Gå til innhold

Lavkarbo ned 5 kilo =)

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å følge lavkarbo dietten, vil ned 5 kilo i første omgang,

men er litt ny på dette så tenkte å starte en tråd der alle som vil kan dele erfaringer rundt dette.

Nå er jeg på dag tre, og synes ikke det er noe problem ennå. hehe.. Det kommer vell etterhvert :gjeiper:

Vet ikke helt om jeg gjør alt rett, men håper på tips fra andre :)

Kan jo skrive ned hva jeg har spist de to siste dagene:

Dag 1

Frokost: Cottage cheese med bær og kanel + 2 fiberrik med ost.

Lunsj: Omelett med pølse.

Middag: Fiske suppe med torsk, basert på tomatsaus.

Kveldsmat: 2 Fiberrik med ost.

Drikke: Melk, vann og kaffe.

Dag 2

Frokost. Cottage cheese og vanilje kesam, bær og kanel.

mellom måltid etter trening: Cashewnøtter

Lunsj: To stekte egg med fetaost

Middag: Fiskekaker + sopp og brokoli

Ble ikke noe kveldsmat, litt sen middag.

Drikke: Melk, vann og kaffe.

Vil gjerne ha tips til matretter, synes det er litt vanskelig med middag spesiellt.

Da spes siden sambo ikke skal følge kuren, og han elsker pasta, potet og ris.

Og vi vil helst ikke lage to middager, ettersom det blir litt dyrt.

Så han går med på å spise lavkarbo middager så lenge de er gode :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Anbefaler denne siden: Lavkarbo.no. Der finner du oppskrifter, tips m.m. :)

Ellers har vi denne: LowCarb.

Anbefaler at du bruker god tid på prosessen; lær deg hvordan ting gjøres underveis og hva kroppen din vil ha. Da minsker du sjansene for å gå opp i vekt igjen, som så gjerne mange gjør når de lever på lite karbohydrater en periode. Glem nå ikke at kroppen trenger karbohydrater, men du kan begrense de til mellom 50-100g pr dag. :) Men først og fremst må du finne en livsstil som passer deg og som du kan leve med.

Hvis du trener aktivt noen ganger i uka eller går en halvtimes tur hver dag, hjelper det både for forbrenningsprosessen og motivasjonen. Lykke til! :)

Når det gjelder pasta,ris og det hvite - bytt det ut med fullkorn, så kan du også spise det - noen ganger i uka. Men da må du kutte ned på annet brødmat. Spis knekkebrød istedet eller en kyllingsalat. :) Grønt kan du spise så mye du orker av.

Endret av sunglasses
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Anbefaler denne siden: Lavkarbo.no. Der finner du oppskrifter, tips m.m. :)

Ellers har vi denne: LowCarb.

Anbefaler at du bruker god tid på prosessen; lær deg hvordan ting gjøres underveis og hva kroppen din vil ha. Da minsker du sjansene for å gå opp i vekt igjen, som så gjerne mange gjør når de lever på lite karbohydrater en periode. Glem nå ikke at kroppen trenger karbohydrater, men du kan begrense de til mellom 50-100g pr dag. :) Men først og fremst må du finne en livsstil som passer deg og som du kan leve med - og holde på.

Hvis du trener aktivt noen ganger i uka eller går en halvtimes tur hver dag, hjelper det både for forbrenningsprosessen og motivasjonen. Lykke til! :)

Takk for svar :)

Har vært inne på lavkarbo.no men likte ikke siden så godt egentlig, synes det var mye tull inne på diskusjonsforumet der, oppskriftene er jo ok, men liker bedre kvinneguiden sitt forum.

Vil gjerne fortsette denne tråden, og hvis det er andre her som også går på dietten hadde det vært gøy å høre hva du/dere gjør og hvordan det går.

Håper på flere svar og er kjempe takknemlig for alle svar :sol:

Skrevet

Hm, sant nok. Du kan jo bare google lavkarbooppskrifter, finnes minst hundre sider der ute relatert til gode oppskrifter.

Ellers finner du gode bøker med oppskrifter hos Tanum dersom du vil fylle opp bokhylla. :)

Skrevet

Jeg spiser generell lavkarbo, men jeg spiser ikke verken poteter, pasta, ris, brød, mais eller drikker melk. Spiser svært lite gulrot.

Det er en god start iallfall, å kutte dette.

Personlig synes jeg middag er det letteste. Så lenge du lager maten fra bunnen av, ikke bruke halvfakbrikata, så kan du fortsette med helt vanlig mat, bare at du dropper pasta, poteter osv. Eks. til en middag kan vi ha koteletter, saus, og grønnsaker. De andre spiser evt ris eller poteter til, jeg bare bruker mer grønnsaker. Spiser mye blomkål som erstatning for poteter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tenk også rene kjøttyper med masse protein og mindre av det dårlige fettet. Mange som sverger til lavkarbo pusher på at fett skal fjerne fett, men husk at det finnes ulike typer fett :) Står valget f.eks mellom salami og røykelaks, så er laksen uten tvil det beste alternativet pga fettypen :) Står litt om dette i nyeste IForm, men artikkelen er dårlig skrevet oglitt for kritisk til det meste, men man får en innsikt i hva en bør tenke over når det gjelder lavkarbovalg ang kjøtt og fett....

Lykke til!

Skrevet

De som faktisk kan lavkarbo, spiser det sunne fettet, og ikke det dårlige fettet. Men det er dessverre mange som bare kaster seg på uten å sette seg skikkelig inn i lavkarbo, og da går det som regel ikke like bra ;)

Skrevet

Kan virke som om du får i deg litt lite kalorier? Har du regnet på disse?

Selvom du spiser lavkarbo, er det også viktig å få i seg raske karbohydrater etter trening for å fylle opp glykogenlagrene. Dette er etter min mening forsåvidt den eneste tiden på dagen hvor det er viktig å få i seg litt karbohydrater. Har fulgt LCHF en periode før jeg også, og hadde gode erfaringer med det, men siden jeg vil trene for å bygge så klarer jeg meg ikke uten en del karbohydrater:)

Anbefaler denne siden for å se hva man får i se av fett, karbohydrater og proteiner:) :

Sizematters

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser som sagt generell lavkarbo, pluss trener 3 ganger pr uke, og går i tillegg mye. Jeg klarer meg helt fint uten de raske karbohydratene lell :)

Skrevet

Jeg spiser som sagt generell lavkarbo, pluss trener 3 ganger pr uke, og går i tillegg mye. Jeg klarer meg helt fint uten de raske karbohydratene lell :)

Det var meg, kom borti den "post som anonym" knappen ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

anbefaler virkelig lavkarbo.no, for her er det kommet masse feilinformasjon!! De som er der inne har hvertfall satt seg inn i stoffet før de svarer i forhold til folk i denne tråden. lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å kutte de raske karbohydratene er ikke det samme som lavkarbo. Hvis du fortsatt spiser normale mengder karbohydrater bare at de er mer komplekse, så er det altså IKKE lavkarbo.For å kalle det lavkarbo bør man ikke overstige 72 gram karbo per dag.

Skrevet

Nei, lavkarbo er, i forskningsøyemed, når karbohydratinntaket utgjør mindre enn 40 % av det totale daglige energiinntaket, eller under 3 gram CHO per kg kroppsmasse per dag. Dvs veier du 65 kg så utgjør dette ca 200 gram CHO per dag.

Kroppen har lite behov for enkle CHO og man kan med fordel øke på mengden protein fra fisk og hvitt kjøttdet i kvardagen, det er det ingen tvil om, men den må ha fiber. Mye uløselig/ufordøyelig fiber. Uten dette så skades tarmer, bakteriekoloniene lider, og det er en direkte økt sjanse for mage-tarmkreft. At noen vil gjøre dette mot sine egne tarmer for noen skarve kilo skjønner jeg ikke, når lykkelige kompromiss eksisterer.

Findings

High intakes of dietary fibre were associated with a lower risk of colorectal adenoma, after adjustment for potential dietary and non-dietary risk factors. Participants in the highest quintile of dietary fibre intake had a 27% (95% CI 14—38, ptrend=0·002) lower risk of adenoma than those in the lowest quintile. The inverse association was strongest for fibre from grains and cereals and from fruits. Risks were similar for advanced and non-advanced adenoma. Risk of rectal adenoma was not significantly associated with fibre intake.

Interpretation

Dietary fibre, particularly from grains, cereals, and fruits, was associated with decreased risk of distal colon adenoma.

Kilde: http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(03)13173-X/fulltext

Og jeg er svært lite imponert over det objektive utdannelsesnivået på ymse nettsdier som selger dietter. De er først og fremst markedsførere med en tvist.

Skrevet

Å kutte de raske karbohydratene er ikke det samme som lavkarbo. Hvis du fortsatt spiser normale mengder karbohydrater bare at de er mer komplekse, så er det altså IKKE lavkarbo.For å kalle det lavkarbo bør man ikke overstige 72 gram karbo per dag.

Eh, ja, jeg vet det. Svaret mitt ang. raske karbohydrater var jo til pandoraa som skrev til trådstarter at vedkommende burde spise raske karber etter trening. Og da svarte jeg at jeg trenger ikke karbene til tross for at jeg trener 3 ganger pr uke.

Jeg spiser ikke mer enn max 30g karber pr dag, jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...