Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er dum som et brød. Kanskje vil jeg helst ikke forstå det, for det ser dårlig ut, gitt.. Men hvordan leser man egentlig selvangivelsen?

Det står en blankett med, med et kryss over, hvor det står at denne blanketten kan brukes til å betale inn for lite skatt i 2009. Det står også 0 kr der.

Over (på annet ark) står det likevel restskatt xxxx kr...

Forklar meg, vær så snill? :(

For blanketten med 0kr og kryss over viser jo nettopp 0kr, men er det bare fordi jeg ikke kan bruke den blanketten (på altinn.no) eller fordi jeg har 0 å betale i for lite skatt?

Men betyr ikke disse xxxx kr i restskatt at jeg har fått en baksmell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har fått tilsendt fra skatteetaten er et ferdig utfylt forslag til selvangivelse basert på de opplysningene skatteetaten har om deg. Du kan selv legge til poster, fjerne eller endre tall hvis de ikke er riktig.

Ut i fra det du skriver har du fått tilsendt en selvangivelse som viser at den foreløpige beregningen skatteetaten har gjort viser at du vil få en restskatt på xxxx kroner.

Grunnen til at det står 0 kr på blanketten, er at det du har fått tilsendt er et forslag til skatteoppgjør og ikke et ferdig skatteoppgjør (kommer i juni).

Hvis man (etter at man har sjekket og evt. korrigert selvangivelsen) kommer fram til at man har betalt for lite skatt i fjor, kan man bruke den vedlagte giroen til å betale inn restskatten på forhånd. Dette er frivillig (hvis man vil unngå å betale renter kan man gjøre dette). Hvis man ikke gjør dette, kommer restskatten på en regning i juni.

Gjest M_icka
Skrevet (endret)

Forklar meg, vær så snill? :(

For blanketten med 0kr og kryss over viser jo nettopp 0kr, men er det bare fordi jeg ikke kan bruke den blanketten (på altinn.no) eller fordi jeg har 0 å betale i for lite skatt?

Men betyr ikke disse xxxx kr i restskatt at jeg har fått en baksmell?

Jo, du har fått baksmell. Dét beløpet stemmer. Det står aldri oppført noe beløp på den giroblanketten som følger med selvangivelsen, uansett om man har fått tilbake på skatten eller baksmell.

Du bruker kontonummer og kidnummer på denne blanketten til å betale beløpet du fikk i baksmell.

Jeg råder deg til å betale dette beløpet så snart som mulig.

Endret av M_icka
Skrevet

Mulig det er altinn som lurer deg litt. På min giro står det ikke null kroner - kronefeltet er åpent, men det står 00 ØRE ved siden av.

Den giroen er til tilleggsforskudd for 2009, og du kan bruke den uavhengig av om du har baksmell eller ikke. Men du MÅ ikke bruke den, det er ikke en regning - den kommer senere.

Dersom du fremdeles har restskatt etter at du har korrigert selvangivelsen din, vil det lønne seg å bruke den giroen til å innbetale beløpet, fordi det da ikke blir noen renter på det. Men du må fremdeles ikke - du kan vente til restskattgiroen kommer uti juni en gang.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Zuperduper forklarte dette bra. Men ikke betal inn dersom du har endringer i selvangivelsen som gjør at du får mindre i skatt/ikke restskatt.

Skrevet

Det er ikke farlig å betale inn heller - da får du bare pengene igjen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å betale inn heller - da får du bare pengene igjen.

Neida, det gjør ingenting. Men det er ikke nødvendig, og man får heller ikke noe bra rente. :)

Skrevet

renta er på 3,6% på skatt betalt i fjor, skal like å se den banken som slår det i dag... Om du betaler inn nå, og ikke trengte det får du bare 0,5% rente - det er vel omtrent som i banken.

Men det lønner seg ikke - mente ikke det. Ville bare si at du ikke mister pengene om du betaler inn feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...