. Men her finner jeg stort sett bare informasjon om de typiske turist opplevelsene, vi skal jo selvfølelig besøket Vatikanet, Colosseum, Pantheon osv. Men jeg vil gjerne vite om de litt mer utradisjonelle tingene, vi vil gjerne gjøre noe litt annerledes i tillegg. Har dere forslag?

Vi er et par som reiser, så det kan godt være noe romantisk :rødme:

I tillegg lurer jeg på om dere vet av noen skjulte skatter i Roma, med tanke på restauranter og barer, kanskje steder vi finner god aperitivo. Eller kanskje en klesbutikk som er litt unik? Jeg vil vite alt dere har. Så legg hodene dere i bløt, hva husker dere som spesielt bra fra da dere var i Roma?

Hva anbefaler dere på menyen, sånn bortsett fra pizza?

Som et lite tilleggsspørsmål;

- Når det gjelder kollektivtrafikken i Roma, som metro og buss. Er det sånn at man kjøper dagsbilletter/engangsbilletter på buss også? Hvor får man evt. kjøpt disse? Eller betaler man direkte på bussen som her i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sett litt rundt om på nettet etter informasjon om hva vi kan gjøre i Roma. Jeg har sett på reiseblogger og sider om Roma. Men her finner jeg stort sett bare informasjon om de typiske turist opplevelsene, vi skal jo selvfølelig besøket Vatikanet, Colosseum, Pantheon osv. Men jeg vil gjerne vite om de litt mer utradisjonelle tingene, vi vil gjerne gjøre noe litt annerledes i tillegg. Har dere forslag?

Vi er et par som reiser, så det kan godt være noe romantisk :rødme:

I tillegg lurer jeg på om dere vet av noen skjulte skatter i Roma, med tanke på restauranter og barer, kanskje steder vi finner god aperitivo. Eller kanskje en klesbutikk som er litt unik? Jeg vil vite alt dere har. Så legg hodene dere i bløt, hva husker dere som spesielt bra fra da dere var i Roma?

Hva anbefaler dere på menyen, sånn bortsett fra pizza?

Som et lite tilleggsspørsmål;

- Når det gjelder kollektivtrafikken i Roma, som metro og buss. Er det sånn at man kjøper dagsbilletter/engangsbilletter på buss også? Hvor får man evt. kjøpt disse? Eller betaler man direkte på bussen som her i Norge?

Hei!

Det finnes masse koselige plasser å spise - bare hopp av i sentrum et sted og gå på måfå - du finner garantert en romantisk plass i de trangeste sidegatene. Tips til annen mat enn pizza: bruschetta med forskjellige oster, ruccola og spekemat var nydelig, og veldig romantisk og dele med sin kjære;o) Angående buss, mener jeg å huske at vi kjøpte en billett på metrostasjonen som varte i 5 dager el.l. Den gjaldt for både buss og metro. De sjekket aldri billetten på bussen, men har nok jevnlige kontroller.

God tur :goodbye:

Skrevet

Vandre oppover Via Veneto, en gate kjent fra filmen La Dolce Vita. Tusle rundt her og titte, og gå på Cafe de Paris :).

Et annet litt artig sted (men kanskje ikke veldig romantisk!) er en krypt med skjeletter: Santa Maria della Concezione, Via Veneto No. 27.

Ellers så likte jeg veldig godt piazzaen hvor Pantheon ligger; der er det god is å få kjøpt, og god stemning. Piazza Navona likeså.

Skrevet

Kjøpte noe som heter Romapass(?) for 20 euro som varte i 4 dager, kunne kjøre all metro, buss o.l og komme inn på en del museumer. Var veldig greit egentlig. Kjøpes hos turistinformasjonen på stasjonen.

Et tips er å delta på små konserter med lokale operasangere, det står folk å selger billetter mange steder. Anbefales :jepp:

Kjøpe med mat fra lokale småbutikker og spise ute i parker. Ta med en bok og slapp av, se på livet og folkene.

God tur!

Skrevet

Kjøpte noe som heter Romapass(?) for 20 euro som varte i 4 dager, kunne kjøre all metro, buss o.l og komme inn på en del museumer. Var veldig greit egentlig. Kjøpes hos turistinformasjonen på stasjonen.

Et tips er å delta på små konserter med lokale operasangere, det står folk å selger billetter mange steder. Anbefales :jepp:

Kjøpe med mat fra lokale småbutikker og spise ute i parker. Ta med en bok og slapp av, se på livet og folkene.

God tur!

Men er det sånn at man må ha dress og finkjole for å delta på konserter i Roma? :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg slenger inn en liten kommentar her, kanskje det er noen nå som har forslag :)

Vet dere kanskje av noen vakre byer/tettsteder i nærheten vi kan dra til?

Skrevet

Jeg synes at borgese parken var nydelig. et sted jeg kunne tenkt meg å dra med en kjæreste.. det er forøvrig mange kjærestepar i den parken hehe.

Skrevet

Vi tenker å besøke pastamuséet :gjeiper: Kanskje ikke veldig romantisk, men jeg ser for meg at det kan bli artig :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg slenger inn en liten kommentar her, kanskje det er noen nå som har forslag :)

Vet dere kanskje av noen vakre byer/tettsteder i nærheten vi kan dra til?

Dere kan dra på dagstur til Pompeii, veldig spennende. Anbefaler å ikke dra på organisert tur, men heller ta toget ned og vandre rundt på egenhånd.

Skrevet

Vi tenker å besøke pastamuséet :gjeiper: Kanskje ikke veldig romantisk, men jeg ser for meg at det kan bli artig :)

Finnes det virkelig et pastamuseum i Roma? :D Gøy! Hvor ligger det?

Skrevet

Dere kan dra på dagstur til Pompeii, veldig spennende. Anbefaler å ikke dra på organisert tur, men heller ta toget ned og vandre rundt på egenhånd.

Pompeii, ligger ikke det ved Napoli? Går det tog dit? Da kan vi jo ta oss en tur til Napoli også da :D Men det er kanskje litt langt for en dagstur?

Skrevet

Finnes det virkelig et pastamuseum i Roma? :D Gøy! Hvor ligger det?

Muséet heter Museo Delle Paste Alimentari og adressen er Piazza Scanderbeg 117, på kartet ser det ut til å være rett i nærheten av Trevi-fontenen :)

Skrevet

Pompeii, ligger ikke det ved Napoli? Går det tog dit? Da kan vi jo ta oss en tur til Napoli også da :D Men det er kanskje litt langt for en dagstur?

Det er vel ca. 2-3 timer med tog hvis jeg husker riktig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det går fint med dagstur, men vi skippet Napoli. Det lille vi så av byen fra toget så rett og slett heslig ut :ler:

Hadde hele dagen i Pompeii isteden, masse å se der. Pompeii er bare en kort togtur fra Napoli. Dere kan også stoppe i Herculaneum, der er det også ruiner. Eller dra videre til Sorrento. Vi gjorde ingen av delene, syntes det var nok å se i Pompeii.

Skrevet

Ja! vi vil dra til Pompeii :D

Tar man tog først til Napoli da, og så tog videre til Pompeii? Hva koster en sånn tur ca?

Vet dere om et tog-kart på disse strekningene? Jeg finner bare metrokart over Roma jeg.

Tusen takk for all hjelp! Setter stor pris på det :)

Gjest Idzi-bidzi
Skrevet

TIPS!!!

Gå opp til det gamle klosteret på en høyde, husker ikke helt navnet, men det er et gammelt kvinnekloster.

Der må man kikke inn gjennom nøkkelhullet i en stor dør!

Det er ingen som kan si videre hva man har sett, da bryter man "trolldommen".

Men det er mange som sier at det er inn i dusjen til nonnene :P

Jeg har vært og sett selv, det er en kjempe fin tur i seg selv og se på utsikten

Skrevet

Må man reise langt utenfor Roma for å være med på vinsmaking? Noen som vet av et sted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...