Gå til innhold

Vinkler på klokka

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei, jeg ble nylig stilt følgende spørsmål: Hva er vinkelen mellom minutt og timeviseren på en klokke når klokka er 15:15? Vet noen av dere svaret? Jeg har prøvd å regne det ut, men får det ikke helt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg ble nylig stilt følgende spørsmål: Hva er vinkelen mellom minutt og timeviseren på en klokke når klokka er 15:15? Vet noen av dere svaret? Jeg har prøvd å regne det ut, men får det ikke helt til.

Den ene viseren står da på 3, og den andre er litt forbi. Så da er det greit å bruke posisjonen 3 på urskiva som referanse.

Når klokka er 15:15 så står minuttviseren på 3. Og timeviseren har beveget seg 1/4 av distansen mellom 3 og 4, som igjen utgjør 1/12 av hele sirkelen. Altså har den flyttet seg 1/12:4 =1/48 av 360* fra 3, som igjen blir 7,5* fra 3-posisjonen. Som igjen er den posisjonen som minuttviseren har. Så det er vinkelen mellom dem.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene viseren står da på 3, og den andre er litt forbi. Så da er det greit å bruke posisjonen 3 på urskiva som referanse.

Når klokka er 15:15 så står minuttviseren på 3. Og timeviseren har beveget seg 1/4 av distansen mellom 3 og 4, som igjen utgjør 1/12 av hele sirkelen. Altså har den flyttet seg 1/12:4 =1/48 av 360* fra 3, som igjen blir 7,5* fra 3-posisjonen. Som igjen er den posisjonen som minuttviseren har. Så det er vinkelen mellom dem.

Evt så kunne du ha brukt kl 12-posisjon som referanse. Når klokka er 15:15, så har har minuttviseren flyttet seg 15/60=3/12 (15 minutter av 60)av 360* relativt til 12-posisjonen, mens timeviseren har flyttet seg (3/12+ 1/48)av 360* (tre timer av 12, pluss et kvarter)

Og differansen mellom dem blir som før 1/48 av 360*=7,5*. Men da har du en regnemåte for å bestemme vinkelen mellom viserne uansett klokkeslett, om problemstillingen skulle dukke opp igjen senere.

Eller du kunne si det slik:

Urskiven dekker 360*, men avhengig av om du regner minutter eller timer, så deles den opp ulikt. 1 time er en 12-del av urskiven, dvs 30*, mens et minutt er 1/60 av urskiven, dvs 6*.

Så tredje måte å beregne det på, ville vært å si at kortviseren har vandret 3,25 timer fra 12-posisjon, dvs 3,25x30*, og minuttviseren har vandret 15 minutter fra 12-posisjon, hvilket utgjør 15x6*. Og differansen mellom dem er (3,25x30*)-(15x6*)=7,5*.

Det er nok den greieste og mest generelle måten å gjøre det på. Som jeg kan komme på, da.

På den annen side: Regner du med brøker, så er det lettere å trekke sekunder inn i regnestykket, om du skulle ha slike tilbøyeligheter.

Akkurat som det er 60 minutter i hver time, så er det jo 60 sekunder i minuttet. Men om du tar sekunder med i betraktningen når du beregner posisjonen til minuttviseren og timeviseren, så blir brøkene forskjellige, siden et halvminutt utgjør hele 3* for minuttviseren, og 0,25* for timeviseren.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takker for svaret ditt. Jeg har en annen nøtt som du kanskje kan hjelpe meg med. Den går som følger: Anta at du er ombord i en båt og at du har med deg en koffert. Hva vil skje med vannstanden dersom du kaster kofferten over bord. Jeg vet ikke om det er vesentlig, men vi antar at kofferten er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svaret ditt. Jeg har en annen nøtt som du kanskje kan hjelpe meg med. Den går som følger: Anta at du er ombord i en båt og at du har med deg en koffert. Hva vil skje med vannstanden dersom du kaster kofferten over bord. Jeg vet ikke om det er vesentlig, men vi antar at kofferten er vanntett.

Du tenker formodentlig på vannstanden i havet? Det kommer an på om den vanntette kofferten flyter eller synker.

Dersom kofferten flyter, så fortrenger båt+koffert like mye vann til sammen nå som de gjorde mens kofferten var ombord i båten.

Men dersom kofferten synker, fortrenger båt+koffert MINDRE vann enn de gjorde da kofferten var ombord i båten, og resultatet er at vannstanden synker. Litt.

Arkimedes lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...